English

روحانی در جلسه هیات دولت:

هیچ دارویی برای کرونا مهم ‌تر از روحیه و اعتماد مردم نیست

رییس جمهور تاکید کرد: هیچ دارویی برای کرونا مهم‌تر از روحیه و اعتماد مردم نیست وقتی جامعه دچار ناامنی و التهاب باشد تاثیر ویروس کرونا هم بیشتر می‌شود

هیچ دارویی برای کرونا مهم ‌تر از روحیه و اعتماد مردم نیست

به گزارش خبرگزاری موج، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت با تشکر از اقدامات دستگاه‌های اجرایی کشور، نیروهای مسلح، بخش خصوصی، کارآفرینان، شرکت‌های دانش‌بنیان و مردم در مقابله با کرونا گفت: اگر این فعالیت‌ها نبود بازار اشباع و نیازمندی‌های مردم تامین نمی‌شد. البته یک گروه کوچک همیشه کاسب هستند. در روز تحریم کاسب تحریم هستند و در روز کرونا، کاسب کرونا هستند.

وی ادامه داد: افکار کودکانه در ذهن اقلیت کوچکی سیر می‌کند و خط خود را از بیرون از کشور می‌گیرند. اگر در واقعیت هم با آنها وابسته نیستند اما هر چه از خارج کشور می‌گویند را تکرار کرده و بلندگوی آنها هستند آنها راجع به  آمار، درمان و کارآمدی نظام تردید ایجاد می‌کنند و صبح تا شب دنبال وسوسه مردم در فضای مجازی، غیرمجازی و در گوشه روزنامه بوده و مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت می‌کنند.

رییس جمهور با تبریک آغاز ماه رمضان اظهار کرد: امسال سال خاصی برای همه مسلمانان است و عبادات به صورت فردی انجام می‌شود. این بیماری نشان داد بشر چقدر در برابر قدرت لایزال الهی ناتوان است و یک موجود بسیار ریز، پنهان و نادیدنی از یک نقطه‌ای شروع شد و همه مردم را گرفتار کرد. این نشان داد توان بشر محدود است و همیشه باید به قدرت و رحمت بی‌پایان الهی متکی باشد.

وی تصریح کرد: اخلاص و خلوص مردم، نبود اجتماعات در ماه رمضان را جبران می‌کند. در روایت آمده است ماه رمضان فقط لب فروبستن از طعام و شراب نیست ماه رمضان برای این است که زبان و چشم مهار شده و کینه‌ها از دل رخت بربندد و لب از دروغ، افترا و تهمت بپرهیزد.

روحانی تاکید کرد: ما هم به معنویت نیاز داریم هم علم و دانش. و دین ما، دین علم، تحقیق و مراجعه به متخصصین است و علم و دین هم با هم منافات ندارد.

رییس جمهور با اشاره به این‌که ویروس کرونا به آزمونی برای سنجش کارآمدی همه کشورها تبدیل شده، ادامه داد: همه کشورها در یک رقابت شدید برای سلطه بر این ویروس هستند و در پایان کار نمره‌ها معلوم می‌شود. باید به پاییز برسیم تا جوجه‌ها را بشماریم با این حال کادر درمانی کشور ما مهارت، آشنایی و توانایی بیشتری نسبت به اول اسفندماه در مقابله با کرونا پیدا کرده است. فداکاری، وطن‌پرستی، ایثار، اخلاص، کادر درمانی دست به دست هم داده است و مردم هم بسیار همکاری کردند. آمار نشان می‌دهد در هفته اول فروردین‌ماه مسافرت با اتوبوس ۸۰ درصد، قطار ۹۶ درصد، هواپیما ۸۳ درصد، سفر دریایی ۹۸ درصد و تردد جاده‌ای ۶۳ درصد کاهش داشته است که این نشان از هوشیاری، همکاری و همدلی مردم است. مردم به درخواست دولت، کادر درمانی، علما و صاحبنظران پاسخ مثبت دادند.

روحانی همچنین گفت: در روزهای اول پرستاران و پزشکان نگران نبود تجهیزات کافی بودند زیرا ماسک، لباس، دستگاه تنفس، کیت‌های تشخیص و مواد ضدعفونی‌کننده به اندازه کافی نبود، اما یک جهاد عظیم و مستمر در کشور انجام شد و بخش دولتی، خصوصی و عمومی غیردولتی پای کار آمدند. الان قدرت صادرات مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی را هم داریم، زیرا نیاز بازار داخلی را تامین کرده‌ایم. در زمینه‌ کیت‌های تشخیص هم می‌توانیم صادرکننده باشیم.

* عملکرد موفقیت‌آمیز در مقابله با کرونا به معنای موفقیت مردم و کادر درمانی است

رییس جمهور تاکید کرد: هیچ دارویی برای کرونا مهم‌تر از روحیه و اعتماد مردم نیست وقتی جامعه دچار ناامنی و التهاب باشد تاثیر ویروس کرونا هم بیشتر می‌شود، بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر در مقابله با کرونا موفق شدیم، بدان معناست که دولت موفق شده برخی‌ها هم دست‌پاچه شدند. در حالی که این موفقیت کار ملت است. عملکرد موفقیت‌آمیز در مقابله با کرونا به معنای موفقیت مردم و کادر درمانی است و این کار، کار ملی بوده است.

* در مقابله با کرونا موفقیت نسبی به دست آوردیم

روحانی با اشاره به این‌که در مقابله با کرونا موفقیت نسبی به دست آوردیم اما نباید فکر کنیم که کار تمام شده است، تصریح کرد: اگر این چنین فکر کنیم ضرر کرده و ممکن است همه زحمات گذشته در یک آن از بین برود ما باید همین مسیر را ادامه دهیم. بازگشایی‌های تدریجی ضرورت کشور بود که اگر با ادامه‌ی راه مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه شود، موفق می‌شویم. البته در این مدت بازگشایی تدریجی هم مردم مراعات کردند و آمار نشان داد که یک اوجی در شیوع کرونا نداشتیم. با این حال اگر فکر کنیم کار تمام شده است مشکل بزرگ دامن ما را می‌گیرد. تردد در منازل یکدیگر، تجمع و خروج غیرضروری همچنان مخالف توصیه‌های بهداشتی است. دستگاه‌ها هم نباید کاری کنند که در پیشخوان‌ها تجمع شود هنوز افکار ما مربوط به قبل از کروناست هرگونه اجتماعی مضر است. ما همچنان در شرایط کرونا هستیم و تا امروز هیچ دانشمند و مرکز درمانی و بهداشتی و سازمان بین‌المللی نتوانسته است پیش‌بینی کند که بشر چه زمانی از کرونا خلاص می‌شود، زیرا این ویروس ناشناخته بوده و دانشمندان در تلاش و سعی هستند تا زمانی که واکسن قطعی کشف نشود، شرایط کرونایی وجود دارد و تا آن زمان باید زندگی در شرایط وجود کرونا با احتیاط‌های لازم باشد.

رییس جمهور همچنین با بیان این‌که اگر دولت متوجه شود راهی که می‌رود مشکل دارد آن را متوقف می‌کند، تاکید کرد: اگر همه مردم اصول بهداشتی را رعایت کنند حتما موفق می‌شوند. آمار در برخی استان‌ها روند نزولی دارد که باید از مسئولان این استان‌ها تشکر کنم. برخی از استان‌ها هم که آمار صعودی داشتند، در روزهای اخیر فرق کرده است ولی باید مراقبت‌های بیشتری انجام شود.

* چون اتکای ما به نفت خام کمتر شده است کمتر هم ضرر کرده‌ایم

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر تصریح کرد: کاهش این چنینی قیمت نفت کم‌نظیر بوده است و همه کشورهای نفت‌خیز از این بابت ضرر کرده‌اند البته ضرر برخی‌ها خیلی بالاست اما ضرر ما کمتر است. ما از این شرایط نفع نمی‌بریم و این موفقیت برای ما نیست. برای ما هم مشکل درست شده است البته برای کسانی که بیشتر به نفت متکی بوده‌ است بیشتر ضرر کرده است ولی چون اتکای ما به نفت خام کمتر شده است کمتر هم ضرر کرده‌ایم.

* خط فعالیت اقتصادی در برخی جاها باید عوض شود

وی ادامه دارد: صادرات برخی از محصولات در این مقطع کمتر از قبل شده است و برخی محصولات را هر چه داشته باشیم صادر می‌کنیم. خط فعالیت اقتصادی در برخی جاها باید عوض شود و برخی فعالیت‌های اقتصادی را باید بیشتر یاری کنیم. در جلسه قبل دولت بحث کردیم که همه وزرا باید راه‌حل جدید برای شرایط امروز ارایه کنند و همه طرح‌ها در جلسه بعدی دولت بررسی و بحث می‌شود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: آمار تورم نقطه به نقطه خوب شده است که به ۱۹ درصد رسیده و آمار تورم ۱۲ ماهه ما به ۳۲ درصد رسیده است و مسیر کاهش تورم را در پیش داریم البته این روزها شرایط ما سخت ‌تر و پیچیده تر شده است، از این رو از بانک مرکزی خواسته ام که بهره‌های بین بانکی را کاهش دهند و الان شرایط بهتر شده است. ما سعی داریم شرایطی را ایجاد کنیم که اقتصاد متحول شود. باید برای کارگاه‌های متوسط و کوچک کارهای ویژه‌ای انجام دهیم و در برخی امور صادراتی باید مثل سال گذشته به کالاهای غیرنفتی متکی باشیم.

وی ادامه داد: در بورس در هفته‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شد در زمینه شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و در روزها و هفته‌های آینده قدم مهمی از سوی وزارت اقتصاد برداشته خواهد شد. سهامی را به صورت واحدهای ETF آماده کرده‌اند و سهام بانک‌ها و بیمه‌های مهم به صورت ترکیبی عرضه می‌شود و هر کسی می‌تواند تا ۲ میلیون تومان سهام خریداری کند. هم‌چنین در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی در بورس برای مردم خواهیم بود. امسال سال جهش تولید است و یکی از راه‌ها این است که بانک‌ها، بازار سرمایه و بازار کار فعالیت درست داشته باشند. آمار اشتغال ما تا قبل از کرونا خوب بوده است. در آمار اسفند ماه سال گذشته، ۱.۷ واحد درصد بیکاری کاهش یافته است اما می‌دانیم که سال جدید در فصل بهار شرایط خاص داریم تا بیکاری‌ها را به نحوی جبران کنیم.

* همه باید برای کشور و ملت کار کنیم

رییس‌جمهور در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: همه چیز در سایه وحدت و یکپارچگی به دست می‌آید. کشور چند پاره به جایی نمی‌رسد. دیدیم که رییس جمهور یک کشور در این شرایط مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند و علیه فرمانداران قانونی، مواضع سخیف وضع می‌کند. معلوم است این کشور در درمان بیکاری به هم ریخته و گرفتار هستند. یک روزی خودشان را همه کاره دنیا می‌دانستند حالا گرفتارترین در دنیا هستند. ما باید از این شرایط درس بگیریم. یک بهانه‌ای جزیی پیدا کنیم یا یک بنده خدایی گزارش اشتباهی داده است که خودش فهمیده اشتباه کرده و عذرخواهی هم کرده است اما باز شما دنبال آن اشتباه افتاده‌اید. رقابت انتخاباتی سال ۹۶ سه سال است که تمام شده است. سال بعد، انتخابات است. انتخابات مجلس هم که تمام شده است. همه باید برای کشور و ملت کار کنیم. سال آینده شروع کنید به رقابت. البته هیچ وقت دعوا و رقابت ناسالم و غیراخلاقی خوب نیست اما اگر کسانی لازم می دانند بگذارند سال آینده.

روحانی گفت: به مردم شریف ایران عرض می‌کنم این دولت و دستگاه اجرایی از آبان سال گذشته تا امروز یک روز استراحت نداشته است و تمام تعطیلات مشغول کار بودند. هیچ روزی نبوده است که در ساعات پایانی روز حتی در ساعات ۱۱ و ۱۲ شب تماس بگیرم با دستگاهی و وزارت خانه‌ای، مخصوصا وزارت بهداشت و کشور در این مقطع، که سر کار نباشند. خدمت به مردم نعمت است و منتی نیست.

رییس‌جمهور اظهار کرد: اگر بتوانیم مشکلی را حل کنیم و خدا اراده‌ای کرده باشد که به دست ما مشکلی حل شود این رحمت خداست که برای ما قرار داده شده است. ملت را باید به آینده خوشبین و امیدوار کنیم. چرا دنبال آن باشیم که یک جایی یک چیزی را پیدا کنیم و آن را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند که مسایل را بزرگ ‌می‌کنند دیگر به داخلی‌ها نیاز نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی