English

بادامچیان:

آقایان غنی و عبداالله در برابر طالبان مقاومت نکردند

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه افغانستان متعلق به همه افغانستانی‌هاست، گفت: آمریکا از افغانستان گریخت، زیرا حضور آمریکایی‌ها سبب زیان بیشتر برای آن‌ها می‌شد.

آقایان غنی و عبداالله در برابر طالبان مقاومت نکردند

به گزارش خبرگزاری موج، پنجمین گردهمایی و دومین نشست فوق العاده کنفرانس احزاب مقاومت اسلامی با محوریت بررسی تحولات افغانستان و فعالیت کنفرانس احزاب مقاومت به مناسبت ایام اربعین، برگزار شد.

اسدالله بادامچیان ، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در این اجلاس، اظهار داشت: وضع موجود در افغانستان بیانگر این است که حکومتی وارد عرصه شده و تمام افغانستان را گرفته است و آقایان غنی و عبدالله هیچ مقاومتی نکردند، چون قادر به این کار نبودند و دیدار آن‌ها با بایدن نیز تأثیری نداشت.

وی افزود: آمریکا از افغانستان گریخت، زیرا حضور آمریکایی‌ها سبب زیان بیشتر برای آن‌ها می‌شد. 

دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: ارتش افغانستان انگیزه‌ای برای مقابله با طالبان نداشت. افغانستان متعلق به همه افغان‌ها و خواستار رهایی از استکبار است.

محمد حسین نیک نام معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ‌ضرورت و اهمیت کمک به نیازمندان و مظلومان عالم در دولت اسلامی مطابق آیات و روایات گفت: دنیای اسلام امروز با مشکلات متعددی مواجه است، مردم افغانستان با مشکلات عدیده‌ای که امریکا برایشان فراهم کرده روبرو هستند.

وی بابیان اهمیت تشکیل اجلاس احزاب مقاومت خاطرنشان کرد: این اجلاس فوق‌العاده است و قصد داریم چراغ حمایت از احزاب در موتلفه اسلامی روشن باشد و آغوشمان برای این حمایت باز است.

نیکنام ادامه داد: شرایط منطقه ایجاب می‌کند احزاب اسلامی با یکدیگر تعامل داشته باشند، نگرانی نسبت به افغانستان وجه مشترک ماست. طالبان به دنبال عملکرد متفاوت از قبل است. برخی مدعی تغییر طالبان هستند اما جمعی دیگر بر نکاتی چون گذشته طالبان تاکید دارند.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام حسینی مزاری رئیس مرکز فرهنگی هنری تبیان افغانستان به ارائه گزارشی از تحولات افغانستان پرداخت.

وی ضمن اشاره به رخدادهای صورت گرفته در افغانستان، در رابطه با اهداف آمریکا در طی بیست سال لشکر کشی به این کشور و صدماتی که  این حضور بر جامعه افغانستان داشته است آفزود: آمریکا در شرایط فعلی رویکرد خود، جنگ را تغییر داده و در رویکرد خود از حالت سیاسی نظامی به صورت  سیاسی امنیتی تغییر وضعیت داده است چرا که این حضور نظامی هزینه های سنگینی را بر آمریکا تحمیل میکرد. 

مزاری در ادامه گفت: آمریکایی ها اگر چه با حضور خود در افغانستان، اهداف خاص خود در این کشور را دنبال می کردند، اشراف بر کشورهای چین، روسیه، ایران و هند را نیز در دستور کار خود داشتند. 

وی افزود: استحاله کردن شخصیت های برجسته و مجاهدین و از پا انداختن آنها، تخریب بنیاد خانواده و آموزش و پرورش، سرکوب علما و حوزه های علمیه و همچنین ترویج مواد مخدر از جمله نتایج حضور آمریکایی ها در افغانستان است. در این مدت ده ها هزار تن مواد ارزشمند معدنی افغانستان مانند طلا، مس و زمرد را از این کشور به غارت بردند.

در ادامه این نشست، ابو شریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران نیز طی سخنانی در باره افغانستان اظهار داشت: وضع افغانستان مساله جدیدی نیست، و این مسایل 40 ساله در یکی دو روز و در یکی دو سال حل نخواهد شد. سخن واقع گرایانه آن است که  آمریکا، افغانستان را به ویرانه تبدیل کرده و بخش دیگر واقعیت این است که آمریکا در افغانستان شکست خورده و نه خودش و نه به صورت وکالتی هم نمی تواند در این کشور ثبات و استقرار ایجاد کند. 

ابوشریف در ادامه افزود: یکی از اهداف آمریکا در حضور در افغانستان، مقابله با  چین و روسیه بود که باید گفت در این طرح هم نتوانست پیروز شود. 

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران درباره تفاوت طالبان کنونی با طالبان گذشته گفت: طالبان قبلی طالبان فکری دینی بود اما اکنون تبدیل به طالبان دینی واقع گرایانه شده است.

وی درباره مشکلات پیش روی افغانستان گفت: مشکلی که بر سر راه طالبان وجود دارد هم زیستی داخلی و چارچوب بندی حکومتی است. طالبان برای حل مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی و غیره نیازمند این است که از همه اقشار افغان و همسایگان خود در این باره کمک بگیرد.

در این نشست همچنین بومیان، قائم مقام معاونت سیاسی حزب موتلفه اسلامی پیرامون برنامه کنفرانس احزاب مقاومت در ایام اربعین حسینی نکاتی بیان کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه