English

محسن رضایی:

دعوای امروز غرب با ما بر سر علم و فناوری و دانش هدفمند و بومی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دعوای امروز غرب با ما بر سر علم و فناوری و دانش هدفمند و بومی است. دانشی که متکی بر دانشمندان وطنی است.

دعوای امروز غرب با ما بر سر علم و فناوری و دانش هدفمند و بومی است

به گزارش خبرگزاری موج، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در کارگاه آموزشی برخط دانشگاه پیام نور مرکز پاکدشت با موضوع «نقش جنبش دانشجویی در اقتدار علمی و تداوم انقلاب اسلامی» سخن می گفت، با بیان اینکه ریشه اصلی دشمنی غرب با ایران پیشرفت و دانش بومی کشورمان در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است، افزود: غربی ها به دلیل اهمیت ژئوپولتیکی و آرمان های انقلاب اسلامی مخالف پیشرفت ایران بزرگ هستند. چون اقتدار علمی و پیشرفت ایران در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی زمینه ساز شکل گیری ایران بزرگ فرهنگی و اقتصادی و الهام بخش کشورهای منطقه می شود.

وی اظهار داشت: پیشرفت ایران، ۱۵ کشور همسایه ما را از لحاظ اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و سیاسی مرتبط با کشورمان می کند و این امر به دلیل ظرفیت های تمدنی و فرهنگی ایران، کابوسی برای غرب است. پیشرفت های ظاهری کشورهای کوچک منطقه فاقد ظرفیت تمدن سازی و الهام بخشی است و برای غرب نگران کننده نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دعوای امروز غرب با ما بر سر علم و فناوری و دانش هدفمند و بومی است. دانشی که متکی بر دانشمندان وطنی است. نگرانی غربی ها، آزادی و حقوق بشر نیست. اگر نگرانی آنها این امور بود با دولت مرتجع عربستان سعودی که با آن شکل و با وسایلی چون ارّه مخالفان خود را به قتل می رساند همکاری نمی کردند.

رضایی با بیان اینکه پیشرفت های این دست از کشورها نیز متکی بر توان داخلی نیست و وابسته به مستشاران خارجی است، اظهار داشت: هر وقت بخواهند برایشان محدودیت ایجاد می کنند.

* نباید از فناوری های نوظهور مانند بایو تکنولوژی، کامپیوترهای کوانتومی و هوشمند غفلت کنیم

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی می تواند با ایجاد اقتدار علمی سهم بزرگی در پیشرفت ایران داشته باشد، تاکید کرد: ما نباید از فناوری های نوظهور مانند بایو تکنولوژی، کامپیوترهای کوانتومی و هوشمند غفلت کنیم.  رشد دانش و صنعت هسته ای عامل محرک و پیشرفت ما در حوزه های مختلف صنعت از جمله کشاورزی، حمل و نقل و پزشکی است. ایران بزرگ در گرو اقتدار علمی و پیشرفت در فناوری های نوظهور است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جنبش دانشجویی باید اقتدار علمی را به جنبش و مطالبه عمومی تبدیل کند. در صورت تبدیل اقتدار علمی به یک مطالبه عمومی، صاحبان صنایع و دانشگاه های کشور از ایده های علمی حمایت می کنند. امروز آمادگی ایجاد جنبش اقتدار علمی در وزارت علوم و سایر وزارتخانه های مرتبط در حد انتظار نیست.

رضایی با اشاره به اینکه ما در سیاست های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام این تحول را در ۵ سال آینده پایه گذاری می کنیم، اضافه کرد: دانشگاهیان از جمله اساتید و دانشجویان پژوهشگر دانشگاه پیام نور می توانند ایده ها و طرح های خود را از طریق سایت «نجم» وابسته به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت ارزیابی ارسال کنند.  

وی در ادامه با بیان اینکه ما طی دو-سه دهه گذشته در موضع واکنشی هستیم، تاکید کرد: الان زمان کنشگری است و این نیازمند یک جنبش اقتدار علمی است. ما باید از دیوارهای بلندی که جلوی ملت ایران گذاشتند عبور کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیشرفت فناوری هسته ای از ستون های مهم پیشرفت علمی کشور است و ما باید از این مرز عبور کنیم. در ایران هیچ جنبشی بدون توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نمی تواند رو به جلو و موفق باشد.

رضایی در ادامه درباه مقام علمی و شخصیت دانشمند ارشد هسته ای شهید محسن فخری زاده، گفت:  شهید فخری زاده اگرچه مطالعات و تخصص هسته ای داشت اما به عنوان یک نیروی فرهنگی از همان زمان تشکیل سپاه وارد این نهاد انقلابی شد. او زمانی که وارد سپاه شد با هرکس دوست می شد.  یک دیوان حافظ به او هدیه می دادند. در همان زمان جنگ به دلیل احتمال کمک اتمی غرب به صدام، یک تیم را مقرر کردم تا درباره دفاع هسته ای و راه های مقابله و  کاهش عوارض حمله اتمی به کشور چاره اندیشی کنند. شهید فخری زاده و  فریدون عباسی جز این تیم دفاع هسته ای بودند. شهید فخری زاده اولین نسل دانشمندان هسته ای بعد از پیروزی انقلاب بود.

وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان درباره اینکه چرا دانشجویان نخبه مانند شهید وزوایی در زمان دفاع مقدس درس را رها کرده و به جبهه ها پیوستند؟،  خاطرنشان کرد: دفاع مقدس تبدیل به یک دانشگاه جامع شده بود. انسان های بزرگ انگیزه انجام کار بزرگ دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دفاع مقدس تبدیل به بزرگ ترین دانشگاه کشور شده بود و فضای روحانی و متعالی آن همچون آهن ربا انسان های بزرگ را به سوی خود جذب می کرد، افزود: دانشجویان حاضر در دفاع مقدس احساس کردند دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کار بزرگ زمان آنان است. الان هم اگر جنبش اقتدار علمی محقق شود جوانان دانشگاهی سراغ این حلقه گمشده خود با هدف پیشرفت و تعالی کشور خواهند رفت.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه