English

کریمی قدوسی در گفتگو با خبرگزاری موج:

دیپلماسی متوازن حرکت حکیمانه دولت سیزدهم/ جریانی در داخل رابطه ایران با روس‌ها را زیر سوال می‌برد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: امروزه جریانی در داخل، رابطه ایران با روس‌ها را زیر سوال می‌برد و در واقع هر نوع رابطه‌ای را تخریب می‌کند.

دیپلماسی متوازن حرکت حکیمانه دولت سیزدهم/ جریانی در داخل رابطه ایران با روس‌ها را زیر سوال می‌برد

جواد کریمی قدوسی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری موج، با مثبت ارزیابی کردن سفر رئیس جمهور به روسیه ، گفت: با نگاه به هر مقطعی از تاریخ ایران، متوجه می‌شویم که بخش زیادی از تحولات کشور، تحت تاثیر وقایع همسایگان بوده است و کمتر اتفاق افتاده که ورای همسایگان، کشورهایی مانند آمریکا یا اروپایی‌ها بتوانند به صورت مستمر و در طول زمان، مشکلاتی را برای ما به وجود آورند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمریکا یا اروپایی‌ها، خارج از مرزهای ما و در قاره‌ی دیگری هستند و شاید در کوتاه مدت مشکلاتی را به وجود آورند اما چون حکم گردشگر دارند و یک روز باید به خانه خود برگردند لذا فشارهای آنها نیز بی نتیجه باقی می‌ماند اما تاثیرات مثبت و منفی همسایه‌های ایران در داخل جمهوری اسلامی، بلند مدت بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به حمله هشت ساله عراق به ایران و تحمیل هزینه سنگین به جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: اگرچه در پی این حمله، ملت ایران با مقاومت، متجاوز را بیرون کرد اما آثار آن زیاد بود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر عراق، امروز روابط حسنه‌ای با ما دارد و این روابط تاثیرات مثبتی داشته است تا جایی که خطری بزرگتر از حاکمیت صدام به نام داعش، برای عراق به وجود آمد که کمک ایران باعث شکست داعش شد.

کریمی قدوسی بیان داشت: در ۷۰ سال گذشته مسایلی به وجود آمد و بخشی از خاک ما اشغال و عهدنامه ترکمنچای نیز تحمیل شد اما اگر اکنون به روابط ایران و روسیه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که روسیه هم از جانب اروپاییان مشمول تحریم‎های صددرصدی شده است و این روابط باعث خنثی‌سازی فشار حداکثری آمریکا و اروپاییان بر دو کشور خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه عقل حکم می‌کند که ما با همسایگان خود روابط بسیار حسنه‌ای داشته باشیم، تصریح کرد: ابتدا باید همه اولویت‌های خود را به همسایگان خود و سپس به کشورهای دوردست دیگری مانند چین و اروپا قرار دهیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، افزود: امروزه جریانی در داخل، رابطه ایران با روس‌ها را زیر سوال می‌برد و در واقع هر نوع رابطه‌ای را تخریب می‌کند؛ این‌ها نگران هستند که غربی‌ها و اروپایی‌ها موقعیت خود را در ایران از دست بدهند.

 

دولت قبل عملا روابط با کشورهای همسایه را تخریب می‌کرد

وی با مثبت ارزیابی کردن حرکت رئیس جمهور در برقراری روابط ویژه و گسترده با همه همسایگان ایران، گفت: چندی پیش رئیس جمهور با اردوغان رئیس جمهور ترکیه صحبت کرد این درحالی است که ما با ترکیه بر سر موضوعاتی همچون داعش و عراق چالش داشتیم، اما ترکیه، کشوری مسلمان و همسایه ما است و نباید اجازه داد دشمن بین ما فاصله بیاندازد.

کریمی قدوسی با بیان اینکه دولت قبل عملا روابط با کشورهای همسایه را تخریب می‌کرد، بیان داشت: در آن زمان دیپلمات‌ها، وزیر خارجه و رئیس جمهور ما، دوستان ایران را از رابطه داشتن عصبانی می‌کردند و هر موقع ملت ایران آنها را نگاه می‌کرد یا در نیویورک بودند یا در لوزان و ژنو و هشت سال کشور را به غرب گره زدند که نتیجه آن هم مشخص شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دیپلماسی متوازن را حرکت حکیمانه دولت سیزدهم دانست و گفت: منافع ملی برای ما شرط اول رابطه است و اینگونه نخواهد بود که چشمان خود را بر همه چیز ببندیم و برخی کشورها را رفیق شش دانگ خود بدانیم اما اقدام دولت سیزدهم بدون شک حرکتی است که علاوه بر تاثیرات بلند مدت، تاثیر کوتاه مدت از جمله خنثی‌سازی تحریم ها را به همراه دارد.

 

وزیر نفت دولت قبل برای توتال آغوش باز کرد

وی با بیان اینکه شرکت‌های توتال و شل، گل سرسبد دولت روحانی بود، افزود: آقای زنگنه برای توتال آغوش باز کرد و آن وضعیت را به وجود آورد و تمام اطلاعات اکتشافی ما را به توتال دادند تا سرمایه گذاری کنند، اما اسرار ما برده شد و یک دلار هم سرمایه‌گذاری صورت نگرفت درحالی که در این خصوص قراردادی منعقد شده بود.

کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری وسیع روسیه در حوزه‌های جدید نفت و گاز ما، انتقال فناوری‌ها و بازار برای فروش بهترین اتفاق رخ داده در حرکت رئیس جمهور است، گفت: این موارد در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر است تاجایی که آقای شمخانی خطاب به غربی‌ها در توییتی اعلام کرد که اکنون مشکلی به نام تحریم نفت وجود ندارد و هر مقدار مازاد را صادر کرده و ارز آن را هم وارد کشور می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: این حرکت موثر رئیس جهمور نه تنها با کشور روسیه بلکه می‌تواند با دیگر کشورها اعم از چین، ونزوئلا، برخی کشورهای آفریقایی و هندوستان صورت گیرد در این میان قطعا هیچ چیز عاید غربی ها نخواهد شد زیرا خودشان روابط با ما را از بین بردند و با خروج آمریکا از برجام عملا زیر توافقات خود زدند.

وی بیان داشت: کشورهایی که در برجام ماندند نیز به تعهدات خود عمل نکردند و کشوری که تسلیم دشمن ما شده است دیگر روابط با آنها معنا ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با تاکید بر اینکه اصل حرکت رئیس جمهور مثبت و موثر است، افزود: ریشه مخالت‌ها از جریان‌های اصلاح طلب و غرب‌گرا برای آن است که می‌دانند این حرکت، حرکت صد درصد موفق بوده و باعث کم کردن نفوذ غربی‌ها شده و این افراد نیز به منافعشان در داخل نمی‌رسند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی