English

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مجموع تولید گاز بسیار کمتر از تکالیف مقرر است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:اولین تکلیف به وزارت نفت باز می‌گردد که بر اساس برنامه ششم مکلف شده روزانه ۱.۳ میلیارد متر مکعب تولید گاز داشته باشد اما اکنون در پایان برنامه ششم مجموع تولید کمتر از یک دوم تکالیف مقرر در برنامه است

مجموع تولید گاز بسیار کمتر از تکالیف مقرر است

به گزارش خبرگزاری موج، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص ناترازی مصرف گاز در کشور بیان کرد: در گزارشی که کمیسیون انرژی ارائه کرد دو سرفصل حائز اهمیت بوده و ایجاد تکلیف می‌کند. اولین تکلیف به وزارت نفت باز می‌گردد که بر اساس برنامه ششم مکلف شده روزانه ۱.۳ میلیارد متر مکعب تولید گاز داشته باشد اما اکنون در پایان برنامه ششم مجموع تولید کمتر از یک دوم تکالیف مقرر در برنامه است که به دلیل عدم سرمایه گذاری و بی توجهی به ظرفیت بازار سرمایه این وضعیت رقم خورده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه اظهار کرد: اولین مشکل در حوزه ناترازی گاز عدم سرمایه گذاری وزارت نفت در این حوزه به دلیل عدم توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه است. از سوی دیگر وزارت نیرو مکلف بوده سالانه ۱۰۰۰ مگاوات تولید برق از محل تجدیدپذیر داشته باشد که متاسفانه گزارش‌ها نشان می‌دهد کمتر از پنج درصد تعهدات وزارت نفت نیز در حوزه تولید برق تجدیدپذیر محقق شده است. در پایان برنامه ششم توسعه باید ۵۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر تولید می‌کردیم اما به دلیل سیاست‌های نامناسب، عدم توجه به ظرفیت‌ها شاهد عدم نفع در نظام اقتصادی کشور هستیم.

 

بیشتر بخوانید

ناترازی مصرف گاز در فصل سرما به بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد

 

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: مدیریت مصرف و مدیریت تلفات برق در شبکه کشور از تکالیفی است که به وزارت نیرو باز می‌گردد. از سویی دیگر وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی انرژی باید فعال باشد. بعد از جنگ اوکراین و روسیه ظرفیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایجاد شد تا جایگزین روسیه در صادرات گاز به اروپا شود. از وزارت خارجه و وزارت نفت انتظار می‌رود از این فرصت‌ها با رویکرد مثبت استفاده کند. صنعت تجدیدپذیر در کشور به زمین نشسته است و اگر این سازمان به وزارت نفت بپیوندد می‌تواند اقدامات مثبتی صورت گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه