English

قوامی:

نباید بودجه را بدون در نظر گرفتن شرایط کشور نقد کرد

نباید بودجه را بدون در نظر گرفتن شرایط کشور نقد کرد. اگر اقتصاد کشور در شرایط عادی بود و ما دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم انتظارات منتقدانه کلیات بودجه به حق بود. اما هم اکنون این واقعیت وجود ندارد.

نباید بودجه را بدون در نظر گرفتن شرایط کشور نقد کرد

به گزارش خبرگزاری موج، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق در جریان بررسی کلیات بودجه ۹۹ و ارایه گزارش بررسی‌های کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: سند بودجه سند دخل و خرج است وقتی این سند دارای تعادل نیست باید از یک طرف هزینه‌ها را کاهش و از طرف دیگر درآمدها را  افزایش داد تا کسری‌ها را جبران کنیم.

وی افزود: همه می‌ دانیم که تحریم‌ ها چه تاثیری بر اقتصاد کشور گذاشته است. چرا که در کمیسیون تلفیق کمیته‌ای به بررسی آثار کاهش هزینه‌ها و شیوه افزایش درآمدها پرداخت و چندین پیشنهاد را بیان کرد اگر چه هیچ کدام از این پیشنهادها در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید و امکان اجرای آن پیشنهادها وجود نداشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: در بحث مالیات بر عایدی سرمایه کمیسیون تلفیق یک اقدام اجرایی را در زمینه مالیات بر خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس انجام داد و ۴ هزار میلیارد درآمد را در این حوزه پیش بینی کرد. وظیفه تهیه و تنظیم لایحه بودجه با دولت بوده و این کار، کار دولت است. کار ما تطبیق لایحه بودجه با اسناد بالادستی است ولی سعی کردیم در این باره به دولت کمک کنیم. دوستان نیز به موضوع اوراق ایراد می‌گیرند. با همین اوراق در طول سال خیلی از پروژه‌ها انجام می‌شود و با همین اوراق است که تلاش شده پروژه‌های عمرانی به اتمام برسد که این موضوع خود تاثیر مثبتی بر رونق کشور گذاشته است.  این که دولت زمان اتمام پروژه‌ها را کاهش دهد کار بدی است؟

تلاش کمیسیون تلفیق بر کمک به قشرهای پایین بوده است

قوامی بیان کرد: پیشنهاد دولت درباره افزایش حقوق‌ ها در کمیسیون تلفیق ۱۵ درصد بود در واقع این پیشنهاد مطرح شد که  حقوق‌ زیر دو میلیون و ۸۰۰  هزار تومان نداشته باشیم. در واقع به این موضوع توجه شد که حقوق‌های زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ارتقا پیدا کنند و معافیت‌های مالیاتی را به سه میلیون تومان افزایش دهیم. این تصمیم کمیسیون تلفیق حداقل ۴ هزار میلیارد تومان از این کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌ها بر بودجه بار تحمیل می‌کند که بتوانیم مقداری عدالت بودجه‌ای را در خصوص حقوق بگیران تامین کنیم. در واقع تلاش کمیسیون تلفیق بر کمک به قشرهای پایین بوده است.

وی اضافه کرد: بودجه یک درصدی هزینه شرکت‌های دولتی را به دو درصد افزایش داده و از این حوزه ۷ هزار میلیارد تومان منبع تشخیص دادیم که ۵ هزار میلیارد از آن را به آموزش و پرورش، بازنشستگان فرهنگی و موضوع آموزش و دانشگاه‌ها اختصاص دادیم.

وی افزود: نباید بودجه را بدون در نظر گرفتن شرایط کشور نقد کرد. اگر اقتصاد کشور در شرایط عادی بود و ما دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم انتظارات منتقدانه کلیات بودجه به حق بود. اما هم اکنون این واقعیت وجود ندارد.

قوامی در انتقاد از پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی که یکی از مخالفان کلیات بودجه بود، گفت: بعضی گفته‌اند که به کلیات رای ندهیم و سه دوازدهم را تصویب کنیم. اصل بر سالیانه بودن بودجه است و رای به سه دوازدهم یا چند دوازدهم استثنا است. مثلا وقتی کشور درگیر بحران باشد و جلسات مجلس تشکیل نشود و یا اگر آنقدر درگیر موضوعی شویم که فرصت تشکیل جلسات علنی را نداشته باشیم می‌توانیم از قانون چند دوازدهم استفاده کنیم اما مجلس محکم و استوار در هفته‌های آینده تشکیل جلسه خواهد داد و کشور و مردم را روسفید خواهد کرد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: نباید امروز و فردا بکنیم، این رفت و برگشت‌ها به کمیسیون تلفیق و صحن آثار زیان باری به آینده کشور می‌گذارد. کمیسیون تلفیق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند. نمایندگان نیز این فرصت را دارند که در بررسی جزئیات بودجه پیشنهادات خود را ارائه کنند. رد کلیات بودجه را توصیه نمی کنم.

وی ادامه داد: بعضی می‌گویند که بودجه ۹۹ هزینه‌ها را با تورم هم‌جهت کند تا وضعیت اقتصاد بهبود یابد به نظرم از نقاط قوت بودجه این  است که سیاست‌ها به سمت کنترل هزینه‌ها برود و از طریق کنترل هزینه‌ها، تورم کنترل شود.

قوامی در مورد بودجه دفاعی سال ۹۹ گفت: دو میلیارد دلار برای تقویت بنیه دفاعی از محل صندوق توسعه ملی اختصاص پیدا می‌کند. این مهم به این کمک خواهد کرد که بنیان‌های دفاعی کشور تقویت شود. عزیزی به این ایراد گرفت که چرا زمینه ۶۰ میلیارد سرمایه گذاری که هر ساله باید در بودجه انجام شود را فراهم نکرده‌ایم. پاسخ این است که امکان فروش نفت خام ما با چالش مواجه است و ما نمی‌توانیم درآمد نفتی خود را به کشور بیاوریم. در واقع به سختی این پول را به کشور می‌آوریم چطور در این شرایط می‌توان زمینه ورود ۶۰ میلیارد سرمایه گذاری خارجی را فراهم کرد؟

قوامی در ادامه سخنان خود و در دفاع از گزارش کمیسیون تلفیق بودجه گفت: از افتخارات دولت گذشته این است که توانسته شرایطی را فراهم کند که ما امروز وارد کننده بنزین نباشیم و علاوه بر تامین نیازهای داخلی بتوانیم از محل ایجاد ارزش افزوده وابستگی به نفت را کم کرده  و به اقشار ضعیف کمک کنیم اگر این ۲۶۰  هزار میلیارد تومان در تبصره بودجه نبود نمی‌توانستیم نیاز داخلی را تامین کنیم و باید مثل سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به ناچار بنزین وارد می‌کردیم. یعنی باید ۱۰ میلیارد دلار بنزین وارد می‌کردیم. نباید نقاط قوت بودجه را به نقاط ضعف بدل کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاداتی که به عدم اشتغال زایی بودجه ۹۹ مربوط می شد، گفت: در تبصره ۱۸ با تجدید منابع بانکی و منابع داخلی بودجه در قالب کمک‌های یارانه ای و تسهیلات ارزان قیمت به اشتغال زایی کمک کرده‌ایم، تقریبا فضا را برای ایجاد یک میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم. این نقطه قوت لایحه بودجه ۹۹ است. پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مطرح شده بود و آن این بود که به دلیل این که وزارت رفاه قادر به مشخص کردن افراد معیشت بگیر نیست رویه خود را تغییر بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی