English

موج گزارش می دهد:

بورس بازی به سبک روحانی!

برخلاف تجربه‌هایی که بازار‌های سرمایه‌ در کشورهای مختلف به دلیل بحران کُرونا با سقوط‌های پیاپی ارزش‌ها از سر گذراندند، بورس ایران همزمان با شیوع کُرونا با رشد شاخص همراه بوده است.

بورس بازی به سبک روحانی!

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، زمستانِ سردِ سخت 98 بالاخره گذشت و روسیاهی به همه کسانی ماند که دست از دست‌درازی به اموال مردم برنکشیدند و چه بسا مُترصد حادثه‌های رنگارنگ فصلِ سردِ سال بودند و هستند تا جیب‌شان را پُر کنند.

سال جدید غیرطبیعی در حالی آغاز شده است که دولت مور انتقاد حسن روحانی از مردم برای حضور گسترده در بورس دعوت کرد و رسانه ملی هم برای جامه عمل پوشاندن به این تدبیر! کم نگذاشته و نمی گذارد.

اما در این بین هستند کسانی که به شدت هشدار می دهند و معتقدند هجوم مردم به سمت بورس اگر مدیریت نشود شاهد ظهور معضلی همچون «پرونده مؤسسات مالی» خواهیم بود که برای حل آن دولت دست به جیب مردم شد.

تجربه سال‌های قبل نشان داده است بعد از رشد عجیب و غریب شاخص‌های بازار ریزش‌های شدید تری رخ می دهد و ممکن است مردم به خاطر مکر دولت ضرر‌های جبران ناپذیری را متحمل شوند.

براساس عقیده برخی کارشناسان، این نوع به اصطلاح رونق ساختگی دولت را شاید بتوان جز آخرین اقدامات دولت روحانی در حوزه افزایش نقدینگی از راه های نادرست عنوان کرد؛ متاسفانه بازار بورس امروز دچار همان حباب معروف شده که سال گذشته بازار ارز را نیز تحت تصرف خود قرار داده بود.

*سخنان غیر کارشناسانه روحانی در مورد بورس

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب شخصی خود در توئیتر نسبت به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور درباره بورس واکنش نشان داد و گفت: توضیحات آقای رئیس‌جمهور درباره بورس ناکافی و غیر کارشناسانه بود. اگر موانع تولید و اشتغال رفع نشوند و بخش حقیقی فعال نشود، مهار نقدینگی در بانک و سرمایه در بورس از دست می‌رود.

بورس

*هشدار نماینده مجلس به روحانی درباره بورس

محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره وضعیت بازار بورس و افزایش حجم نقدینگی در این بازار هشدار داد.

در بخشی از این نامه آمده است: در صورت عدم تمهیدات به موقع و مناسب در جذب نقدینگی و افزایش بی رویه قیمت سهام که با معیارهای علمی و ارزشگذاری ذاتی فاصله‌ای معنادار پیدا می‌کند ممکن است موجب بحران‌های اقتصادی و اجتماعی جدی در کشور شده و نظام مقدس جمهوری اسلامی را با مخاطرات تازه‌ای روبرو سازد و انتظار می‌رود بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بازار پولی و نیز شورای عالی بورس و همچنین سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بازار سرمایه بر اساس تکالیف قانونی خود تمهیدات لازم را برای حفظ و صیانت از سرمایه گذاران و همچنین رشد منطقی شاخص بورس به کار بسته و حضور مردم در بازار سرمایه را به یک فرصت تازه در اقتصاد ایران برای رهایی از سفته‌بازی‌های کاذب و تامین مالی پروژه‌های مهم اقتصادی تبدیل کنند.

*کارگردانی دولت در بورس

عرضه اولیه برخی سهام موجب هجوم مردم به بورس یا به تعبیر روحانی و اطرافیانش «جذب سرمایه» و «رونق» در این بازار شد؛ هجومی که بطور سازمان یافته از سوی دولت و بازوهای رسانه‌ای و تبلیغاتی‌اش تقویت شده است.

به نظر می‌رسد دولت با توجه به کسری بودجه قابل توجهی که از پیش داشت و با شیوع کُرونا تشدید شد، تصمیم گرفته با کشاندن مردم به سوی بازار بورس و جذب پول و سرمایه آنها، به هر مقدار، بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند؛ با این وجود در این بازی خطرناک، سرنوشت «سرمایه مردم» برای دولتمردان ذرّه‌ای اهمیت ندارد بلکه فقط مردم را در شرایط رکود اقتصادی و بی‌درآمدی، با تبلیغات گسترده برای خرید سهام شرکت‌های فعال در بورس، اعم از سودآور و زیان‌ده، تشویق و آنها را با وعده‌ی "سود" مسخ می‌کنند. مسیری مشابه همان سرنوشتی که بعدا مالباختگان بانک‌ها و مؤسسات مالی به آن دچار شدند.

حسن روحانی  یک هفته پس از عرضه اولیه برخی سهام روحانی از دولتمردانش خواست سهام دیگر شرکت‌های دولتی نیز در بورس عرضه شود تا مردم سود ببرند!

حسن روحانی نه تنها این نکات را به مردمی که آنها را برای خرید سهام شرکت های دولتی تشویق می کند یادآوری نمی کند بلکه با فضا سازی تبلیغاتی، حباب در بازار بورس ایران را گسترش داده و این موضوع احتمال زیان افراد تازه وارد و کم تجربه را افزایش داده است! افرادی که به احتمال زیاد با مالباختگان سرنوشت مشترک خواهند داشت اما با این تفاوت بزرگ که برخلاف موسسات مالی، طرف آنها در بازار بورس، نه اشخاص حقوقی بلکه دولت است.

بنابراین بورس امروز به یک مار زخمی تبدیل شده و باید با دقت زیادی به سمت آن رفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • کمال بورس باز

    من میدانم گالیور///

  • ناشناس

    به نظر بنده صحبتهای این دو عزیز هم تا حد زیادی غیر کارشناسانه است

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه