English

ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت:

وظیفه بایدن برداشتن تحریم ‌ها است/ اگر تحریم برداشته شود ما به برجام بر می‌گردیم

وزیر امور خارجه گفت: وظیفه بایدن برداشتن تحریم‌ها است و همانطور که رهبری و رئیس‌جمهور صریح گفتند، اگر تحریم برداشته شود ما به برجام بر می‌گردیم.

وظیفه بایدن برداشتن تحریم ‌ها است/ اگر تحریم برداشته شود ما به برجام بر می‌گردیم

به گزارش خبرگزاری موج، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با اظهارات خبرنگار فیگارو مبنی بر اینکه تخت روانچی مذاکراتی با دولت جدید آمریکا داشته و حامل پیام‌هایی در این زمینه است، اظهار داشت: آقای روانچی سه هفته‌ای است در تهران بودند و خبرنگار فیگارو بی حساب صحبت کرده است.

وی در رابطه با شکاف‌های میان ایران و آمریکا در رابطه با برجام عنوان کرد: اصلاً نیازی به مذاکره نیست آنچه اتفاق افتاد این است که دولت آمریکا تعهدات خود را شکسته است. آقا فرمودند اگر آنها اجرا کردند، اگر آنها تحریم‌ها را بردارند ما مشکلی نداریم. وظیفه بایدن برداشتن تحریم‌ها است و همانطور که رهبری و رئیس‌جمهور صریح گفتند، اگر تحریم برداشته شود ما به برجام بر می‌گردیم.

ظریف در پاسخ به مخالفانی که مدعی هستند مسیر مذاکره دولت اشتباه بوده و در رابطه با اینکه آیا راه دیگری برای مذاکره وجود داشته و دارد که چنین انتقاداتی مطرح می‌شود، گفت: مثالی هست که می‌گوید، املای نوشته نشده غلط ندارد. توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما باید راضی باشید هم طرف مقابل.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخواندیم بیایند دو صفحه توافق خود را نشان بدهند. دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام دهند باید خیلی زحمت بکشند و اگر روزی توافقی بهتر از این نوشتند من جلوی آنها سر تعظیم فرود می‌آورم.

ظریف با اشاره گشت زنی آمریکا در منطقه، گفت: هزینه پرواز این B-۵۲ ها کم نیست. هزینه ۳۶ ساعت پرواز مستقیم و یکسره است. هزینه پرواز این هواپیماها ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار نیست بلکه هزینه آن نجومی است. آنها این هزینه را می‌کنند که ایران را بترسانند؟ ما که قصد نداشتیم به کسی حمله کنیم. ما ۲۵۰ سال است به کسی حمله نکردیم اما نشان دادیم هرکس با هر مقدار توانی بخواهد درمقابل ما قلدری کند، باید عاقبت صدام را ببینند. صدام تانک هایی داشت که از زرورق باز نشده بود. عربستان ۷۵ میلیارد دلار به صدام کمک کرد اما در آخر از سورخ موش بیرون آمد.

وی ادامه داد: آمریکایی باید یادشان باشد که این مردم در برابر زور مقاومت می‌کنند اما قصدی هم ندارند به کسی تجاوز کنند. کسانی هستند که رژیم صهیونیستی نفوذ کرده و می‌خواهد اقدام کند و دست دولت آینده آمریکا را برای سیاست خارجی ببندد. مردم ما دنبال درگیری و جنگ نیستند اما مردم سربلندی هستند و از خودشان دفاع می‌کنند.

وزیر امور خارجه با اشاره به میانجیگری قطر، گفت: میانجیگری در کار نیست، قطر پیشنهاد گفتگو داده است و ما هم گفتیم همواره از گفتگو حمایت می‌کنیم.  ما با دولت قطر روابط بسیار خوبی داریم و خوشحالیم این دولت توانست با مقاومت به خواسته های خود برسد و اجازه نداد کسانی که قطر را محاصره کرده بودند به خواسته هایشان برسند. خوشحالیم که در کنار قطری ها ایستادیم و امیدواریم قطر این نقش مثبت را برای آینده ایفا کند.

ظریف با اشاره به مساله برجام، گفت: آقای رئیس جمهور خیلی صریح گفت که دولت جدید آمریکا یک کار باید بکند و آن این است که شرایط را به قبل از دوران منحوس ترامپ برگردانند. خودشان معتقدند ترامپ دموکراسی را نابود کرده است و پایه های حیثیت آمریکا را از بین برده است. باید خودشان این مساله را رفع کنند و این مشکل ما نیست.

وی ادامه داد: آنچه که ما باید انجام دهیم را صرح اعلام کردیم. ما یک دستگاه ناظر به نام آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم و گفتیم به محض اینکه آمریکا تعهدات خودش را انجام داد، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم. این حرف را رهبر ناقلاب گفتند و حجت را برای کل دنیا تمام کردند که ایران به تعهدات خودش پایبند است.

وزیر امور خارجه گفت: ما دنبال کاغذبازی نیستیم، دنبال امضا نیستیم بلکه دنبال اقدام هستیم. در خود برجام هم وجود دارد که ما نتیجه را می‌بینیم نه صرفا اعلام را. این هم در مورد آمریکا و هم در مورد اروپایی ها است. هم دوستان داخلی و هم طرف های خارجی ضمیمه دو را مطالعه کنند که آماده است نتیجه اهمیت دارد. الان هم ما نتیجه را ببینیم به تعهداتمان پایبند خواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه