English

ارائه خدمات بهتر و بیشتر به اتباع و مهاجران در گرو حمایت سازمان‌های بین‌المللی

امروزه بی‌تفاوتی مجامع جهانی در مقابل اعلام کمک ایران نسبت به خدمات بهتر و بیشتر به مهاجران افغان، درحالی است که همچنان بار رسیدگی به این پناهجویان بر دوش ایران است.

 ارائه خدمات بهتر و بیشتر به اتباع و مهاجران در گرو حمایت سازمان‌های بین‌المللی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، ایران بیش از 40 دهه است که به علت بحران‌های مختلف در منطقه، میزبان جمعیت قابل توجهی از پناهنجویان به ویژه اتباع کشور افغانستان بوده است و همواره حسن نیت خود را در انجام این وظیفه انسانی و اخلاقی، اثبات کرده است.

اما نکته قابل تامل در این ماجرا آن است که ایران به تنهایی بار حمایت از پناهجویان را به دوش کشیده است و نهادهای بین‌المللی تا به امروز، حمایت‌های مالی و معنوی خود را به ایران دریغ کرده و همواره ما را در این عرصه تنها گذاشته‌اند.

نگاه به حافظه تاریخی گذشته ما را به این گواه می‌رساند که در جغرافیای سیاسی امروز، علاوه بر برخورد توام با رافت اسلامی، ایران تنها کشوری است که تا این حد برای پناهنجویان افغان هزینه و سرمایه‌گذاری کرده است.

 

افزایش ورود غیرقانونی پناهجویان افغان به کشور

از سویی دیگر تحولات سیاسی در کشور افغانستان نیز وضعیت را از گذشته سخت‌تر کرد چراکه این امر، منجر به افزایش ورود پناهجویان غیرقانونی، به ایران شد؛ موضوعی که تا حد زیادی ساماندهی مهاجران افغان را با مشکل مواجه ساخت.

البته با وجود رشد فزاینده ورود مهاجران غیرقانونی به کشور، اقدامات ایران در کنترل مرزها و ساماندهی مهاجران، در خور توجه است که خوشبختانه همچنان این اقدامات ادامه دارد، اما به هر شکل نباید نقش مجامع جهانی در کمک به ایران را نادیده انگاشت زیرا با توجه به کمبود امکانات و عدم بودجه لازم در کشور، نیاز به حمایت‌های بین‌المللی بیش از پیش احساس می‌شود.

بی‌تفاوتی مجامع جهانی در مقابل اعلام کمک ایران برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به مهاجران، درحالی است که همچنان بار رسیدگی به این پناهجویان بر دوش ایران است.

سکوت سازمان‌های بین‌المللی برای کمک به ساماندهی اتباع بیگانه در ایران، درحالی صورت می‌گیرد که ایران تاکنون از ترددهای غیرمجاز اتباع افغان، آسیب‌های زیادی را متحمل شده است به گونه‌ای که گاها شاهد بودیم در بین اتباع افغان، عوامل تروریستی، افراد معاند، قاچاقچیان مواد مخدر و انسان و... هم حضور دارند، موضوعی که طی سالیان گذشته ایران را به شدت متضرر کرده است.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، بر این نکته تاکید کرد که ایران تاکنون هیچگونه مساعدت بین‌المللی دریافت نکرده و انگیزه‌های اسلامی و انسانی، عامل اصلی برای تداوم کمک‌های انسان دوستانه به مردم افغانستان است.

به نظر می‌رسد اگرچه ایران، نگاه منعطفی نسبت به حضور پناهجویان و اتباع بیگانه داشته است اما بی‌تفاوتی مجامع بین‌المللی نیز پذیرفته شده نیست و باید وزارت خارجه در این زمینه جدی‌تر وارد عمل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه