English

سرلشکر صفوی:

اگر در شیوع کرونا نیروهای مسلح به کمک دولت نمی ‌آمدند کار سخت می ‌شد

مشاور عالی فرماندهی کل قوا گفت: اگر در شیوع کرونا نیروهای مسلح به کمک دولت نمی‌آمدند کار برای دولت در زمینه مقابله با این ویروس سخت می‌شد.

اگر در شیوع کرونا نیروهای مسلح به کمک دولت نمی ‌آمدند کار سخت می ‌شد

به گزارش خبرگزاری موج، سردار سرلشکر یحیی رحیم‌ صفوی دستیار ویژه و مشاور نظامی فرمانده کل قوا صبح امروز در همایش ملی پدافند شیمیایی با اشاره به حوادث هفتم تیرماه در تاریخ انقلاب گفت: دیروز هفتم تیرماه دو فاجعه ملی در ایران رخ داد که در تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب ملت ایران ماندگار است؛ یکی حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌ الله بهشتی و دیگری بمباران شیمیایی شهر سردشت به دستور صدام بود که چهار بمب ۲۵۰ کیلوگرمی خردل منجر به آسیب‌دیدن و شهادت بیش از ۴ هزار نفر از مردم این شهر شد.

وی با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس یادآور شد: فاجعه‌ روز بمباران حلبچه آنقدر شدید بود که تا مدت ‌ها نمی ‌توانستیم شهیدان این بمباران را جمع‌آوری و حتی دفن کنیم. این در حالی بود که بسیاری از کشورهای غربی با سکوت از کنار این فاجعه گذشتند.

دستیار ویژه رهبری ادامه داد: طبق گزارش نماینده ایران در سازمان ملل عراقی ها در مجموع ۲۵۲ مرتبه از سلاح شیمیایی علیه ما استفاده کردند و بیش از ۱۰۷ هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان ما را مجروح کردند و تعداد شهدای ما که تحت تاثیر بمباران شیمیایی قرار داشتند نیز به بیش از هفت هزار نفر می‌رسد.

صفوی خاطرنشان کرد: آنچه که به عنوان سیاست و راهبرد می‌گویم هم برای مقابله با تهدیدات شیمیایی و بیولوژیک و هم در برابر کرونا تاثیرگذار است. اولین گام در این زمینه فراهم کردن شرایط لازم برای داشتن یک پدافند مقتدر برای مقابله با تهدیدات شیمیایی و میکروبی و نیز استفاده از تجارب خارجی‌ها در این زمینه است.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین محورهای این راهبردها اظهار کرد: تقویت پروسه ظرفیت و آمادگی ما در برابر تهدیدات شیمیایی و اکوزیستی و تروریستی نیز از دیگر موارد لازم در این زمینه است. همچنین قرارگاه پدافند شیمیایی که تشکیل شده است باید در سطح ملی و نیروهای مسلح دستورهای لازم را برای همه کشور آماده کند.

صفوی اظهار کرد: همچنین سامانه‌ای هوشمند برای آماده‌سازی، کشف و مقابله با این تهدیدات آماده کنیم. برای درمان مصدومان شیمیایی سامانه‌ای فراهم شود و خلاءهای قانونی در این زمینه را در طرح‌های زیرساختی کشور برای بهبود وضعیت مقابله با تهدیدات شیمیایی و میکروبی برطرف کنیم.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا تاکید کرد: همچنین ساماندهی صنایع مختلف شیمیایی و تقویت آن برای ساخت ابزارهای لازم برای مقابله در این زمینه ضروری است و در کنار آن تقویت و ارتقای آزمایشگاه های لازم در این زمینه لازم است تا به خوبی بتوانیم آخرین موارد این تهدیدات را شناسایی و دسته ‌بندی و برای مقابله با آن موارد لازم را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه تمام مراکز علوم پزشکی باید آموزش هایی را برای دانشجویان علوم پزشکی در زمینه این تهدیدات آماده کنند، گفت: فرماندهی دفاع و سلامت زیستی و بهداشتی باید در نیروهای مسلح تشکیل شود و اگر در شیوع کرونا نیروهای مسلح به کمک دولت نمی‌آمدند کار برای دولت در زمینه مقابله با این ویروس سخت می‌شد. فرمان رهبری در این زمینه به ستاد کل نیروهای مسلح بسیار تاثیر گذار بود.

 صفوی ادامه داد: سخنان رهبری را برای مقابله با کرونا که دیروز مطرح کردند، واقعاً جدی بگیرید. نباید حساسیت مردم ما کاسته شود. مردم ما به امید پاسخگویی دولت و بیمارستان‌ها در این زمینه نباشند که اگر موارد زیاد شود و میزان مرگ و میرها بالا رود معلوم است که نمی‌توان همه موارد را پاسخگو بود.

وی در پایان گفت: دولت نیز باید به بخش‌های خصوصی و دولتی و نیروهای مسلح فعال در این زمینه برای تولید واکسن و دارو برای تهدیدات شیمیایی و میکروبی و زیستی و کرونا و به طور کلی دفاع غیرنظامی آینده از طریق وام و کمک‌های لازم رسیدگی کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه