English

محسن فخری زاده که بود؟/نقش فخری زاده در فعالیت های صلح آمیز هسته ایی ایران چه بود؟

محسن فخری زاده یکی از چهره‌های تاثیرگذار علم موشکی ایران بود؛ وی از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور بوده است.

محسن فخری زاده که بود؟/نقش فخری زاده در فعالیت های صلح آمیز هسته ایی ایران چه بود؟

به گزارش خبرگزاری موج، محسن فخری زاده مهابادی یکی از موثرترین افراد در مباحث موشکی ایران بود. وی در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹  به دست کوردلان و بدخواهان جمهور اسلامی ترور شد.

محسن فخری زاده ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت؛ نام محسن فخری‌زاده همواره به عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در لیست ۵۰۰ نفره مهمترین و قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده‌است، دیده می‌شود.

محسن فخری زاده؛ دانشمند هسته‌ای ایران

آمریکایی‌ها و اسرائیلی ها از محسن فخری زاده بعنوان صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران نام می‌بردند و همواره در تعیین مواضع ایرانی‌ و بخصوص در مذاکرات هسته ایی، نقش وی را نقشی مؤثر می‌دانستند. بر طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با محسن فخری زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.

وی به همراه سید عباس شاهمرادی زواره یکی از استاتید دانشگاه صنعتی شریف، از مهم‌ترین نام‌های مطرحی بودند که غربی‌ها مدام به دنبال مصاحبه با آنان بوده و برای این گفتگو از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کردند. محسن فخری زاده همواره با رابرت اُپنهایمر کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می‌شد؛ شخصی که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را برعهده داشت.

ادعاهای لابی آمریکا و اسرائیل!

در سال میلادی ۲۰۲۰، نشریه دیلی‌میل با انتشار یک سند ادعا کرد که از محسن فخری زاده به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران، اطلاعات مهمی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای دیده می‌شود. صهیونیست ها نیز پس از آن ادعا کردند که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است که در سال ۲۰۱۸ توانسته‌اند از ایران سرقت کند. البته این ادعاها همیشه علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی مطرح گردیده و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب انجام هرگونه فعالیت در زمینه ساخت بمب اتم را حرام دانسته‌اند.

نام محسن فخری زاده در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود.

منابع خبری بیگانه و مواجب گیران معاند نیز در بحث ساخت بمب اتمی توسط جمهوری اسلامی بر فعالیت‌های محسن فخری زاده تمرکز داشته‌اند و نقش وی را پررنگ می‌دانستند. اعطای القابی مانند اوپنهایمر ایران، عبدالقدیر خان ایران یا پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران بخشی از این کارزارهای تبلیغاتی صلح ستیزان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی، که ادعا می‌شود از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، محسن فخری زاده را یک افسر سپاه پاسداران معرفی و استاد دانشگاه امام حسین تهران و البته با عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران قرار دارد و از این روی، می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید».

بنا به گفته رسانه‌های غربی در آن سال، محسن فخری زاده مدیریت طرحی با عنوان «پروژه ۱۱۱» به منظور تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان انفجار در ارتفاع ۲ هزار فوتی و تخریب یک منطقه وسیع را برعهده داشته‌است.

محسن فخری زاده از جمله افرادی است که نام وی با ادعای دخالت او در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری موج، محسن فخری زاده در عصر ۷ آذر ۱۳۹۹ در شهر آبسرد، شهرستان دماوند ترور شد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای، کشته شدن فخری‌زاده در جریان ترور را تأیید کرد. در جریان این درگیری تعداد دیگری از افراد هم کشته شدند که هویت آنها هنوز معلوم نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    این افراد شهید شده و افرادی مثل این بزرگواران که در قید حیات هستند حتی اگر خودشون محافظ نخواهند نظام باید از اینها به عنوان سرمایه ملی بشدت محافظت کنه .واقعه شهادت شهید فخری زاده و عملکرد ضعیف تیم حفاظت ایشون رو که از زبان فرزند شهید شنیدم بشدت ناراحت و عصبانی شدم..آخه چرا در حفاظت از این فرد اینقدر کوتاهی و ضعف بوده.؟؟؟ به هر حال باید مراقب سرمایه های موجودمون باشیم و بشدت از این افراد محافظت کنیم.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه