English

پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه به دو سوال "موج" درباره عربستان و طالبان

خطیب زاده گفت: چند دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان را در بغداد داشتیم. دولت عراق نقش بسیار موثری داشته است و از این به بعد، اگر این فرصت وجود داشته باشد، این نقش را تقدیر می‌کنیم.

پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه به دو سوال "موج" درباره عربستان و طالبان

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: خوشحالم که وضعیت کرونایی کمی آرام تر شده و برخی از شهرها در وضعیت آرام تری قرار گرفته اند .

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرگزاری موج مبنی بر اینکه آیا در جریان سفر مصطفی الکاظمی به تهران، در راستای مصالحه بین ایران و عربستان پیامی وجود داشته یا نه،  گفت: چند دور گفت‌وگوهای ایران و عربستان را در بغداد داشتیم. دولت عراق نقش بسیار موثری داشته است و از این به بعد، اگر این فرصت وجود داشته باشد، این نقش را تقدیر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین  در پاسخ به سوال دیگر موج درباره موضع ایران در قبال دعوت طالبان از ایران برای حضور در جلسه تشکیل کابینه برای مراسم آغاز به کار دولت‌شان، تصریح کرد: زود است در این زمینه صحبت کنیم. باید تشکیل دولت آینده افغانستان را ببینیم و بعد در مورد موضوعات دیگر تصمیم می‌گیریم. براساس عملکرد طالبان، در خصوص درخواست و دعوت آنها تصمیم می‌گیریم.

وی همچنین درباره مانور نظامی مشترک در دریای خزر توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت: کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر این موضوع را کاملا روشن کرده است. توافقات پنج کشور ساحلی مبتنی بر عدم قانونی بودن حضور نظامی کشورهای غیر از این پنج کشور است. این موضوع را وزارت امور خارجه در دست بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بیانیه کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب علیه ایران اظهار داشت: القائاتی که توسط برخی از کشورهای خاص اما شناخته‌شده در تدوین این بیانیه‌های نخ‌نما، خسته‌کننده و ملال‌آور انجام می‌شود، با روح تحولات در منطقه، چه به صورت چندجانبه و چه به صورت دوجانبه و همچنین تحولات بین کشورهای منطقه، نه تنها مغایرت دارد بلکه مانع جدی را برای همگرایی بیشتر منطقه‌ای ایجاد می‌کند. صداهای مختلف و متعارضی که از پایتخت‌ها شنیده می‌شود که سازنده نیست. نفس این بیانیه‌ها نشان می‌دهد آنهایی که این بیانیه‌ها را کپی پیست می‌کنند، چقدر از تحولات منطقه و درک بدیهیات تحولات در منطقه به دور هستند. ایران به عنوان کشور مقتدر در منطقه درباره امنیت ملی و تمامیت ارضی خود هیچ مصالحه‌ای نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مسیر گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای امنیت درون‌زا، تنها مسیری است که این کشورها باید به آن پایبند باشند، خاطرنشان کرد: بهتر است این کشورها بر جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه ملت فلسطین و خود این کشورها متمرکز شوند. این بیانیه‌ها حتی برای من نیز که باید به آن واکنش نشان دهم، ملال‌آور شده‌اند. 

خطیب‌زاده درباره میزان مطالبات ایران از عراق نیز اظهار داشت: میزان این مطالبات چون در چند بخش است، تجمیع آن را از بانک مرکزی سوال کنید.یکی از موضوعاتی است که لاینقطع به عنوان موضوع گفتگوهای ما با دوستان در عراق بوده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این بدهی‌ها، تأدیه شده ولی بخش عمده آن باقی مانده است، گفت:  در این سفر در خصوص این‌ها گفت‌وگوهایی شد و بخش‌های فنی و تکنیکی موضوع با هم جلساتی داشتند و پیشرفت‌هایی داشته ولی قابل قبول نبوده است. این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و سفیر ما بعد از بازگشت به بغداد این موضوع را در دستورکار خواهد داشت.

 

توضیحات درباره مذاکرات الکاظمی در تهران

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد میزان افزایش تعداد زائرین اربعین، گفت: سفر الکاظمی به ایران بعنوان اولین مقام خارجی پس از تحلیف انجام شد که گفتگو های خوبی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: سفر آقای الکاظمی به تهران در چهارچوب روابط بسیار خوب ایران و عراق صورت گرفت که هیات بلندپایه‌ای را به همراه داشتند و تمرکز روی موضوعات و پروژه‌های تجاری مانند راه‌آهن بصره- شلمچه و مسائل انرژی بود و در خصوص دو موضوع خاص تسهیل صدور روادید و مساله اربعین تبادل‌نظر شد و توافق اولیه ۳۰ هزار ویزا بود. پیش از این سفر بر عدد ۶۰ هزار توافق شد و در این سفر توافق شد بر روی عدد ۶۰ هزار هم گفت‌وگو شود تا هر میزان که امکان دارد افزایش ورود محقق شود. در خصوص لغو روادید هم خبری منتشر شد که ما لغو روادید را برای اتباع عراقی تصویب کردیم که منوط به اقدام متقابل است که در این سفر در خصوص سفر هوایی محقق شد. 

وی همچنین در خصوص سفر وزیر امور خارجه به هند و دیدار با وزیر امور خارجه عربستان گفت: سفری در دستور کار بود که به دلیل چندین موضوع مرتبط بهم مانند اجلاس شانگهای به تعویق افتاد و همچنین چندین جلسه مهم و فوری در این هفته برنامه‌ریزی شد که امکان انجام سفر نبود و این سفر زمان‌بندی جدید خواهد داشت. 

خطیب زاده در مورد با روابط با ارمنستان بیان داشت: روابط ما با همسایگان بار‌ها گفته شده اولویت ایران است؛ در دولت آقای رئیسی هم این به عنوان یک اصل اساسی در سیاست خارجی است که هم در مجلس گفته شد، هم در مراسم تحلیف گفته شد و هم بعدتر توسط وزیر امور خارجه به عنوان طرح دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گفته شد.

وی ادامه داد: لذا ما به صورت متوازن، اما با اولویت بالا با تمامی کشور‌های همسایه روابط خودمان را بیش از پیش گسترش خواهیم داد و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی استفاده شود برای اینکه توسعه صلح و ثبات منطقه‌ای با مشارکت همه کشور‌های منطقه و پیشرفت توسعه کشور حاصل شود. توسعه روابط با ارمنستان به طور ویژه در دستور کار است و با کشور‌های دیگر هم این مسیر ادامه دارد و طی ۶ ماه آینده گزارش مبسوط آن به اطلاع خواهد رسید.

 

جمهوری اسلامی ناامنی در مرزها را تحمل نمی کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مورد هدف قرار گرفتن مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق توسط سپاه پاسداران، گفت: این پاسخی به حمله علیه ایران و جمهوری اسلامی ایران عملیات کردند و چندین نفر از مرزداران غیور ایرانی را به شهادت رساندند. طبیعتاً بار‌ها گفته شده که جمهوری اسلامی ایران این را تحمل نمی‌کند که امنیت مرز‌های خودشان هم توسط گروهک‌های شکست خورده تروریستی در اقلیت مطلق مورد خدشه واقع شود.

وی  با تاکید بر اینکه ما در گفت‌وگو‌های رسمی و دوجانبه و رسمی و غیررسمی بار‌ها این نکته را به دوستانمان در عراق متذکر شدیم که باید ترتیباتی قائل شود که خاک عراق مورد استفاده این گروه قرار نگیرد، اضافه کرد: البته جمهوری اسلامی ایران آغوشش برای تمامی طرف‌های که از مسیر تروریستی خودشان اعلام برائت کنند و خواستار بازگشت به دامان جمهوری اسلامی ایران باشند باز بوده و ما این مسیر را باز گذاشتیم. توصیه ما به همه آن‌هایی که مورد سوء استفاده توسط گروهک و یا کارفرمایان خارجی قرار می‌گیرند، این است که مام میهن برای زندگی آن‌ها و صلح آرامش آن خواهد بود.

 

سفر گروسی به تهران سفر موفقی بود

خطیب‌زاده در تشریح روابط ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیان داشت: مراودات ایران و آژانس یک مراودات کاملا معمولی و فنی است. مادامی که جنبه غیرسیاسی و غیرتبعیض‌آمیز روابط آژانس با ایران حفظ شود، ایران در پرتو آن روابط خودش را با آژانس با جدیت پیگیری خواهد کرد و پیگیری کرده است.

وی همچنین درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرد: سفر آقای گروسی به تهران پیش از برگزاری اجلاس شورای حکام در چهارچوب بر حل و فصل برخی مسائل فی‌مابین بود. رایزنی‌های بسیار خوبی هم انجام شد این موضوعات، موضوعات جدیدی نبوده و در یک فصل همکاری‌های فی‌مابین در حال برگزاری و انجام بود که به خاطر اجلاس حکام به صورت فشرده در تهران گفت‌وگو‌ها انجام شد.

خطیب‌زاده اضافه کرد: سفر آقای گروسی به تهران سفر موفقی بود و توافق شد که در همین چارچوب فنی بدون ورود و اجازه به طرف‌های دیگر برای اینکه موضوعات سیاسی را وارد روابط ایران و آژانس ادامه پیدا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیام اینکه آقای اسلامی سفری را در آینده در رأس هیئتی برای حضور در کنفرانس عمومی آژانس خواهند داشت، گفت: همچنین توافق شد که آقای گروسی هم این سفر‌ها را به طور منظم‌تری به تهران انجام دهند بعد از اینکه اجلاس شورای حکام تمام شد در یک تاریخی مجدداً به ایران باز خواهند گشت که بررسی موضوعات دیگر هم ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیانیه مشترک منتشره به اندازه کافی گویا بود، بیان داشت: آژانس بدون این که پروتکل الحاقی که به دلیل مصوبه مجلس متوقف شده، دوباره اجرا شود و بدون اینکه به فایل‌ها و کارت‌های حافظه دسترسی داشته باشد، به دلیل پر شدن حافظه در یک مهر و موم مشترک بین ایران و آژانس بدون دسترسی به آژانس تعویض خواهند شد. یک سرویس‌های فنی هم برخی از این دوربین‌ها لازم دارند که به صورت روتین باید انجام شود قطعاً توافق ایران و آژانس در زمان مقرر خودش انجام خواهد شد. ما به دقت و از نزدیک اجلاس شورای حکام را پیگیری می‌کنیم.

ادامه دارد...

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه