English

علی اکبر صالحی:

علت عدم تحقق میزان تولید برق هسته‌ای مسائل مالی است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: علت اینکه ما نتوانسته ایم مطابق پیش بینی‌های قبل و بعد از انقلاب درباره تولید برق هسته‌ای پیش برویم مسائل مالی است.

علت عدم تحقق میزان تولید برق هسته‌ای مسائل مالی است

به گزارش خبرگزاری موج، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در مجلس درباره روند تولید برق هسته‌ای در کشور اظهار کرد: سال ۵۳ سازمان برنامه و بودجه رژیم سابق پروژه‌ای را به یک شرکت آمریکایی سپرد که بر مبنای آن در چشم انداز بیست ساله تولید بیست هزار مگاوات برق هسته‌ای دیده شده بود.

وی افزود: ما در سال ۷۴ باید دارای سه هزار مگاوات برق هسته‌ای بودیم، اما چنین نشد، با انقلاب اسلامی این پروژه موقتا متوقف شد و صنایع هسته‌ای روسیه که در آن زمان ورشکسته شده بودند کار در ایران را یک فرصت طلایی برای خود قلمداد کردند.

صالحی گفت: علت اینکه ما نتوانسته ایم مطابق پیش بینی‌های قبل و بعد از انقلاب درباره تولید برق هسته ای پیش برویم مسائل مالی است.

صالحی بیان کرد: ما باید طبق مطالبات حداقل ۷ الی ۸ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم در حالی که ساخت نیروگاه هسته‌ای هزینه بالایی دارد؛ عمر مفید آن هم ۶۰ الی ۷۰ سال بوده و از طرفی بازگشت سرمایه حدود ۵ الی ۶ سال زمان می‌برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: رهبر انقلاب بار‌ها در رابطه با صنعت برق هسته‌ای دو نکته را مورد تاکید قرار داده اند اول اینکه این صنعت تضمین برق مطمئن نسل‌های آینده است و دوما مایه اقتدار جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: مجلس نیز توصیه کرده که سازمان انرژی اتمی زیر ساخت‌های لازم را برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای فراهم کند، ما بعد از سال ۹۲ وارد گفت‌وگو‌هایی شدیم تا تعدادی نیروگاه‌ها هسته‌ای ساخته شود و در نهایت بر سر ساخت دو نیروگاه اجماع کردیم که چهار سال است عملیات آن شروع شده است.

صالحی گفت: اکنون ۵۰۰ میلیون یورو بابت این صنعت به روسیه بدهکاریم و هنوز پول سوخت نیروگاه‌های بوشهر را به این کشور نپرداخته ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی