English

توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه صورت گرفت؛

رونمایی از ۴۵ عنوان کتاب گویای دفاع مقدس

دریادار پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه، سردار علی‌محمد نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و جمعی از مسئولین ، هنرمندان و نویسندگان رادیو، از کتاب‌های گویای «شهید حسن باقری»، «گیل مانا» و «همسفر» و ۴۵ عنوان کتاب دیگر رونمایی شد.

 رونمایی از ۴۵ عنوان کتاب گویای دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری موج؛ سردار نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه در این مراسم با اشاره به فرار رسیدن اربعین حسینی گفت: حقیقت اربعین و آنچه باعث ماندگاری عاشورا شد، روایتگری بود. راویان اصلی کربلا امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س) و همه اهل‌بیت بوده‌اند که کمک کردند تا حادثه کربلا در کربلا نماند.
وی افزود: در دفاع مقدس نیز همین‌طور بوده است و حضور راویان و همت و تلاش آن‌ها برای ثبت و ضبط اسناد سبب شده تا این اسناد اکنون به یادگار بماند و با مساعدت فرماندهان در دوران دفاع مقدس در ثبت تاریخ شفاهی خود و همچنین انتشار آثار در حوزه دفاع مقدس، فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های بعد منتقل شود. به همین علت می‌توان گفت وظیفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مرزبانی از تاریخ است.
مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به گنجینه ۴۰ ساله دفاع مقدس در آثار مکتوب و همچنین نوارهای صوتی موجود در این مرکز گفت: تلاش کرده‌ایم طرح‌های داستانی بسیاری در حوزه‌های خاطرات جنگ تولید کنیم، به‌طوری‌که در دو سال آینده سالی ۱۰۰ کتاب داستانی با محوریت زندگینامه شهدای شاخص منتشر خواهیم کرد.
وی با اشاره به اهمیت گویا سازی آثار مکتوب در حوزه دفاع مقدس گفت: این مرکز علاوه بر تولیدات پژوهشی، در چند سال اخیر تولیدات متنوعی بر بستر رسانه‌ها داشته است. تولید کتاب‌های گویا، انتشار نسخه الکترونیک کتاب‌ها، تولید ویدئو از صوت فرماندهان برای انتشار در فضای مجازی که عمدتاً برای نخستین بار منتشر شده‌اند از این جمله است که با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.
سردار نائینی افزود: طی سال‌های اخیر ۲۰۰۰ کتاب بر اساس اسناد و مستندات تولید شده و یکی از برنامه‌های امسال ما در مرکز اسناد تولید کتاب چاپی و کتاب صوتی است که با همراهی رادیو و ایران صدا این امر محقق شد است.
وی با اشاره به اهمیت کار ثبت و ضبط اسناد جنگ متذکر شد: این ایده در همان روزهای آغازین جنگ در ذهن فرماندهان شکل گرفت و این آینده‌نگری با پیگیری و تلاش‌های بسیار میسر شد. در این میان شهید حسن باقری بیش‌ترین کمک‌ها را در تحقق این هدف و متقاعدسازی فرماندهان برای انجام مصاحبه داشت.
رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه با اشاره به کتاب‌های گویا تولید شده در ایران صدا گفت: آثار صوتی تولید شده در مجموعه ایران صدا آثار فاخری هستند و صرفاً تبدیل متن به صوت نیستند بلکه بر اساس سناریو و کار هنرمندانه به‌خوبی طراحی شده است.
تا فرصت هست باید برای شهدا کار کرد
در ادامه دریادار پاسدار علی فدوی ، جانشین فرمانده کل سپاه با قدردانی از انتشار آثار دفاع مقدس بیان کرد: در کارهای هنری برای اینکه کاری که انجام می‌دهیم خوب دیده شود، باید محبت را وارد کارمان کنیم. برای کارهای دفاع مقدس نیز از کارگردان گرفته تا تک‌تک هنرمندان باید با جان و علاقه کار کنند تا کار خیلی خوب دیده شود.
جانشین فرمانده کل سپاه متذکر شد: کارهای زمین مانده برای دفاع مقدس زیاد است و ما خیلی بیشتر از این‌ها باید در حوزه دفاع مقدس تلاش کنیم، پس تا زمانی که فرصت داریم باید برای شهدا کار کنیم.
وی افزود: متأسفانه به دلیل کم‌کاری‌های که شده، نسل جوان ما از بزرگان کشور خود را نمی‌شناسند درحالی‌که به‌راحتی اسامی هنرمندان کشورهای دیگر را نام می‌برند. بچه‌های انقلاب اسلامی ما با جان خود محک خوردند؛ اما متأسفانه خیلی از شهدای ما را بچه‌های نوجوان و جوانان ما نمی‌شناسند. پس ما از یک روش درست در انتخاب شهدا استفاده نکرده‌ایم. چطور همین جوان و نوجوانان هنرمندان غربی را می‌شناسند، اما شهید باقری ما را نمی‌شناسند. ما خیلی بیشتر از این حرف‌ها باید در زمینه دفاع مقدس تلاش کنیم، بنابراین باید جهادی و برای خدا کار کرد که در این صورت خداوند به این اقدام برکت خواهد داد و کمک خواهد کرد. این وعده خدا است و عملی خواهد شد.
سردار فدوی با اشاره به اهمیت بازگویی حقایق و وقایع دفاع مقدس و انتقال آن به نسل‌های حاضر و آینده، گفت: از دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسناد و مدارک زیادی جمع آوری شده است که این اسناد توسط راویان مرکز اسناد در دوران دفاع مقدس جمع آوری شده و کاملاً قابل استناد و متقن هستند و کسی نمی‌تواند بر آن‌ها خدشه‌ای وارد نماید. بنابراین باید از منابع موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در جهت آگاهی بخشی به مردم استفاده کرد.
وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی و تشییع با شکوه سیدالشهداء محور مقاومت افزود: مطمئناً شهید سلیمانی با ایمان و توکل به خدا و اخلاص و محبت در راه خدمت به خلق ماندگار شد و علاقه به آن بزرگوار محصور در مرزهای ایران نماند و ملت‌های آزادیخواه منطقه و نقاط دیگر را همراه خود کرد و این جوامع به شکل‌های مختلف احساسات و علاقه خود را به مسیر شهید سلیمانی نشان دادند.
سردار فدوی گفت: امروز با توجه به شرایط و تحولات جهانی بیش از هرزمانی نیازمند انتقال این تجربیات هستیم، زیرا دفاع مقدس یک سرمایه عظیمی را برای ملت ایران قرار داد تا بتواند راه خود را مستحکم و مستمر برای رسیدن به اهداف خود طی کند. امروز با استفاده از شیوه‌های مختلف ازجمله هنر که جلوه‌ای از آن در قلم، نوشتار و صوت و تصویر هویداست این وظیفه را می‌توان به نحو مطلوب انجام داد.
وی تأکید کرد: هنوز ابعاد بسیار زیادی از لایه‌های مختلف دفاع مقدس جا دارد که برای مردم تبیین شود، زیرا این یک حماسه تاریخی بود که شرق و غرب عالم برای غلبه بر انقلاب اسلامی در آن دخیل بودند، اما موفق نشدند.
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: با توجه به جاذبه خاص کتاب‌های صوتی، مطمئناً این مهم را در سپاه با همکاری رسانه ملی به‌صورت جدی و مستمر در دستور کار قرار خواهیم داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه