English

فرهنگی در نشست خبری:

قرار است فردا در دولت بحث درباره بودجه را نهایی کنند/ احتمال می دهیم که دولت تغییرات اساسی در بودجه را انجام دهد

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: گویا قرار است فردا در دولت بحث درباره بودجه را نهایی کنند که در صورتی که این اتفاق رخ دهد، قاعدتاً لایحه بودجه جدید دراولین جلسه رسمی مجلس یعنی روز سه شنبه هفته جاری اعلام وصول می شود.

قرار است فردا در دولت بحث درباره بودجه را نهایی کنند/ احتمال می دهیم که دولت تغییرات اساسی در بودجه را انجام دهد

به گزارش خبرگزاری موج، محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری درباره سفر اخیر رئیس مجلس به روسیه، گفت: شبهات و ابهاماتی درباره سفر رئیس مجلس به روسیه مطرح بود، درحالی‌که دعوت این سفر از همان روزهای آغازین مجلس یازدهم به عمل آمده بود و زمانبندی آن هم دقیقاً همان زمانی بود که این سفر انجام شد و موضوعات بسیار مهمی هم در این سفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: آنچه در این باره جدید بود و قبلاً پیش‌بینی نشده بود، رساندن نامه مقام معظم رهبری بود که استحضار دارید که این نامه در شرایط خاصی ارسال شد چرا که ما مسائل خاصی درباره موضوع «برجام» و همچنین ارتباط با شرق داریم و این نامه در حالی مطرح است که موضوعاتی به مصالح و منافع ملی ما مربوط می‌شود بنابراین این سفر در این راستا انجام شد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سفر رئیس‌ مجلس به روسیه بر اساس همان پروتکل دیپلماتیک که از قبل بود، انجام شد اما چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسب را به عمل آورد، نامه به رئیس مجلس دومای روسیه تحویل داده شد. البته هماهنگی قبلی در این زمینه انجام شد.

فرهنگی افزود: اتفاق جدیدی رخ نداد و همه حواشی که در فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها مطرح شد، نادرست بود و این سفر دستاوردهای بسیار خوبی داشت و حتی مقرر شد که بخشی از برنامه‌ها هم بعد از سفر در ایران ادامه پیدا کند و ملاقات هایی هم در ایران انجام شود.

وی یادآور شد: رئیس مجلس شورای اسلامی در روسیه ۹ نشست داشت که عمده این نشست‌ها با طرف‌های روسی بود. همچنین چند جلسه هم با سرمایه‌گذاران روسی که می‌توانند در ایران فعالیت‌هایی داشته باشند، انجام شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این رویکرد کاملاً درست است که ما باید صرف نگاه به غرب را اصلاح کنیم و هر نگاهی که به غرب داشته باشیم، باید نگاه به شرق هم مورد توجه قرار گیرد. برخی از اشتباهات اقتصادی و دیپلماتیک در گذشته اتفاق افتاد که ما نباید دیگر آن را تکرار کنیم و در فضای برجام به یکباره متوجه شدیم که بسیاری از قرارهایی که با شرق داشتیم، کم‌رنگ شد و آنان دلخور شد و این موضوع آثاری برای ما از نظر اقتصادی داشت.

رسانه ‌ها نباید خارج از واقعیات اظهارنظر کنند

فرهنگی تصریح کرد: تأکید ما بر آن است که این‌بار تحت هیچ شرایطی این اتفاق نمی‌افتد و ما به طرف‌های خودمان در شرق اعلام می‌کنیم هر تصمیمی که می‌گیریم، تداوم خواهیم داد. بر این اساس رسانه‌ها نباید خارج از واقعیات اظهارنظر کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیاقرار است دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را اصلاح و به مجلس ارائه کند؟ گفت: گویا قرار است فردا در دولت بحث درباره بودجه را نهایی کنند که در صورتی که این اتفاق رخ دهد، قاعدتاً لایحه بودجه جدید دراولین جلسه رسمی مجلس یعنی روز سه شنبه هفته جاری اعلام وصول می شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعد از اینکه این لایحه اعلام وصول شود ابهاماتی در مورد نحوه رسیدگی به بودجه وجود دارد. یکی از مسائل در این باره آن است که آیا باید مانند یک لایحه جدید مورد بررسی قرار گیرد و کمیسیون ها، پیشنهادات خود را ارائه کنند که در این صورت یک فرآیند ۴۵ روزه طول می کشد.

فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع قبلاً بررسی شده است و احتمال می دهیم که دولت تغییرات اساسی در بودجه را انجام دهد، بر این اساس تا این حد یعنی فرآیند ۴۵ روزه بررسی بودجه دیگر امکانپذیر نخواهد بود و لذا باید این ابهام را برطرف کرد.

وی گفت: برخی از نمایندگان طرحی را تهیه کردند مبنی بر اینکه بودجه اصلاحی دولت ابتدا در مجلس بررسی شود و اگر کلیات آن تأیید شد، به کمیسیون ارجاع شود و سپس بعد از گذشت مدت محدودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در صورت تصویب کلیات بودجه اصلاحی دولت در صحن علنی مجلس، ما جزئیات بودجه را بررسی خواهیم کرد و در غیر این صورت چاره ای جز تصویب چند دوازدهم نخواهیم داشت که یا دولت باید آن را ارائه کند و یا آنکه مجلس طرح بودجه سه دوازدهم را تهیه کند.

فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت اصلاحات مدنظر مجلس را در بودجه اصلاحی خود اعمال کرده است یا خیر؟ بیان کرد: ما از جزئیات آنچه در سازمان برنامه و بودجه در این باره اتفاق افتاده است، اطلاعی نداریم و گویا قرار است فردا در جلسه هیئت دولت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی در واکنش به سوالی در خوصص اینکه آیا مجلس در صورت ارائه بودجه اصلاحی دولت، می تواند بررسی آن را تا پیش از پایان سال به اتمام برساند؟ گفت: ممکمن است نظر هیئت رئیسه مجلس آن باشد که اعضای کمیسیون تلفیق همان اعضای قبلی باشد و تغییری نکند که آنان دیدگاه خود را در گزارش قبلی بودجه ارائه کردند و ممکن است مجددا مواردی را مطرح کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در هر حال ما ناگزیریم بخشی از رسیدگی ها به بودجه را در کمیسیون تلفیق داشته باشیم و در صورتی که کلیات بودجه در صحن علنی تصویب شود، قطعاً جزئیات آن را بررسی و به اتمام خواهیم رساند اما اگر کلیات بودجه این بار هم در مجلس تصویب نشود، چاره ای جز تصویب بودجه چند دوازدهم وجود ندارد.

فرهنگی در باره آخرین وضعیت بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان، تأکید کرد: در ماده ۱۳۰ آئین نامه داخلی مجلس پیش بینی شده است که اگر ۵۰ نفر از نمایندگان درخواست کنند، طرحی که کلیات آن در مجلس تصویب نشده است، مجدداً بررسی شود، این موضوع در صورت موافقت در صحن علنی مجلس، در دستور کار قرار می گیرد که در غیر این صورت تا ۶ ماه نمی توان مجدداً آن موضوع را در صحن علنی مطرح کند.

وی اظهار داشت: جمعی از همکاران تقاضا کردند که طرح شفافیت آرای نمایندگان مجددا در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد و قرار است در هفته جاری در این باره تصمیم گیری شود و رأی اکثریت حاضر در جلسه علنی در این باره کافی است و نیاز به دو سوم آراء ندارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان فقط سه رأی برای تصویب کم آورد و مجدداً در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت و قطعاً مجلس آن را تصویب می کند و به نتیجه می رسد و رأی قاطع را هم خواهد آورد.

فرهنگی درباره طرح جهش تولید و تأمین مسکن که در دستور کارمجلس شورای اسلامی است، متذکر شد: تصمیمات بسیار خوبی تاکنون در قالب این طرح اتخاذ شده است و ما دولت را ملزم کردیم که برای حمایت از تولید سالانه یک میلیون مسکن در کشور اقدمات لازم را انجام دهد و همچنین تشکیل صندوق ملی مسکن جهت پشتیبانی این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی گفت: امیدواریم شرایط مسکن بهبود یابد و به سمتی برود که افراد فاقد مسکن بتوانند خانه دار شوند. در طرح قبلی جهش تولید و تأمین مسکن برخی از احکام  و قوانین بالادستی و همچنین قانون حمایت از تولید مسکن نادیده گرفته شده بود که این بار به صورت کامل این موارد در طرح مذکور لحاظ شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه