English

ارزیابی انتخابات اخیر عراق در گفتگوی موج با هانی زاده؛

احتمال لغو مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی توسط مجلس جدید عراق وجود دارد

کارشناس مسائل منطقه ای گفت: با توجه یه آرایش جریان ها در مجلس آینده عراق ما با یک دوره پرچالش رو به رو خواهیم بود که بعد از تشکیل مجلس و دولت جریان هایی در داخل و خارج عراق سعی بر کاهش نفوذ ایران در این منطقه خواهند داشت.

احتمال لغو مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی توسط مجلس جدید عراق وجود دارد

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، در تحلیل نتایج انتخابات عراق و تاثیر آن بر آینده روابط دو کشور اظهار کرد:  نتایج شمارش آرا بعد از یک سلسه چالش ها و اعتراضات مشخص شده است و نتایج نشان می دهد مجلس آینده یک مجلس ترکیبی است و هیچ یک از ائتلاف ها نتوانسته اند اکثریت مطلق را کسب کنند.

وی افزود: ترکیب آینده برای تشکیل دولت در واقع با ترکیب ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و جریان تقدم که مربوط به اهل سنت و به ریاست محمد الحلبوسی رییس سابق پارلمان عراق و ائتلاف کردها که مرکب از حزب دموکرات و اتحادیه میهنی که روی هم رفته ٦١ کرسی پارلمانی از ٣٢٩ کرسی پارلمانی عراق را در اختیار گرفته اند تشکیل خواهد شد. 

 این کارشناس مسائل منطقه در خصوص همسویی جریان های پیروز در انتخابات با مرجعیت و جنبش های مردمی گفت: ائتلاف کردها  میتوانند  با ائتلاف محمدالحلبوسی و سائرون مقتدی صدر یک دولت را تشکیل بدهند که برآیند این دولت خیلی همسو با مرجعیت و در واقع جنبش های مردمی مثل الفتح؛ دولت قانون نخواهد بود.

وی با اشاره به نگرانی ها از نفوذ آمریکا و عربستان در مجلس آینده ادامه داد: البته نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد که پارلمان آینده یک پارلمان در کنترل آمریکا؛عربستان و امارات متحده باشد؛چرا که بحث هایی مبنی بر اینکه در جریان انتخابات الکترونیکی در  نتیجه قرار داشتن سرورهای شمارش آرا در امارات ممکن است دست کاری شده باشد و طبیعتا آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و امارات در  نتایج انتخابات اعمال نفوذ کرده باشند.

هانی زاده ادامه داد: انتخابات کاملا مهندسی شده و هدفمند بود و هدف آن ایجاد یک پارلمان برای کاهش نفوذ ایران و لغو مصوبه پارلمان سابق ناظر بر اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق بود.

وی تصریح کرد: انتخابات تقابل جناح های مردمی مثل حشدالشعبی؛ النجبا و حزب الله بود و سعی بر آن شد دولت آینده دولتی سکولار باشد. 

وی با اشاره به در اقلیت قرار گرفتن  ائتلاف های مردمی مثل دولت القانون؛ الفتح و الحکمه اظهار کرد: اینها در اقلیت هستند و به عنوان نیروهای مخالف فعالیت خواهند کرد اما قدرت در دست ائتلاف های سائرون و تقدم الحلبوسی و کردها خواهد بود و این امیدوار کننده نیست.

هانی زاده ادامه داد: نیروهای مردمی مثل الفتح؛دولت قانون و الحکمه در قسمت های جنوب و فرات میانه پایگاه های مردمی خودشان را خواهند داشت اما اینکه سطح مناسبات عالی خواهد بود خیلی خوشبینانه است؛ تلاش دولت آینده عدم همسویی با مرجعیت و ایران خواهد بود و این قطعا یک سری چالش ها در روابط آینده در حوزه های اقتصادی؛ سیاسی و امنیتی ایجاد خواهد کرد ولی مناسبات در سطح قابل قبولی باقی خواهد ماند.

کارشناس مسائل منطقه ای در پایان خاطر نشان کرد:  با توجه یه آرایش جریان ها در مجلس آینده عراق ما با یک دوره پرچالش رو به رو خواهیم بود که بعد از تشکیل مجلس و دولت جریان هایی در داخل و خارج عراق سعی بر کاهش نفوذ ایران در این منطقه خواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه