English

ابوترابی فرد:

در جامعه اسلامی بیکاری معنا ندارد/ کشور باید ارزان اداره شود

امام جمعه موقت تهران یادآور شد که اگر امکان ارزان اداره کشور وجود دارد مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند.

در جامعه اسلامی بیکاری معنا ندارد/ کشور باید ارزان اداره شود

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد در نماز جمعه خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران که با حضور دانش‌آموزان برگزار شد، با خیر مقدم به دانش آموزان و تشکل‌های دانش آموزی در توصیه‌ای به آنها گفت: تمام وقتتان را به سه حوزه اختصاص دهید؛ تحصیل علم، تهذیب نفس و تربیت جسم. خود را به علم آراسته کنید تا فردا روز برای کشور مدیر عالمی باشید. باید قدرشناش جامعه معلمان و البته مادران دانش آموزان در دوران تعطیلی فیزیکی مدارس باشیم. فضای مجازی و آموزش الکترونیک به دانش‌آموزان کمک کرد این در حالی است که در دو سال گذشته از حوزه ورزش و تربیت بدنی غفلت شد.

وی به وزارت آموزش و پرورش توصیه کرد که از این به بعد به مسئله تربیت بدنی توجه جدی تری داشته باشد.

ابوترابی فرد با استناد به قانون اساسی کشور با اشاره به ضرورت بررسی اسناد بالادستی توسط دولت ، مجلس و قوه قضائیه گفت: مدیرانی که از اسناد بالادستی کاملا بی‌اطلاع هستند، کم نیستند. قانون اساسی، مهمترین سند اداره کشور و حکمرانی است. قانون اساسی برای اداره کشور نقشی شبیه نامه امیرالمؤمنین (ع) برای مالک اشتر دارد.

امام جمعه موقت تهران افزود: مدیران ارشد، خرد و میانی موظف هستند که به قانون اساسی اشراف علمی داشته و به بندهای مختلف آن توجه کنند. اصل ۴۳ از فصل چهارم قانون اساسی که در مورد اقتصاد است می‌گوید که برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه، ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و فراهم کردن نیازهای انسان با حفظ آزادی‌ او، اقتصاد جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ بر اساس‌ ضابطه تأمین‌ نیازهای‌ اساسی‌: مسکن‌، خوراک‌، پوشاک‌، بهداشت‌، درمان‌، آموزش‌ و پرورش‌ و امکانات‌ لازم‌ برای‌ تشکیل‌ خانواده‌ برای‌ همه‌ استوار شود. این اصل باید پیش چشم همه مدیران باشد.

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی بیکاری معنا ندارد، به بند دوم اصل ۴۳ فصل چهارم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: تأمین‌ شرایط و امکانات‌ کار باید برای‌ همه‌ به‌ منظور رسیدن‌ به‌ اشتغال‌ کامل‌ و قرار دادن‌ وسایل‌ کار در اختیار همه‌ کسانی‌ که‌ قادر به‌ کارند ولی‌ وسایل‌ کار ندارند، در شکل‌ تعاونی‌، از راه‌ وام‌ بدون‌ بهره‌ یا هر راه‌ مشروع‌ دیگر که‌ نه‌ به‌ تمرکز  ثروت‌ در دست‌ افراد و گروه‌ های‌ خاص‌ منتهی‌ شود و نه‌ دولت‌ را به‌ صورت‌ یک‌ کارفرمای‌ بزرگ‌ مطلق‌ درآورد. این‌ اقدام‌ باید با رعایت‌ ضرورت‌ های‌ حاکم‌ بر برنامه‌ ریزی‌ عمومی‌ اقتصاد کشور در هر یک‌ از مراحل‌ رشد صورت‌ گیرد. چند قدر به سوی این هدف حرکت کرده‌ایم؟

امام جمعه موقت تهران از بزرگ شدن دولت انتقاد کرد و گفت: امروز دولت به یک کارفرمای بزرگ و مطلق تبدیل شده و تمام بودجه‌های عمومی کشور برای پاسخ به هزینه‌های دولت تدوین و تنظیم می‌شود که آن هم جوابگوی نیازها نیست.

وی با اشاره به قرار داشتن ایران در آستانه تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم دستورالعمل جامعی را در این خصوص تدوین کرده و با شاکله‌ای هم که از رئیس سازمان برنامه و بودجه سراغ داریم که یک شخصیت استوار و مصمم است، انتظار این است که مجلس با دولت برای کاهش حداکثری هزینه‌های جاری اداره کشور همراهی کامل کند.

ابوترابی‌فرد در پایان، بر لزوم همراهی و همکاری همه با دولت برای تحقق «ارزان اداره کردن کشور» تصریح کرد و گفت: امروز مردم سؤال می‌کنند که آیا می‌توان کشور را ارزان‌تر اداره کرد؟ اگر می‌شود و این امکان وجود دارد، مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند.

ابوترابی فرد در خطبه اول نماز جمعه نیز با تشکر از همکاری مردم ایران با مصوبات ستاد ملی کرونا اظهار کرد: از مردم می‌خواهم برای حفظ سلامت عمومی شیوه نامه ها را بیش از گذشته رعایت کنند.

امام جمعه موقت تهران، با استناد به نامه امام اول شیعیان خطاب به مالک اشتر در هنگام منصوب کردن وی به عنوان والی مصر گفت: در آن زمان معاویه شرایط خاصی را برای حکومت امیر المومنین (ع) خلق کرده بود. گروه‌هایی سازماندهی می‌شدند و به نقاط مختلف جهان اسلام می‌رفتند و قتل و غارت کرده و ناامنی ایجاد می‌کردند همان شبیه اقداماتی که امروز از سوی دستگاه استکبار شاهد هستیم ، مصداق بارزش داعش است.

ابوترابی فرد افزود: استکبار یک گروه تروریستی را تجهیز و حمایت و برای پیشبرد منافع نامشروع خود از آن استفاده می‌کند. همچنین اگر بتواند عنصری مثل صدام را حمایت کرده و علیه انقلابی برآمده از مردم می‌شوراند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران با استناد به نامه امام اول شیعیان تاکید کرد:‌در آن مقطع محمد بن ابی بکر حکمران مصر و این فرد از جایگاه ویژه ای برخوردار  و حضرت علی (ع) برای او احترام قائل بود. امام امیر المومنین فرد اصلح را انتخاب کرد. این مصداق بارز شایسته سالاری در نظام دینی است ممکن است بسیاری از افراد شایسته باشند و صلاحیت داشته باشند. اما افراد شایسته تری نسبت به آنها وجود دارد. در این شرایط نباید اغماض صورت گیرد.

وی با تاکید بر جایگاه مردم از نظر حضرت علی (ع) گفت: اگر پیوند بین دولت و ملت وجود نداشته باشد یا اگر رابطه آنها مستحکم نشود نتایج خوبی در پیش نخواهد داشت جایگاه مردم در اندیشه سیاسی علی (ع) برجسته است. امیر المومنین خطاب به مردم آن زمان می‌فرماید که مالک اشتر شخصیتی است که برای آنها امنیت می‌آورد و اگر رابطه مردم با مالک اشتر مستحکم نشود او فرمانده موفقی نخواهد بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به شخصیت مالک اشتر از ضرورت وجود عزم و اراده در مدیران نظام خبر داد و گفت: مردم نباید در مدیران سستی مشاهده کنند. یکی از عوامل آسیب‌های امروز ما فقدان عزم و اراده است.

ابوترابی فرد از ضرورت ‌های دینی تشکیل حکومت اسلامی خبر داد و تاکید کرد:‌انبیاء برای ساختن جامعه اقدام به تشکیل نظام سیاسی کردند؛ چرا که بدون نظام سیاسی امکان تحقق اهداف انبیاء وجود ندارد.

وی ادام داد:خوارج در این موضوع با امیر المومنین (ع) اختلاف داشتند. آنها می‌گفتند که حکومت و فرمانروایی برای خدا است اما همه ما می‌دانیم که جامعه نیازمند فرمانروا و حکومت است. اگر مردم ایران دهه‌های پیش همت کردند و انقلاب کردند در واقع اساس یک نظام الهی را بنیاد نهادند. نکته اینجاست که اگر مردم از حکومت جامعه فاصله گرفتند جامعه بدون حاکم نمی‌ماند بلکه عناصر پلید، فرومایگان بیگانه و دودمان پهلوی و قاجار همه چیز را در دست می‌گیرند.

خطیب نماز جمعه امروز تهران خاطرنشان کرد :اگر مردم در عرصه حضور نداشته باشند دیگران انتخاب می‌کنند و همه چیز مثل هویت ملی و فردی و استقلال و آزادی و فرهنگ به نفع منابع نامشروع مصاده می‌شود.

وی در پایان خطبه اول نماز جمعه تاکید کرد:‌باید در مسیر حکومت سازی و دولت سازی و نظام سیاسی اسلامی قدم برداشت و انتخاب مدیران اصلاح و قدم برداشتن مدیران در راستای اصول و مبانی اسلامی از شاخصه‌های نظام اسلامی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه