English

گزارش خبرگزاری موج از نخستین نشست مجلس در سال جدید؛

بودجه ۱۱ هزار میلیاردی؛ گام مثبت مجلس برای تحقق شعار سال/ تولیدات دانش‌ بنیان توسعه می‌ یابد

رئیس مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق شعار سال بر تلاش ها برای توسعه تولیدات دانش بنیان از سوی دولت تاکید کرد.

بودجه ۱۱ هزار میلیاردی؛ گام مثبت مجلس برای تحقق شعار سال/ تولیدات دانش‌ بنیان توسعه می‌ یابد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱، صبح امروز دوشنبه ١٥ فروردین ماه به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور  ٢٢٢ نفر از نمایندگان آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه در نطق پیش از دستور خود، با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر دو ویژگی دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین بودن این فعالیت‌ها، گفت: مجلس با در نظر گرفتن بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی، امکان محقق‌ شدن هدف گذاری و مطالبات رهبر معظم انقلاب در توسعه تولید دانش‌بنیان توسط دولت، بعنوان متولی اصلی امر را فراهم کرده است.

 

مخالفت بهارستان نشینان با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس

در ادامه وکلای ملت در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، که توجه به دو بخش سیاست‌های کلی نظام و قانونگذاری برای طرح‌ها، لوایح و پیش‌بینی شاخص ها مخالفت کردند.

 

طرح شفافیت آراء نمایندگان طی یک ماه آینده بررسی می شود

در ادامه جلسه علنی امروز، سلمان اسحاقی در اخطار قانون اساسی گفت: اگر می‌خواهیم شفافیت را محقق کنیم باید در اولین جلسه سال ۱۴۰۱ تکلیف شفافیت آراء را برای مردم مشخص کنیم و بگوییم اگر برای اصلاح ساختار بودجه قدم‌های موثری برداشته می‌شود، باید عنوان شود تکیه‌گاه اصلی این اصلاح شفافیت خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار قانون اساسی نماینده مردم قائنات نسبت به ضرورت بررسی شفافیت آراء نمایندگان، از بررسی این موضوع در جلسات علنی یک ماه آینده مجلس خبر داد.

 

ضرورت عمل به آیین نامه در موضوع استیضاح وزرا

همچنین در نشست امروز صحن علنی مجلس سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس در تذکری، با بیان اینکه برای استیضاح وزرای تعاون و صمت امضاهای لازم جمع شده است، از هیات رئیسه مجلس درخواست کرد تا طرح استیضاح این وزرا را اعلام وصول کند.

 

بند مربوط به واردات خودرو با نظر شورای نگهبان اصلاح شد

موضوع حذف مصوبه مجلس پیرامون واردات خودرو، از مواردی بود که سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در تذکری با بیان اینکه حذف مصوبه واردات خودرو بدون اطلاع نمایندگان قابل قبول نیست، گفت: هیچ نهاد دیگری نباید موازی با نمایندگان مجلس در امر قانونگذاری دخالت کند، شأن مجمع تشخیص مشخص بوده و باید متناسب با آن رفتار کند.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر، گفت: در رابطه با موضوع واردات خودرو صحن رأی مشروطی از نمایندگان گرفت که اگر شورای نگهبان نیز نظری داشت هیأت رئیسه بتواند آن را اعمال کند  از این رو هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص نظام هم نظر خود را به شورای نگهبان داد بنابراین اینکه افکار عمومی احساس می‌کنند هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بند مربوط به واردات خودرو را حذف کرده درست نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان بررسی لایحه بودجه هنگام طرح موضوع واردات خودرو این مصوبه به صورت مشروط رأی‌گیری شد و نمایندگان موافقت کردند که در صورتی که شورای نگهبان نظری داشته باشد هیأت رئیسه آن را اعمال کند لذا هیأت رئیسه این موضوع را با شورای نگهبان قطعی کرده است نه با هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص که باب جدیدی برای قانونگذاری باشد.

 

بیشتر بخوانید:

مجلس ریل‌گذاری لازم برای حمایت از تولید دانش‌بنیان را صورت داده است

 

گفتنی است در پایان ۲۳۴ نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از مقاومت یمن بیانیه ای را صادر کردند که این بیانیه وکلای ملت، آغاز هشتمین سال جنگ ویرانگر یمن این تجاوز آشکار را محکوم کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه