English

جنگنده‌های اف ۱۴ هم‌چنان به خوبی پرواز می‌کنند

یک پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی با پرداختن به باقی ماندن جنگنده‌های اف ۱۴ در نیروی هوایی ایران نوشت: ایران با وجود سال‌ها تحریم توانسته است " تام‌کت‌ " های(Tomcat) خود را سرپا نگه دارد و حتی با تجهیزات جدید آن‌ها را به روزرسانی کند.

جنگنده‌های اف ۱۴ هم‌چنان به خوبی پرواز می‌کنند

به گزارش خبرگزاری موج، پایگاه تحلیلی وار ایز بورینگ(War Is Boring) در گزارشی با اشاره به تاریخچه خرید هواپیماهای جنگنده اف ۱۴ آمریکا در دوران رژیم شاهنشاهی پهلوی در آوریل سال ۱۹۷۲ نوشت: اما آمریکا مدتی بعد یعنی با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ از فروش این جنگنده پشیمان شده چرا که ایران از یک هم‌پیمان در منطقه که واشنگتن قصد داشت از آن برای مقابله با نفوذ شوروی استفاده کند، به یک دشمن سرسخت تبدیل شد. هم‌چنین خلبان‌ها و تکنسین‌های ایرانی زمان تحویل جنگنده‌های اف ۱۴ در آمریکا آموزش‌های لازم برای به پرواز درآوردن و استفاده از این هواپیماها را گرفتند اما پس از انقلاب به دلیل تحریم‌های واشنگتن علیه تهران تامین تجهیزات جنگنده‌ها با مشکلاتی مواجه شد. با این وجود، داد و ستد مخفی هم‌چنان ادامه دارد و شرکت‌های نامشخصی هستند که با وجود قرار گرفتن جنگنده‌های اف ۱۴ قدیمی در موزه‌های آمریکایی و محل نگهداری هواپیماهای قدیمی، قطعات اف ۱۴ را به ایران می‌فروشند.

وار ایز بورینگ در ادامه گزارش خود به آغاز جنگ عراق علیه ایران در سپتامبر ۱۹۸۰ اشاره کرد و نوشت: جنگنده‌های اف ۱۴ تنها هواپیماهایی بودند که می‌توانستند با جنگنده‌های میگ ۲۵ ساخت روسیه مقابله کنند که در دستان نیروهای عراقی قرار داشت. بنابراین، ایران به سرعت اف ۱۴ های خود را عملیاتی کرد. در طول هشت سال جنگ میان ایران و عراق، تام‌کت‌ های ایرانی پیروزی‌های زیادی در برابر هواپیماهای عراقی به دست می‌آوردند. جلیل زندی، یک خلبان جنگنده‌های اف ۱۴ در آن زمان گفت که ۱۱ نبرد موفقیت‌آمیز هوا به هوا داشته است که یک رقم سرسام آور به شمار می‌آید و سبب شده است تا وی به عنوان کشنده‌ترین خلبان جنگنده ایران در دوران جنگ عراق شناخته شود. هر چند ایران در جریان این جنگ هشت تام‌کت خود را از دست داد و در پایان جنگ یعنی در سال ۱۹۸۸ از میان ۶۸ جنگنده اف ۱۴ باقیمانده، ۳۴ تای آن قابل پرواز بودند. از این رو، صنعت هوایی ایران پس از جنگ شروع به تجهیز این هواپیماها کرد. برای این کار دست به برنامه‌های خودکفایی، نه تنها در نیروی هوایی بلکه در اقتصاد این کشور زد، تا بتواند نیازهای خود به مواد را که زمانی شرکت‌های خارجی تامین می‌کردند، برآورده کند.

در بسیاری از بخش‌ها این ابتکار عمل‌ها برای خودکفایی موفقیت آمیز بود، از جمله استخراج و صادرات نفت، کشاورزی، تولید فولاد، تولید برق و حمل و نقل هوایی، هر چند شرکت‌های ایرانی برای تولید تمامی قطعات تخصصی مورد نیاز این تام‌کت‌ها مشکلاتی داشتند و به همین دلیل سراغ بازارهای سیاه برای تهیه این تجهیزات رفتند. مقامات آمریکایی چند بار افرادی را به اتهام همکاری با ایران در این زمینه دستگیر کردند و وزارت دفاع این کشور در اوایل سال ۲۰۱۴ از یافتن دلالان اسلحه خبر داد که مدعی بود دوباره تلاش کرده‌اند تجهیزات اف ۱۴ به ایران بفروشند.

در ادامه این گزارش آمده است: ‌ هر چند بی‌دلیل هم نیست که تهران هم‌چنان برای تجهیز تام‌کت‌های خود تلاش می‌کند. آمریکا در سال‌های اخیر تلاش‌های خود برای جاسوسی از ایران را تشدید کرده و هواپیماهای بدون سرنشین، شامل پهپادهای رادار گریز و مخفی RQ۱۷۰ خود را آشکارا به خاورمیانه فرستاده است تا از تاسیسات هسته‌ای ایران جاسوسی کنند. اگر چه یک پهپاد RQ۱۷۰ در سال۲۰۱۱ در خاک ایران فرو نشانده شد.

تام‌کت‌ها قابلیت‌ رهگیری این هواپیماهای بدون سرنشین را دارند. نیروی هوایی ایران در اوایل دهه ۲۰۰۰ یک اسکادران از جنگنده‌های اف ۱۴ را در اولین تاسیسات هسته‌ای خود مستقر کرد. این کشور در سال‌های بعد اسکادران دیگری از این نوع جنگنده را برای گشت‌زنی بر فراز دو تاسیسات هسته‌ای دیگرش و برای مقابله با تداوم جاسوسی‌های آمریکا که سعی در جمع‌آوری اطلاعات داشتند، فرستاده است.

به گزارش وار ایز بورینگ، آمریکا در گذشته به قدری نگران لو رفتن اطلاعات جنگنده‌های اف ۱۴ ایران بود که هنگام سقوط چند تای آن‌ها در جریان جنگ عراق و ایران، تیم تحقیق و تفحص ارتش آمریکا گشت‌های عمقی در خاک عراق را آغاز کرد تا مانع از این شود که لاشه و بقایای این جنگنده‌ها به دست ارتش شوروی بیفتد.

اما ایران، چه قطعات مورد نیاز اف ۱۴ را خود تولید یا آن‌ها را از خارج از کشور تهیه کند، این کشور به طور آشکار در حال تجهیز اسکادران جنگنده‌های اف ۱۴ خود است. در اکتبر ۲۰۱۳ برآورد شده که ایران بیش از ۴۰ فروند اف ۱۴ سالم در اختیار دارد که قابل پرواز هستند. ایران ارتقای تام‌کت‌های خود را با قعطات جدید رادار، تجهیزات مخابراتی، سامانه‌های ناوبری و سیم‌کشی آغاز کرده و درعین حال با نصب موشک‌های هاگ(HOWK) وR - ۷۳بر قابلیت‌های این جنگنده‌هایش افزوده است.

جنگنده‌های اف ۱۴ ایران اکنون با گذشت پنج دهه، تنها بهتر و بهتر می‌شوند و این مساله برای دفاع ایران بسیار مهم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه