English

دریادار خانزادی در اجلاس آیونز؛

نیروی دریایی ارتش تلاش‌ خود را برای هموار کردن مسیر تعاملات منطقه‌ای خواهد کرد

فرمانده نیرویی دریایی ارتش گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کارگروه امنیت دریایی، تمام تلاش‌های خود را برای هموار کردن مسیر تعاملات منطقه‌ای خواهد کرد.

نیروی دریایی ارتش تلاش‌ خود را برای هموار کردن مسیر تعاملات منطقه‌ای خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری موج، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و رئیس ششمین دوره اجلاس آیونز، در هفتمین نشست فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (عضو آیونز) که در جزیره ریونیون واقع در غرب جزیره ماداگاسکار در اقیانوس هند جنوبی برگزار شده است، ضمن تشکر از برگزاری شایسته اجلاس، طی سخنانی گفت: اطمینان دارم با تبادل نظر و ارائه دیدگاه‌های سازنده و از طریق هم افزایی توانمندی‌های موجود، می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت تحقق اهداف همایش برداریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه دریا فرصتی بزرگ برای پیشرفت هر ملتی است و بهره برداری صحیح از آن موجب اتصال به زنجیره‌های امنیت، رفاه، ثروت و منزلت می‌شود، تصریح کرد: اتصال به دریا بخشی از وزن ژئوپلیتیک کشورهای ساحلی و دریایی محسوب می‌شود و آنهایی که به این دروازه عظیم متصل هستند، فرصتی مناسب برای تعامل با دوستان، افزایش مرز و امکان تولید ملی را در اختیار دارند.

امیر دریادار خانزادی امنیت دریایی را مسئله‌ای جمعی و جهانی دانست و ادامه داد: امنیت دستاوردی ملی با تأثیرات متقابل جهانی است و در سایه آن چرخه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شکل گرفته و با تأثیر متقابل جاری می‌شود؛ با این نگاه اقتصاد بدون امنیت مانند سراب است و امنیت بدون اقتصاد موضوعی دست نیافتنی است.

وی ادامه داد: امنیت دریایی حاصل توجه همه کشورهای ساحلی به دریاهای پیرامونشان، حکمرانی خوب بر دریاهای تحت حاکمیت، آگاهی محیطی از دریا و تعامل‌های منطقه‌ای و جهانیِ هم افزا، برای جلوگیری از شکل گیری کانون‌های نا امنی در دریاهای آزاد است.

امیر دریادار خانزادی نیروی دریایی را بخش مهمی از چرخه تمدنی دریایی دانست و بیان کرد: این امنیت دریایی است که تضمین کننده کسب ثروت و بهره مندی ملت‌ها از منافع دریایی است و این نیروهای دریایی هستند که امنیت آب‌های آزاد و بین المللی را برای فعالیت‌های دریایی به ویژه در عصر اقتصاد آبی فراهم می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برگزاری شش دوره اجلاس آیونز، خاطرنشان کرد: فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای منطقه اقیانوس هند از سال ۲۰۰۸ با هدف افزایش آگاهی‌های محیطی و توسعه تعاملات جمعی گرد هم آمده‌اند تا امنیت دریایی را در منطقه اقیانوس هند تقویت نمایند. در شش دوره گذشته همه کشورهایی که ریاست اجلاس را بر عهده گرفتند تلاش‌های جدی برای نزدیک شدن اجلاس به اهداف اجلاس را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به مشارکت فعال نیروی دریایی ارتش جمهوری به عنوان رئیس دورهای اجلاس ششم آیونز، اقدامات انجام شده توسط این نیرو را بر شمرد و گفت: پس از نشست فرماندهان در سال ۲۰۱۸، سه سال پر تکاپو را در منطقه اقیانوس هند پشت سر گذاشتیم. هدایت تلاش‌های جامعه آیونز و ایجاد هماهنگی‌های چند جانبه و اطلاع رسانی در مورد رویدادهای آیونز، هدایت کارگروه امنیت دریایی و برگزاری دو مرحله جلسه کارگروه، برگزاری مسابقات مقاله نویسی و اعطای جوایز به نویسندگان مقالات برتر، برگزاری جلسات مربوط به رزمایش مرکب دریایی در بندرعباس ذیل کارگروه امنیت دریایی و آماده کردن میدان برای اجرای اولین رزمایش دریایی آیونز که به علت فراگیری کرونا تا کنون متوقف مانده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی برای برگزاری کارگروه ه ای تبادل اطلاعات و مقابله با بلایای طبیعی و مشارکت فعال در جلسات آنها از دیگر موضوعات مهمی بوده که به آن پرداخته است و نتایج و دستاوردهای آنها برای بررسی در جلسه محرمانه فرماندهان اعضای اجلاس به اشتراک گذاشته خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، خبر از تدوین اولین کتاب تاکتیکی آیونز با بهره گیری از ظرفیت‌های دانشی و با تمرکز بر نیازهای موجود آیونز در موضوعات مقابله با دزدی دریایی، تبادل اطلاعات و مقابله با بلایای طبیعی داد و گفت: این اقدام مهم می‌تواند هم زبانی برای انجام عملیات مشترک در دریا را تسهیل کرده و اجرای آن را با تمرکز بر منطقه آیونز میسر نماید. لازم است از همه اعضای اجلاس به ویژه کشورهای هند، استرالیا، بنگلادش که ما را در این مسیر یاری داده‌اند صمیمانه تشکر کنم.

امیر دریادار حسین خانزادی برگزاری دو مرحله رزمایش مرکب دریایی بین ایران، روسیه وهند را یکی از مهمترین دستاوردهای این دوره از اجلاس بر شمرد و تصریح کرد: در این دوره از اجلاس، دو عضو ناظر روسیه و چین تعامل سازنده‌ای را برای اقدامات عملی در موضوع دست یابی به امنیت جمعی در منطقه‌ی شمال اقیانوس هند انجام داده‌اند.

وی انفعال توأم با فعالیت هدفمند برخی از اعضای اجلاس را خطری برای تضعیف آیونز دانست و تاکید کرد: اگرچه کلیت اجلاس و مشارکت‌های آن برابر منشور موضوعی داوطلبانه است اما یکی از موضوعاتی که در این دوره با آن مواجه بودیم، انفعال توأم با فعالیت هدفمند برخی از اعضای اجلاس بود؛ اکنون شاهد شکل گیری ائتلاف‌هایی با حضور تعدادی از اعضای این اجلاس در منطقه شمال اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس هستیم که فعالیت آنها نه تنها همگرایی‌های منطقه‌ای را تقویت نمی‌کند، بلکه تلاش‌های هم افزای اجلاس آیونز را به عنوان مهمترین بستر همگرایی برای دستیابی به امنیت جمعی را به طور جدی تحت شعاع خود قرار می‌دهد و تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم حضور دوگانه دیگران باعث می‌شود اجلاس آیونز بی رمق و به یک دورهمی تشریفاتی تبدیل شود؛ در این بین رقابت‌های منطقه‌ای نیز بر همگرایی‌های امنیت دریایی سایه انداخته و به شکل مضاعفی کارکردهای اجلاس را متأثر می‌کند.

امیر دریادار خانزادی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کارگروه امنیت دریایی، تمام تلاش‌های خود را برای هموار کردن مسیر تعاملات منطقه‌ای خواهد کرد، ادامه داد: در این راستا طی ماه آینده مرکز هماهنگی همکاری‌های بین المللی امنیت دریایی با اهداف پایش محیط امنیتی اقیانوس هند، افزایش آگاهی‌های محیطی از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات دریانوردی سفید، به اشتراک گذاشتن داده‌های هواشناسی و اقیانوس شناسی محلی و منطقهای، ایجاد هماهنگی برای اقدامات امنیت آفرین در دریاهای آزاد مجاور، هدایت رزمایش‌های مرکب دریایی را در منطقه چابهار و در مجاورت اقیانوس هند افتتاح خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: این فعالیت‌ها به معنی حرکت برای بهبود امنیت دریایی در منطقه اقیانوس هند است و از هم اکنون از اعضای آیونز برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مرکز دعوت به عمل آورده می‌شود.

فرمانده نیرویی دریایی ارتش در پایان گفت: با ملاحظات مطروحه به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که به طور جدی به دنبال تاسیس دبیرخانه دائمی اجلاس باشیم و پیشنهادهای مطروحه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی