English

یادداشت:

درد خوزستان را وجه المصالحه کرده اند تا انتقال قدرت به سختی صورت گیرد

این روزها درد خوزستان را وجه المصالحه کرده اند تا انتقال قدرت به سختی صورت گیرد و دولت آینده کار آسانی برای مدیریت این شرایط نداشته باشد اما مردم بدانند که درد خوزستان درمان دارد.

درد خوزستان را وجه المصالحه کرده اند تا انتقال قدرت به سختی صورت گیرد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علی اصغرعنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات و تنش آبی در خوزستان یادداشتی را در اختیار خبرگزاری موج قرار داده است، متن یادداشت به شرح زیر است:

این روزها نوشتن برای خوزستان سخت است اما ساکت بودن هم سخت تر است نمی‌خواهم به روال معمول ضجه و مویه بلندکنم. بخش عمده درد خوزستان درد کل کشور است، درد نبود مدیریت و عدم اراده حل مسایل مملکت از طرف دولتمردان که در این سالها به نحو بارزی برجسته شده بود و البته در خوزستان عمیق تر است .

بخشی از درد خوزستان اما درد آب است که آنهم سرمنشا مدیریت دارد و نه البته مدیریت این دولت و آن دولت بلکه  سو مدیریت مزمنی که چندین دهه است بر مسئله آب در کشور سایه افکنده است .

 از وقتی که تصور شد آب هست اما در جای درستی نیست و باید منابع آب را مدیریت کنیم و آنها را به جای درستش هدایت کنیم، از وقتی که تصور شد این آب که به دریا میریزد و به هدر میرود را باید کنترل و ذخیره کنیم و از آن توسعه و پیشرفت دربیاوریم !! از وقتی که به جای مدیریت مصرف آب به فکر مدیریت منابع آبی افتادیم وطرحهای مختلف انتقال آب کلید زده شد.

تونل‌های اول و دوم  انتقال آب سرشاخه های کارون به حوزه زاینده رود قبل از انقلاب و با همین تفکر کلید زده شد و بر خلاف تصور عموم عمدتا اهدافی غیر از شرب را دنبال میکرد و ایضا تونل سوم که به تونل ۲۳ کیلومتر  ساخته شد و منابع آبی عظیمی را از آنطرف به این طرف گسیل کرد تا در حوزه زاینده رود حیات مجددی بسازیم اما چه شد که نشد ! ؟ زیرا مدیریت آب مبتنی بر منبع بود و تا طرح انتقال آب شروع میشد مصارف عظیمی برایش در نظر گرفته میشد و هنوز طرح به سرانجام نرسیده مصارف وارد چرخه میگردید و نتیجه اینکه تراز منبع نسبت به مصرف منفی میشد و با وجود اجرای طرحهای انتقال آب باز هم زاینده رود زیبا از زایش ایستاد و خشکید؛ اما ما چه کردیم ؟

 باز هم به جای اینکه شیوه مدیریت و نگاهمان را عوض کنیم اصرار به همان روش غلط کردیم و طرحهای عظیم انتقال آب دیگری مثل بهشت آباد و سولگان را طراحی کردیم !

در دوره مدیریتم و در استانداری چهارمحال و بختیاری ،به عنوان استانی که سرشاخه کارون است قویا با اجرای طرحهای انتقال آب مخالفت کردم. هم به خاطر مردم چهارمحال و بختیاری و هم به خاطر خوزستان و حتی هم به خاطر اصفهان و زاینده رود زیبا!! پروژه انتقال آب موسوم به بهشت آباد در دوره چهارساله استانداری بنده کاملا متوقف شد تا حدی که در معرض عزل قرار گرفتم و مجوز انتقال آب از سولگان به کرمان باطل گردید! و البته سوگمندانه امروز هم آن پروژه در حال اجراست و هم مجوز سولگان احیا شده است! وهم استانداری که اجازه اجرای این پروژه های انتقال آب کارون را داده الان استاندار خوزستان است!

نکته آخر اینکه حل مشکلات آب و محیط زیست و گرد و خاک خوزستان با برگشت به نگاه عالمانه در مدیریت منابع و مصارف آبی بالادست ممکن است. 

این روزها درد خوزستان را وجه المصالحه کرده اند تا انتقال قدرت به سختی صورت گیرد و دولت آینده کار آسانی برای مدیریت این شرایط نداشته باشد اما مردم بدانند که درد خوزستان درمان دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه