English

چک برگشتی برجام!

کارشناس مسائل بین الملل گفت: قانون اقدام راهبردی مجلس واقع بینی ملی را به تیم مذاکره کننده داد تا نتوانند بعد از مذاکرات مدعی شوند ما تصور می کردیم تحریم ها لغو می شود اما لغو نشد و به امضای کری اعتماد کردیم ولی جواب نداد.

چک برگشتی برجام!

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج با اشاره به نامه اخیر ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد که در آن برخلاف روحانی ، زیاده‌خواهی آمریکا را عامل نتیجه بخش نبودن برجام و مذاکرات وین عنوان کرده گفت: آقای ظریف با این نامه به نحوی روی اشتباهات خود سرپوش گذاشت.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: آقای روحانی بیان می کند که ما می توانستیم در وین به توافق برسیم اما قانون مجلس این اجازه را نداد، اما نمی گوید توافق مد نظر او چجور توافقی است؟

ظهره وند خاطرنشان کرد: واقعیت این است که طرف آمریکایی در مذاکرات وین خواستار مسکوت ماندن فعالیت های موشکی ایران شده و تاکید داشته که ایران نباید در منطقه حضور داشته باشد.

وی گفت: همه دنیا اذعان دارند که آمریکا خلف وعده کرده و تیم مذاکره کننده روحانی در مذاکرات سرش کلاه رفته و واقعیت ها را ندیده و شتابزده عمل کرده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا تأکید کرد: دولت روحانی در هشت سال گذشته با اعتماد به غرب ظرفیت های ملی را تحویل دشمنان داد و در پایان دولتش چیزی برای ارائه به مردم در دست نداشت.

ظهره وند تاکید کرد: برجام یک چک برگشتی است که روحانی نمی توانسته آن را در هیچ دادگاهی نقد کند.

وی با بیان اینکه اینها معتقدند باید از آرمان های انقلاب عقب نشینی کنیم شاید در مقابل آمریکا و غرب نتیجه گرفتیم، گفت: البته برای عقب نشینی و گرفتن نتیجه هم تضمینی نمی دهند و بهانه هایی مانند بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا را مطرح می کنند.

ظهره وند گفت: ظریف تلاش کرده در نامه به سازمان ملل چهره تیره ای که از خود در مذاکرات ساخته را توجیه کند.

وی خاطرنشان کرد: قانون اقدام راهبردی مجلس واقع بینی ملی را به تیم مذاکره کننده داد تا نتوانند بعد از مذاکرات مدعی شوند ما تصور می کردیم تحریم ها لغو می شود اما لغو نشد و به امضای کری اعتماد کردیم ولی جواب نداد؛ قانون راهبردی لغو تحریم ها می گوید اگر این گام ها را بردارید و توازن سازی بین تعهدات و حقوق ملت را محقق کنید ، می توانید به نتیجه برسید.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: مذاکرات وین نشان داد لغو تمامی تحریم ها امکان پذیر نیست و مجلس این را می دانست اما می خواست تیم مذاکره کننده روحانی با این مسئله مواجه شود.

وی با تأکید بر اینکه در معادلات بین الملل قدرت تعیین کننده است، گفت: نمی توان در مسائل بین الملل به یک سری قول و قرار و مبانی بی اساس دل بست و دنبال حقوق مردم بود.

ظهره وند ادامه داد: مصوبه مجلس این بود که سریعتر کار به جایی برسد که بدعهدی آمریکا در خروج از برجام شفافتر شود و باید مسئولیت قبول کند. لذا اگر آمریکایی ها صداقت دارند و راست می گویند و می خواهند روی برجام متمرکز شوند باید روی این مدار حرکت کنند آنگاه ما هم به نقطه آغاز باز خواهیم گشت.

وی با بیان اینکه من خودم مدتی جزو تیم مذاکره کننده بودم، تصریح کرد: مذاکره کنندگان دولت قبل می توانستند از مصوبه راهبردی مجلس سر میز مذاکره استفاده بهتری داشته باشند. وقتی طرف مقابل احساس کند که تیم مذاکره کننده با دستور کامل سر میز قرار گرفته نشسته، این قدرت چانه زنی را بالا می برد و کار مذاکره کننده را راحت تر می کند و اهرم فشاری روی طرف مقابل می شود.

ظهره‌وند با بیان اینکه مجلس با قانون لغو تحریم ها به امنیت ملی خدمت کرد، گفت: آینده برجام در دولت رئیسی روشن است. ما به برجام پایبندیم ولی خواستار توازن میان تعهدات و برخورداری ها از برجام هستیم. 

وی در ادامه گفت: همواره گفته ام که برجام یک توافق نبود بلکه یک پروژه و شروعی برای رساندن و کشاندن ایران به زمین های بعدی و تسلیم بود که با هسته ای آغاز شد.

وی درباره رویکرد دولت رئیسی نسبت به مذاکرات وین گفت: موضع دولت بعد در قبال مذاکرات و برجام روشن است. ایران تا 2023 در برجام خواهد بود اما طرف های غربی باید اعتماد از دست رفته ایران را برگرداند و به تعهدات خود عمل کند تا ما هم به تعهدات بازگردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه