English

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

بانوان تحصیل کرده حوزوی در همه عرصه های سیاستگذاری حضور جدی داشته باشند

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به ضرورت حضور بانوان در عرصه های مهم سیاستگذاری و تصمیم گیری، گفت: بانوان متخصص و متفکر حوزوی، نه تنها در امور ویژه خود مانند حجاب، عفاف، خانواده، جمعیت و مباحث مرتبط با زنان، بلکه در همه عرصه های مرتبط با نظام سیاستگذاری، باید دخیل و فعال باشند.

بانوان تحصیل کرده حوزوی در همه عرصه های سیاستگذاری حضور جدی داشته باشند

به گزارش خبرگزاری موج، رفیعی آتانی در نشست مشترکی با رئیس و معاونان جامعه الزهرا (س) خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه بانوان متخصص حوزوی ما حضور کمرنگی  دارند، در حالی که ظرفیت های این مجموعه عظیم علمی بسیار بالا و نیازمندی های نظام هم به آنها )البته در کنار انجام وظایف مربوط به خانواده(  بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: دلیلی ندارد، ما در مورد بررسی موضوعات و رسیدگی به چالش ها و مسائل پیش روی نظام در حوزه اندیشه ای، تفکیک های مردانه و زنانه داشته باشیم، بلکه این قشر فرهیخته باید در همه موضوعات کشور حضور فعال و تعیین کننده ای داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: سدهای محدودیتی که امروز مقابل بانوان فرهیخته و متخصص حوزوی ما ایجاد  شده، باید برداشته شود، البته این سدها را بیشتر خود ما اطراف خود ایجاد کردیم و مجموعه نظام آماده همکاری و استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی های این قشر ارزشمند و فرهیخته است.

وی با اشاره به اینکه جامعه الزهرا (س) به عنوان یک مجموعه بزرگ علمی نباید انفعالی عمل کند، گفت: انتظار است که این مجموعه، حرف های آینده ساز، تحول بخش و امید آفرینی برای پیشرفت کشور در ابعاد گوناگون داشته باشد.

رفیعی آتانی بیان داشت: سرمایه انسانی بانوان حوزوی بویژه جامعه الزهرا (س) در عرصه های مختلف سیاستگذاری، قانونگذاری  باید خود را نشان داده و ظهور و بروز عملی پیدا کند، بنابراین باید به فکر مبدل هایی بود که بتوان این سرمایه بزرگ را به کمک نظام آورد.

وی با اشاره به اینکه به جای تمرکز بر نتیجه باید به فرآیندها اهمیت دهیم، گفت: طبق قانون باید، قوانین ما مطابق با موازین شرعی باشد، در حالی که در وظایف شورای نگهبان آمده است که قوانین نباید مخالف شرع باشد، اینجا موافقت با شرع از شورای نگهبان خواسته نشده است، بنابراین، ما باید ورود جدی به بحث فرآیندهای این کار یعنی تصویب قوانین مطابق با موازین شرعی داشته باشیم. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: برخی موضوعات مانند خانواده، جمعیت و حجاب و عفاف به صورت مستقیم به بانوان ارتباط دارد و باید حضور داشته باشند، ولی به این معنا نیست که بانوان متخصص و تحصیل کرده ما نسبت به اقتصاد، فرهنگ، مطالعات حکمرانی و سیاستگذاری و .... بی تفاوت باشند.

رفیعی تصریح کرد: واقعیت این است که کشور ما امروز با مشکلات زیادی مواجه است، باید همه متوجه باشیم که در آینده چه اتفاق هایی خواهد افتاد و برای آن مسائل و مباحث، تحلیل های فکری، نظری و راهکارهای عملی داشته باشیم.

وی گفت: نحوه حکمرانی دینی باید در متن جامعه  جریان داشته باشد، برای این کار، نباید سیل عظیم بانوان فرهیخته و تحصیل کرده در حوزه های علمیه، بی تفاوت باشند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از آمادگی این مرکز برای استفاده حداکثری از ظرفیت جامعه الزهرا (س) خبر دادو گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس هم در ارتباط با اظهار نظر دینی پیرامون طرح ها و لوایح، نظرات مشورتی به نمایندگان مجلس، انجام پژوهش های بنیادین مربوط به نحوه حکمرانی و گزارش های علمی مساله محور و موضوعات دیگر نیازمند استفاده از ظرفیت این مجموعه بزرگ علمی و پژوهشی است.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، فقهی و حقوقی، تولیدی و زیربنایی، مدیریت و مطالعات حکمرانی فعالیت دارد،  زمینه برای همکاری با جامعه الزهرا بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: البته خروجی های  مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مراکز پژوهشی همکار آن باید برای فرایند تقنین مفید باشد.

وی خطاب به مدیران جامعه الزهرا (س) پیشنهاد داد: برای مطالعات سیاستگذاری و حکمرانی، یک باب جدیدی باز  کنید و پژوهش های علمی خود را یک گام به جلوتر  ومتناسب با نیازمندی های حوزه سیاستگذاری تعریف نمایید.

رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: تولیدات علمی و پژوهشی ما، چنان باید به عرصه عمل نزدیک باشد که اگر هر کدام از مجموعه های نظام، دست نیاز به سمت ما دراز کرد، مجموعه منسجمی از پیشنهادها، راهکارها و حرف جدید برای آنها در اختیار داشته باشیم.

وی بیان داشت: کارویژه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان یک نهاد مرتبط با دستگاه  قانونگذاری، مساعدت فکری به تصمیم گیرندگان مطابق موازین شرعی و اسلامی است، انتظار داریم جامعه الزهرا (س) در این زمینه به کمک ما بیاید.

وی، از آمادگی این مرکز برای برگزاری مدرسه پارلمانی ویژه آشنایی بانوان طلبه با عرصه قانونگذاری  خبر داد و بیان داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و جامعه الزهرا (س) دوره مدرسه حقوق پارلمانی را به صورت مشترک برگزار کنند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد این است که پایان نامه های سطح سه و چهار جامعه الزهرا (س) مرتبط با مسائل جامعه و همراه با توصیه های سیاستی باشد. 

سیده زهرا برقعی رئیس جامعه الزهرا (س) نیز طی سخنانی گفت: جامعه الزهرا دارای ظرفیت های علمی بالا و ناشناخته ای است و باید دولت و مجلس از این ظرفیت علمی استفاده کنند.

وی ادامه داد: پژوهشگران این مرکز هم در عرصه تنقیح و تدوین قوانین می توانند به مجلس شورای اسلامی کمک کنند.

وی اظهار داشت: بانوان طلبه به دلیل ارتباط خوبی که با بدنه اجتماع دارند، می توانند در کمیته ها و جلسات سیاستگذاری تاثیرگذار باشند ولی باید فرصت برای حضور آنها فراهم شود تا شاهد برخی آسیب های اجتماعی در سطح جامعه نباشیم.

برقعی خواهان تشکیل کمیته مشترک برای نهادینه ساختن ارتباط جامعه الزهرا و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شد.

برخی دیگر از مدیران و معاونان جامعه الزهرا (س) نیز نسبت به نوع و شیوه همکاری اظهار نظر کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه