English

روحانی در جلسه ستاد ملی کرونا:

کارنامه کشور درمقابله با بیماری کرونا غرورآفرین است

رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این پاندمی عالم گیر تاکنون توانسته جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را بگیرد و هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست مرگ و میرها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما این میان کارنامه کشور درمقابله با بیماری کرونا غرورآفرین است.

کارنامه کشور درمقابله با بیماری کرونا غرورآفرین است

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز بیش از ۱۱ ماه از دوران ابتلا به این ویروس(کرونا) در کشور ما می‌گذرد و پایان بهمن در واقع یکسال تمام می‌شود. پارسال روز آخر بهمن اعلام شد این ویروس وارد کشور ما شده است. دوران سختی بود و یکسال با سختی و مشکلات بر مردم و کشور گذشت و باز هم باید با همین سختی و مشکلات، مراعات کنیم.

روحانی عنوان کرد: این پاندمی و بیماری عالم گیر توانسته جان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را تاکنون بگیرد. این رقم خیلی بزرگی است که دو میلیون نفر در دنیا بخاطر این بیماری جان خود را از دست دادند و هنوز هم ادامه دارد و معلوم نیست مرگ و میرها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: باید در مجموع از دستاوردی که امروز شاهد آن هستیم و در یکی دو هفته اخیر آمار فوتی‌هایمان دو رقمی شده است از مردم و کادر درمان تشکر کنیم. بسیج، نیروی انتظامی و سازمان‌های مردم نهاد همه در کنار هم آمدند و این کار بزرگ را به وجود آوردند. این کارنامه، کارنامه غرور آفرینی برای ملت و دولت ایران است علی رغم اینکه می‌بینیم کشورهایی که در دنیا از لحاظ صنعتی و امکانات پزشکی از ما قدرتمندتر است اما در عین حال گرفتاری ‌و مشکلاتشان بسیار زیاد است و نتوانستند این بیماری را کامل کنترل کنند و در بعضی نقاط از کنترلشان خارج شد.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه در کشور ما کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است، افزود: از همه آنهایی که دست اندرکار این اقدام سنگین و بزرگ بودند، از رسانه ها تا کادر عمل کننده و کادر درمان باید سپاسگزاری کرد. البته این روند کاهشی دو نکته دارد. اول اینکه معنای روند کاهشی این نیست که شرایط مطلوب است. روزی ۷۰ یا ۸۰ نفر فوتی در روز هم زیاد است. حالا گاهی آمار دو سه یا پنج نفر است و می‌گوییم به نقطه مطلوب رسیدیم.

روند کاهشی باید ادامه پیدا کند

روحانی گفت: نسبت به گذشته شرایط ما بهتر است اما روند کاهشی باید ادامه پیدا کند. این را به این دلیل می‌گویم که در گزارشی که دکتر رئیسی دادند در بسیاری از استان‌ها روند کاهشی بود اما در برخی از استان‌ها روند کاهشی متوقف شده بود یا مقدار مختصری شروع به افزایش تعداد بیمار شده بود. این می‌تواند برای ما نگران کننده باشد. ما نباید بخاطر کاهشی شدن خدای نکرده اهمال، عادی نگری و عادی سازی در رفتارهای خانوادگی و اجتماعی‌مان مدنظر بگیریم زیرا می‌تواند برای ما خطرناک باشد.

وی تاکید کرد تصریح کرد: این ویروس جدید جهش یافته به نام ویروس انگلیسی که اخیرا در آفریقای جنوبی هم مشاهده شده است برای ما بسیار نگران کننده است. ابتدا در چین و ووهان بود و به اینجا رسید. اگر مراقبت نکنیم ممکن است این ویروس جهش یافته ما را مبتلا کند. مخصوصا اینکه امروز آمار نگران کننده‌ای دیدیم که متاسفانه در برخی استان‌ها موارد ابتلای کرونای جوان‌ها و نوجوان‌ها را هم شاهد هستیم که نگرانی جدید است زیرا قبلا ابتلاها بیشتر برای افراد مسن بود اما الان افراد سن پایین هم مواردی مشاهده شده که می‌تواند در آینده برای ما مشکل آفرین باشد.

باید با تمام توان تلاش کنیم تا وارد موج جدید نشویم

رئیس‌جمهور گفت: ما حداقل باید تا پنج، شش ماه آینده با همین دقت و رعایت پروتکل‌ها ادامه دهیم تا واکسن برسد و تزریق شود. تا واکس نهایی ایرانی هم برسد باز زمان می‌برد پس ما حداقل شش ماه دیگر پیش رو داریم که باید کاملا مراقبت کنیم. اگر خدای ناکرده با موج جدیدی مواجه شویم، موج جدید به معنای تعطیلی برخی کسب و کارها، ایجاد مشکلات روحی در جامعه و اخلال در انجام خدمات نسبت به مردم است‌. پس باید با تمام توان تلاش کنیم تا وارد موج جدید نشویم. اگر وارد موج جدید شدیم مهار مشکلات برای ما بسیار سخت می‌شود.

روحانی با بیان اینکه راه کنترل بیماری تشدید نظارت‌ها است و ما راه دیگری نداریم، ادامه داد: به مردم ما باید همچنان از لحاظ فرهنگی گوشزد شود و تبلیغات ادامه پیدا کند. تنها تبلیغات و بیان مطلب در صدا و سیما، روزنامه ها و سایر رسانه ها کافی نیست و در بخش نظارتی باید نظارت را تشدید کنیم مخصوصا از طریق اپلیکیشن های دیجیتالی باید این نظارت ها را بیشتر کنیم. نظارت چهره به چهره و موردی مقداری سخت می شود اما از طریق همین اپلیکیشن‌ها بود که جلوی عده‌ای از مسافرت‌ها و ترددها گرفته شد. در جلسه کمیته ها گفتم اگر قرارگاه بتواند، کاری کند بتوانیم سفرهای بین شهری هم با این اپلیکیشن‌ها مرتبط کنیم تا اگر کسی مثبت بود نتواند با خودروی شخصی تردد کند که البته گفته شد پیچیدگی‌هایی دارد و از قرارگاه می‌خواهم این را دنبال کند تا اگر شخصی مبتلا هست در سفرهای بین شهری هم به شهر و روستای دیگر نرود و آنها را گرفتار نکند.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز گفته شد که ویروس کرونا در سطح جهان تضعیف نشده بلکه با بالعکس با موتاسیون‌های صورت گرفته، بیماری‌زایی و سرایتش بیشتر شده است. حتی دکتر نمکی در گزارش خود گفت این ویروس موتاسیون یافته حتی خطرش بیشتر هم شده است و مرگ و میر بیشتری دارد. ما با یک ویروسی مواجه هستیم و ممکن است با یک شرایط خطرناک‌تری مواجه شویم که نیازمند هشدار جدی است. اگر کوچکترین غفلت و اهمال در چند روز صورت گیرد افزایش موج سرپایی و بستری و آی سی یو و بعد خدای ناکرده مرگ و میر را می‌بینیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: برای اینکه این ویروس جدید وارد کشور نشود هم از وزیر راه و هم سایر مسئولین می خواهم که خیلی مراقبت کنیم. در فرودگاه ها و در تمامی مبادی ورودی از بندر گرفته تا ریل مراقبت کنیم. باید بتوانیم از افراد جدیدی که از خارج کشور مخصوصا از اروپا و اخیرا از آفریقا وارد کشور می شوند، تست بگیریم تا این ویروس جدید وارد کشور نشود. همچنان باید با قاطعیت جلوی تردد و تجمع غیر ضرور را بگیریم. هیچ در این تردید نکنید. تجمع و ترددهای غیر ضرور نباید انجام بگیرد و پروتکل های بهداشتی را همه باید مراعات کنند و این وظیفه قانونی، ملی وشرعی است.

وی اضافه کرد: به حمدالله در زمینه واکسن داخلی و خارجی حرکت های خوبی انجام شده است. در زمینه داخلی تقریبا سال آینده سه واکسن برکت، رازی و پاستور را پیش رو داریم که این سه واکسن را سال آینده خواهیم داشت و امیدواریم برخی از آن در فصل بهار و برخی در تابستان به دست ما برسد و از حالا تا پایان سال غیر از کواکس که سهم خودمان را داریم و ۱۶ میلیون و خرده ای دوز واکسن را دریافت خواهیم کرد، جاهای دیگر هم داریم تلاش می‌کنیم.  

رئیس جمهور تاکید کرد: همه تلاش‌ها این است که در ماه بهمن واکسیناسیون انجام و شروع شود و این کار بسیار اهمیت دارد. واکسن داخلی که برای ما افتخار است. واکسن خارجی هم تا زمانی که واکسن داخلی برسد یک ضرورت است و باید این کار انجام گیرد. ان شاءالله با همکاری و یاری یکدیگر به خوبی از این دوران بگذریم و با موج چهارم مواجه نشویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه