English

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان:

در روزهای آینده خبر‌های خوشی در مورد خنثی سازی تحریم ها خواهیم داشت

خطیب زاده گفت: با برخی از کشور‌های همسایه در حوزه‌های پولی و مالی گشایش‌ها اتفاق افتاده و در دست پیگیری است.

در روزهای آینده خبر‌های خوشی در مورد خنثی سازی تحریم ها خواهیم داشت

به گزارش خبرگزاری موج، «سعید خطیب‌زاده» در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های همسایه با آیت‌الله رئیسی بیان کرد: امروز رئیس جمهور تاکید کردند گام اول جهش روابط تجاری با همسایگان است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست حُسن‌همسایگی گفت: رئیس‌جمهور در بین سُفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها، بر برقراری ارتباط پایدار اقتصادی تأکید کردند و این سیاست از نقش بسیار مهمی برخوردار است.

وی با تأکید بر اینکه امروز در چهار راهی از تحولات اقتصادی و تجاری قرار داریم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، گامی بلند با عضویت در پیمان همکاری اقتصادی شانگ‌های برداشته است. در اجلاس اِکو که رئیس‌جمهور شرکت کردند تلاش شد ضلع دیگری از این نوع همکاری‌ها در منطقه تکمیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به طراحی چند اولویت برای برقراری توسعه اقتصادی با همسایگان، استفاده مزیت ترانزیتی ایران، دسترسی تولیدکنندگان ایران به بازار‌های کشور‌های همسایه و ایجاد زیرساخت‌های پایدار مرادوات در مناطق مرزی را از این اولویت‌ها بر شمرد و اضافه کرد: ایجاد بازارچه در مناطق مرزی با همسایگان یکی از آن گام‌هایی است که برداشتیم.

وی با بیان اینکه امروز رئیس جمهور محترم تاکید داشتند که قدم اول جهشی است در روابط تجاری با همسایگان،گفت: وزارت امور خارجه ۴۰ درصد برنامه‌های خود را در ۱۰۰ روز گذشته به این موضوع اختصاص داده است که دستاورد‌های آن را در حوزه واکسن مشاهده کردیم. طی هفته جاری با حضور وزرا و معاون اول رئیس‌جمهور به طور تخصصی و با جزئیات همه موانع و چالش‌هایی که احیانا در داخل داریم مورد بحث واقع خواهد شد.

خطیب‌زاده ادامه داد: امروز رئیس جمهور به دقت اشاره کردند که احتیاج به تحول در فرایند‌ها و تحول نهادی داریم تا بتوانیم آنچه را که به عنوان هدف‌گذاری در جهش ارتباط با همسایگان در نظر داریم اتفاق بیفتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ۱۵ کشور همسایه ما به چند دسته تقسیم شدند. کشور‌های حوزه خلیج فارس، شرق، دریای خزر. روابط ما با هر کدام از این کشور‌ها هم در سازوکارمنطقه‌ای مثل سازمان اکو، پیمان شانگ‌های در حال طراحی است و هم در حوزه دو جانبه صورت می‌گیرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: همین امروز که گفت‌وگو‌ها در وین در حال برگزاری است همزمان اجلاس سفرا در تهران، برگزار می‌شود، تا موازی با لغو و رفع تحریم‌ها که در وین اتفاق می‌افتد ما خنثی‌سازی تحریم‌ها را داشته باشیم.

وی ادامه داد: سفر دکتر رئیسی به عنوان رئیس جمهور محترم کشورمان به تک‌تک این کشور‌ها برنامه‌ریزی شده و بزودی برخی سران این کشور‌ها از جمله ترکیه در تهران خواهند بود و ما میزبانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما یک برنامه جدید تحت عنوان نقشه راه و سند‌های ۲۰ ساله روابط ایران با کشور‌های همسایه در این وزارتخانه آغاز کردیم گفت: این برنامه  با روسیه تقریبا نهایی شده است. مجوز آن را از هیئت دولت اخذ خواهیم کرد تا مذاکرات را انجام دهیم و مانند نقشه راه ۲۵ ساله با چین بتوانیم با کشور‌های همسایه این کار را انجام دهیم. وزارت امور خارجه قطعاً در تنظیم و تسهیل این روابط نقش خود را ایفا می‌کند.

خطیب‌زاده وزارت امور خارجه را یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: قطعا وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مستقیم مسئول با این داستان، باید همکاری لازم را با ما داشته باشند و رئیس جمهور این مأوریت را برای همه وزرا تعریف کردند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گشایش‌های جدی در حوزه پولی، مالی و توسعه صادرات با همسایگان، از وسعت سه برابری دامنه روابط ایران با تاجیکستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در ۱۰۰ روز گذشته ۲ و نیم تا ۳ برابر روابط اقتصادی گسترش یافته است. گشایش‌های دیگری نیز در ارتباط با برخی کشور‌ها اتفاق افتاده و در حال پیگیری است، خبر‌های خوشی در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها در آینده نزدیک در راه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه