English

شعیب بهمن در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

تحولات امنیتی در افغانستان تاثیر مستقیمی بر امنیت ایران دارد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: افغانستان در همسایگی ایران قرار دارد و تحولات امنیتی آن می تواند تاثیر مستقیمی بر امنیت ایران بگذارد.

تحولات امنیتی در افغانستان تاثیر مستقیمی بر امنیت ایران دارد

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره  به تحولات در افغانستان و قوت گرفتن تحلیل ها درباره قدرت گرفتن طالبان در این کشور و تاثیر این تحولات بر ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی معتقد است که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مثل طالبان اگر بخواهند در ساختار قدرت حضور داشته باشند باید با دولت مرکزی به توافق رسیده و از این طریق وارد ساختار سیاسی شوند.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه افغانستان در سال‌های گذشته درگیر بحران‌های متعدد چون جنگ‌های داخلی، گرایش‌های تندروانه مذهبی، حضور گروه‌های تروریسی، تجاوز و اشغالگری بوده است، گفت: مساله دولت افغانستان و طالبان باید از مسیر گفتگو حل شود و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه خواهان تشدید درگیری و ناامنی در افغانستان از طرف طالبان یا هر گروه دیگری نیست.

وی گفت:  افزایش تنش در افغانستان نه فقط امنیت این کشور حتی منطقه را به چالش می کشد.

بهمن تصریح کرد:  این تنش ها به ویژه با توجه به هم نژادی و همزبانی مردم افغانستان با ایران می تواند تهدیدهای متعددی از قبیل سرازیر شدن سیل آوارگان و پناهندگان به مرزهای ایران را داشته باشد کما اینکه در گذشته هم بارها این اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه افغانستان درگیر بحران امنیتی شده است، خواه ناخواه ایران میزبان آوارگان این کشور بوده است. بنابراین ایران هیچ سودی از بحرانی‌ شدن وضعیت افغانستان نمی‌برد و به دنبال آن هم نیست که ساختار سیاسی این کشور از روش‌های خشونت آمیز تغییر کند.

اگر طالبان تمایل به حضور در قدرت دارد، باید مشارکت سیاسی خود را از طریق مذاکره و صندوق‌های رای داشته باشد 

بهمن اضافه کرد: ایران معتقد است که اگر طالبان تمایل به حضور در قدرت دارد، باید مشارکت سیاسی خود را از طریق مذاکره و صندوق‌های رای داشته باشد و بتواند به عنوان یک جریان و حزب سیاسی در ساختار قدرت این کشور مشارکت داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سیاست ایران درقبال طالبان در هشت سال گذشته گفت: سیاست ایران در طول سال های گذشته در قبال افغانستان یک سیاست ثابت و مشخصی بوده است به این معنا که ایران همواره حامی دولت مرکزی در داخل افغانستان بوده و به این دلیل که این دولت را نماینده برآمده از انتخابات مردمی تلقی میکرده ولی در عین حال با طالبان بعنوان یک گروه مهم در داخل افغانستان که هم دارای وزنه سیاسی است و هم در تحولات امنیتی این کشور تاثیر گذار هست، رابطه برقرار کرده است که چیز عجیب و غریبی نیست.

تحولات امنیتی در افغانستان تاثیر مستقیمی بر امنیت ایران دارد

وی ادامه داد: بهرحال افغانستان در همسایگی ایران قرار دارد و تحولات امنیتی آن می تواند تاثیر مستقیمی بر امنیت ایران بگذارد ضمن اینکه در طول سالهای گذشته تمام بازیگران در تحولات افغانستان به برقراری ارتباط با طالبان پرداختند بنابراین کاملا منطقی بود وقتی که آمریکایی ها به بهانه از بین بردن طالبان به افغانستان لشکر کشی و تجاوز کردند، وقتی خود آنها به مذاکره وارتباط طالبان در حد وسیع و آشکارا پرداختند، کاملا منطقی بود که جمهوری اسلامی ایران هم دارای ارتباط با طالبان باشد.

بهمن در پاسخ به این سوال که برای فضای عمومی این سوال مطرح هست که  آیا طالبان همان گروه تروریستی است و با داعش هماهنگ است، افزود: طالبان یک گروه منسجم مثل آن چیزی که ۲۰ سال گذشته بود نیست، در واقع یک گروه چند پاره است که بخشی از آن با کشور خارجی همکاری می کند و تحت نفوذ یک سرویس امنیتی خارجی قرار گرفته است و بخشی از بدنه طالبان هم در طول سالهای اخیر  به داعش پیوسته است ولی اینکه بخواهیم طالبان را مستقیم به داعش تلقی کنیم، کاملا اشتباه است.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: طالبان امروز نسبت به گذشته دارای تفاوت هایی شده است اول اینکه انسجام لازم را ندارد و دوم اینکه ارتباطات خارجی اش به شدت افزایش پیدا کرده؛  طالبان در زمانی که آمریکایی ها به افغانستان حمله کردند ارتباط خارجی بسیار محدودی با کشورهایی مثل پاکستان و عربستان در سطح منطقه داشت.

بهمن در پایان خاطرنشان کرد: امروز یک اصلاح رفتاری در طالبان نسبت به گذشته می بینیم و آن اینکه  سعی می کند خود را جریانی که ممکن است برای دیگران تهدید به همراه داشته باشد، نشان ندهد لذا این امر نشان دهنده یک تحول فکری در این گروه است.

بیشتر بخوانید: 

مسائل افغانستان باید بین الافغانی حل شود

افغانستان در آینده شاهد یک بحران جدید خواهد بود/ مذاکره با طالبان راه حل اساسی است

مذاکره با طالبان راه حل اساسی است/ طالبان با داعش هماهنگ نخواهد شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه