English

موج گزارش می دهد:

لایحه بودجه پرحاشیه دولت روی میز نمایندگان

لایحه بودجه پرحاشیه دولت فردا بالاخره به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می آید تا مورد چکش کاری وکلای ملت قرار گیرد.

لایحه بودجه پرحاشیه دولت روی میز نمایندگان

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، لایحه بودجه پرحاشیه دولت فردا بالاخره به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می آید تا مورد چکش کاری وکلای ملت قرار گیرد. بودجه ای که بعد از گذراندن تقریبا 3 ماه مسیر پر فراز و نشیب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه بود که لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون حضور رییس جمهور، توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به مجلس ارائه شد و کلیات آن در حالی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت که به گفته برخی از وکلای ملت کسری فراوان و اعداد و ارقام غیرواقعی داشت و  لب مرزی رای آورد.

 کمیسیون تلفیق از روز شنبه ۶ دی ماه جلسات خود را پیرو بررسی این لایحه آغاز کرد و نهایتاً پس از ۴۵ روز بررسی مستمر، سه شنبه ۱۴ بهمن این لایحه را به صحن علنی مجلس ارائه کرد.جلسه ۱۴ بهمن مجلس شورای اسلامی البته یک جلسه کاملا بودجه‌ای بود که در آن جلسه موافقان و مخالفان نظرات خود را در اینباره اعلام کردند که نظرات هرکدام از این موافقان و مخالفان شنیدنی و قابل تامل بود.

با این حال نمایندگان گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ را پس از حدود ۳ ساعت چکش‌کاری در جلسه ۱۴ بهمن تصویب نکردند لذا کلیات بودجه در صحن علنی رد شد.

رای منفی نمایندگان به کلیات بودجه واکنش های دولت را به همراه داشت به طوری که رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پس از ارائه گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه ،  گفت: دولت با هرگونه تغییر در لایحه بودجه که آثار تورمی داشته مخالف است و تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیرد.

اما بعد از گذشت تقریبا دو هفته دولت در اصلاحیه بودجه به رویه قانون تمکین کرد و دوشنبه ۲۷ بهمن لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد.

البته بررسی این لایحه اصلاحی هم موافقان و مخالفان خودش را داشت که برخی از مخالفان لایحه بودجه معتقد بودند که دولت به دنبال چاق کردن دلال‌ها است و توجه ای به اولویت های کشور  ندارد. بیماری در بودجه‌نویسی همچنان باقی است و اصلاح ساختار بودجه در بودجه اصلاحی دیده نمی‌شود. حتی اگر بودجه سه دوازدهمی تصویب شود، دولت باید بداند در مسیر تنظیم بودجه باید مسیر درستی را پیش برود.

برخی از موافقان این لایحه هم معتقد بودند که نباید بودجه سالیانه را بلاتکلیف بگذاریم چراکه سال آینده ما با دو انتخابات مواجه هستیم. ما باید راه رفته در بودجه را بیشتر مدیریت می‌کردیم.

*تصویب کلیات بودجه

با این حال نمایندگان با ۲۱۱ رای موافق ۲۸ مخالف و ۶ رای ممتنع با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.

محمد باقر قالیباف در اولین جلسه کمیسیون تلفیق پس از تصویب بودجه اصلاحی دولت با اشاره به موضوع مذکور، گفت: اصلاح ساختار بودجه نه مسئله مجلس است نه دولت بلکه مسئله نظام جمهوری اسلامی و مردم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز دستور و تاکید ویژه برای اصلاح ساختار بودجه داشته اند و لذا هیچ تصمیم و مصوبه و حتی مصلحتی نباید ما را از اصلاح ساختار بودجه دور کند، اظهار داشت: در عین حال، واضح است که اصلاح ساختار بودجه در یک سال امکان پذیر نیست، اما این به آن معنا نیست که آن را به سال بعد یا سال‌های بعد موکول کنیم. این همان اشتباهی است که در گذشته انجام شده و در نتیجه گام جدی و اساسی برای اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است.

بنابراین لایحه بودجه 1400 بعد از گذراندن مسیر پرفرازو نشیب بالاخره به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید و قرار است فردا (یکشنبه) جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد و باید منتظر ماند و دید که وکلای ملت چه پیشنهادات و انتقاداتی نسبت به این بودجه خواهند داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه