English

نمکی در صحن علنی مجلس:

بعضی اعتقاد داشتند اعلام کرونا قبل انتخابات درست نیست

وزیربهداشت گفت: بعضی اعتقاد داشتند اعلام این مسئله قبل انتخابات درست نیست، اما من چنین نظری نداشتم.

بعضی اعتقاد داشتند اعلام کرونا قبل انتخابات درست نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، سعید نمکی، وزیر بهداشت امروز در جلسه علنی گفت: بلافاصله پس از دریافت اولین گزارش‌ها از ووهان چین در خصوص بیماری کرونا، ترتیب برنامه‌هایی برای مقابله با بیماری جدید دادیم.

 وزیر بهداشت افزود: اولین مورد کرونا ویروس تحت عنوان سارس در سال ۲۰۰۳ چین را درگیر کرد و در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه به عنوان مرس بروز کرد و در جده اولین کشته را داشتیم.

او تصریح کرد: در همان روز اول با تشکیل جلسه درباره پرواز‌های مستقیم از چین برنامه ریزی کردیم و به دانشگاه‌های علوم پزشکی اطلاع رسانی شد.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه از اوایل بهمن دانشگاه‌ها را برای تخت بیمارستانی آماده کردیم، گفت: همان روز‌های اول کیت تشخیص بیماری کرونای جدید را طراحی کردیم.

نمکی اظهار کرد: گزارش‌هایی از سرمای برف زمستانه درباره آنفولانزا و سرماخوردگی‌های شدید داشتیم و پس از آن در ۲۹ بهمن دو مورد در قم علایمی به این شکل داشتیم و به نشانه‌های بیماری آن‌ها شک کردیم. آن روز به اعضای دولت اطلاع دادیم که در قم علایمی مشابه کرونا مشاهده شده است. اگرچه بعضی اعتقاد داشتند اعلام این مسئله قبل انتخابات درست نیست، اما من چنین نظری نداشتم.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه امروز روز منشأیابی نیست روز مقابله با بیماری است، گفت: در همان روز‌های اول خروج ماسک از کشور را ممنوع و تخت‌های بیمارستانی را آماده کردیم.

نمکی با تأکید بر اینکه ما به ازای هر نفر ۱.۶ تخت داریم، تصریح کرد: این که یک بیمار در پیک بیماری پشت در بیمارستان معطل نماند افتخار جمهوری اسلامی است.

وی مهمترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده، به طوری که بیماران در چمن های بیرون بیمارستان ها سرگردان هستند، این در حالی است که میزان تخت بیمارستان های اروپایی در بدترین حالت 4 تا 5 برابر ایران است.

وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های مربوطه که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می کنم.

نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری موجب شد برای نخستین بار نمازهای جمعه، مدارس، دانشگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع)، اعتکاف و سفرهای راهیان نور در کشور تعطیل شود.

وی غربالگری عمومی که به عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا از آن یاد می‌شود را یکی از راهکارهای اصلی کشور برای مبارزه با این ویروس توصیف کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح شناسایی بیماران در مراحل اولیه انجام گرفت به همین دلیل آمار بیمارستان‌ها و تعداد مرگ و میرها کاهش یافت.

نمکی اضافه کرد: با اجرای غربالگری عمومی، بیماریابی فعال‌تر شد و همین امر موجب کاهش فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها شد.

خالی بودن حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون 71 میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود 15 هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صحبت‌های عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مبنی بر افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا، بیماریابی افزایش یافت به همین دلیل آمار بیماران کرونایی روزانه افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه کرد که با اجرای طرح مذکور بار بیمارستان‌ها کاهش و رسیدگی به بیماران افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد نمایش زیباتری از مقابله با کرونا خواهیم بود، تصریح کرد: فاصله بین مرگ و میر و تعداد افراد آلوده کاهش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از نظر ابتلا در دنیا در مرتبه هفتم و از نظر مرگ  و میر ششم هستیم که این عدد در روزهای آینده مطلوب تر می‌شود.

هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست

نمکی با بیان اینکه در گام نخست فاصله‌گذاری اجتماعی و گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند را اجرایی کردیم ادامه داد: بر اساس نظر تمامی کارشناسان برای مبارزه و مهار کرونا باید اجرای فاصله‌گذاری استمرار داشته باشد اما باید به این امر نیز توجه شود که کشور در حال حاضر با حصر و جنگ اقتصادی روبه‌رو است.

عضو کابینه دولت دوازدهم  تصریح کرد: فردی که شغل او جوراب‌فروشی است را نمی‌توانیم به حال خود رها کنیم، دو راهکار وجود دارد نخست آن که باید کمک‌های مالی به این افراد پرداخت شود و دوم آن که باید اجازه ادامه فعالیت داشته باشند.

نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد، گفت: باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست. باید این ویروس در حداقل زمان مهار شود.

وی در پایان از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل تماس‌های مکرر و پیگیری امور، پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، سایر نمایندگان، کادر درمانی، سپاه و نیروهای مسلح تشکر کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه