English

گزارش انتخابات ۹۸؛

نامزدهای پایداری همچنان در صدر؛ افت قالیباف و جان گرفتن اصلاح طلبان میانه رو

طبق داده هایی که پایشگر هشتگ ارائه کرده است، تحولات امروز فضای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران نشان دهنده آن است که دو اتفاق متفاوت نسبت به روزهای گذشته افتاده است، اصلاح طلبان جان گرفته و تلاش خود را مضاعف کرده اند و قالیباف به شکل محسوسی در جدول رنکینگ فعالیت های تبلیغاتی پایین آمده است.

نامزدهای پایداری همچنان در صدر؛ افت قالیباف و جان گرفتن اصلاح طلبان میانه رو

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بر اساس داده هایی که نرم افزار هشتگ از شبکه های مبتنی بر اینترنت اعم از خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی رصد، تحلیل و در اختیار کاربران قرار می دهد، اطلاعات جالبی درباره شانس ورود هر یک از نامزدهای انتخاباتی در سراسر کشور را به ناظران می دهد. طبق اطلاعات این نرم افزار که «پایشگر هشتگ» متولی آن است، می توان دریافت فعالیت مجازی نامزدهای انتخاباتی چه شکل و شمایلی دارد.

بررسی اطلاعات منتشر شده از کمپین های تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی در حوزه انتخابیه تهران و توابع، نشان دهنده آن است که ترکیب هفتگی نامزدها در جلب نظر مخاطبان خود در فضای مجازی اعم از اینترنت (سایتهای خبری) و شبکه های اجتماعی توئیتر، اینستاگرام و تلگرام، تفاوت زیادی نکرده است.

یعنی هنوز هم در رنکینگ هفتگی می توان گفت الیاس نادران و سید محمود نبویان، دو نامزد وابسته به جبهه پایداری از دیگران پیش هستند و البته با فاصله اندکی، توانسته اند برتری اقبال سایبری خود را حفظ کنند. نادران نزدیک به 2 میلیون مخاطب را در شبکه های اجتماعی در خلال هفته گذشته داشته و نبویان پس از او با بیش از یک میلیون و 630 هزار مخاطب، در ردیف دوم قرار گرفته است. ولی امروز تحولات دیگری زیر پوست مبارزه تبلیغاتی و استقبال سایبری مردم از نامزدهای تهران در جریان بود: قالیباف فرونشست و اصلاح طلبان بالا آمدند.

چهارمین روز ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس

* تیک آف رسایی

حمید رسایی، نامزد مستقلی که اخیرا چهره های بانفوذ جبهه پایداری گفته اند با او صنمی ندارند، توانسته در رشد قابل توجهی به جایگاه سوم در رنکینگ هفتگی نامزدها بیاید. بررسی عملکردی او نشان می دهد رسایی بیشترین نیروی تبلیغاتی خود را در تلگرام متمرکز کرده و تاکنون بیش از 7 هزار و 200 رکورد در تلگرام منتشر کرده است که عدد بسیار بالایی است.

پس از آن، هواداران و منتقدان رسایی با درج نزدیک به 2 هزار کامنت در سایت ها و شبکه های اجتماعی، بیشترین حوزه اثرگذاری را داشته اند. این فعالیت ها باعث شده است رسایی در رنکینگ هفتگی، جای قالیباف که دیروز در ردیف سوم بود را بگیرد و در عصر امروز سه شنبه 29 بهمن ماه باز هم رتبه بندی خود را ارتقا داد و در رتبه دوم رنکینگ هفتگی و در ردیف اول رتبه بندی روزانه قرار گرفته است.

جالب اینجاست تیک آف رسایی با کلمات کلیدی از جمله «اصولگرا و اصلاح طلب»، «دولت های نهم و دهم» و «جنگ لیست ها» شکل گرفته است. این کلمات نشان می دهد تیم تبلیغاتی رسایی به معنی واقعه کلمه به دنبال دوقطبی سازی در فضای انتخاباتی هستند و البته شکستن نماد کلید توسط رسایی و فعالیتهای سایبری با همین شگردها توانسته تنها در امروز نگاه نزدیک به 210 هزار مخاطب را در شبکه های اجتماعی به سمت او بکشد.

پیش بینی می شود حمید رسایی باز هم در جدول هفتگی نامزدها بالاتر برود و احتمالا اگر اتفاق خاصی نیفتد در یکی دو روز آینده او را در جایگاه اول یا ثبات او را در جایگاه دوم رنکینگ هفتگی خواهیم دید که طبیعتا شانس او را برای انتخاب شدن در اولین جایگاه های منتخبان مردم بسیار بالا می برد.

وحید یامین پور

* یامین پور و سونامی خبرسازی

شگفتی ساز دیگر امروز، وحید یامین پور است. قابل باور نیست درباره او در خلال هفته گذشته بیش از 3 هزار و 740 مطلب منتشر شده که در نوع خود بسیار رقم بالایی است و حتی نسبت به رسایی که 2300 مطلب درباره اش منتشر شده بود، با فاصله بسیار زیادی قرار گرفته است.

یامین پور هم اکنون در ردیف چهارم قرار گرفته است و بررسی عملکرد کمپین تبلیغاتی او نشان دهنده آن است که بیشترین نیرویشان را در توئیتر متمرکز کرده اند. درباره یامین پور در روز سه شنبه بیش از 2400 توئیت منتشر شده و در خلال یک هفته گذشته او رکورد بیش از 5هزار و 130 توئیت له یا علیه خود را تجربه کرده است که آمار عظیمی در توئیتر محسوب می شود و دیگران به گرد پای تیم توئیت بازان او نمی رسند.

نکته قابل توجه این است که تیم تبلیغاتی یامین پور در دست کم 9 نقطه ایران و یک نقطه خارج از کشور فعالند که نشان دهنده گستردگی تلاش او برای رسیدن به صندلی بهارستان است. مراکز سایبری حامی او در تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و قم فعال هستند که او را در مبارزه انتخاباتی یاری می کنند و بیشترین عباراتی که باعث شده او را در توییتر ترند کنند، عبارت «شکست خورد» و «پایان ماجرا» است که نشان دهنده جنگ روانی گسترده او علیه رقباست.

شیب تند فعالیت سایبری او نشان می دهد تنها در امروز، نزدیک به 500 هزار مخاطب را توانسته صید کند و البته شکل فعالیت تیم تبلیغاتی وحید یامین پور و حمید رسایی کاملا یکسان است. هر دو با شیب ناگهانی از دیروز، بالا رفته اند و در رنکینگ روزانه، رسایی اول و یامین پور دوم است. البته در رنکینگ هفتگی، جایگاه یامین پور، چهارم است و بالاتر از همه اصلاح طلبان و هواداران قالیباف نشسته است.

ثبت نام محمدباقر قالیباف در انتخابات یازدهمین دوره مجلس

* افت فشار قالیباف

داده ها نشان می دهد محمدباقر قالیباف به طور واضحی دچار افت فشار کاری و تبلیغاتی شده است. او در جایگاه هفتم پس از چهره های منسوب به جبهه پایداری، یک نامزد مستقل (رسایی) و دو اصلاح طلب قرار گرفته که درباره اصلاح طلبان توضیح خواهیم داد.

قالیباف همچنان بر تلگرام و توئیتر متمرکز شده است. درباره او در امروز نزدیک به 250 توئیت منتشر شده ولی این میزان در تلگرام تنها 160 رکورد است که با توجه به رکورد بالای هفتگی فعالیت او در تلگرام، به نظر می رسد هواداران قالیباف از تلگرام به توئیتر کوچ کرده اند تا آنجا برای خودشان مخاطب پیدا کنند.

قالیباف هم گستردگی فعالیت سایبری-تبلیغاتی خود را در اقصی نقاط ایران در دستور کار قرار داده و تیم هایی در کرمانشاه، خوزستان، استان فارس، سیستان و بلوچستان، یزد و اصفهان برای او فعال شده اند. در حالی که دیروز، اکثر تیم های فعال او در تهران، مشهد و قم کار می کردند.

قالیباف با کلمات کلیدی «قرارگاه جهادی»، «عمران و آبادانی» و «بوستان نهج البلاغه» سعی در تبلیغ خود دارد که نشان می دهد تمرکز شهردار اسبق تهران بر فعالیت های خود در دوره تصدی بلدیه پایتخت است. به نظر می رسد این روش، دو لبه دارد. یک لبه آن، تبلیغ ملموس عملکرد قالیباف در تهران است و مشکل آن هم به عدم تازگی و بیات شدن کلمات و مانورهای تبلیغاتی بازمی گردد. قالیباف دو بار در انتخابات ریاست جمهوری با این ادبیات وارد گود شد و هر دو بار توفیقی نیافت و به نظر می رسد این گونه تمرکز بر تبلیغ، برای مخاطبان تکراری است. وبسایت مشرق نیوز، اصلی ترین مبلغ او در فضای اینترنتی و پس از آن، وبسایت خبری تابناک شمرده می شوند.

نکته جالب دیگر درباره قالیباف، افزایش ناگهانی حجم مطالب «منفی» درباره اوست که به شکل معنی داری در حال گسترش است. گویی تیم های خاص، کوبیدن او و از بین بردن اعتبارش در فضای مجازی را هدف گرفته و با توجه به جایگاه هفتمش در رتبه بندی هفتگی نامزدها، به نظر می رسد موفق بوده اند. قالیباف امروز تاکنون نزدیک به 33 هزار مخاطب را به خود جلب کرده که افت محسوسی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:

پایداری ها در صدر اصولگرایان، یک زن بالاترین شانس اصلاح طلبان

اصلاح طلبان

* حرکت بالا رونده اصلاح طلبان

اصلاح طلبان اما شاید بهترین نتیجه را در تبلیغات انتخاباتی نسبت به رقبای خود امروز گرفتند. در بین این جناح، مجید انصاری توانسته بالاتر از پروانه مافی قرار بگیرد و فعالیت خود را افزایش دهد. او با وجودی که مخاطبان بسیار کمتری نسبت به مافی داشته (یک دوم)، ولی توانسته نگاه مثبت اعضای شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرده و بالا برود. او امروز بیش از 60 هزار مخاطب داشته ولی این آمار برای مافی، 120 هزار مخاطب در شبکه های اجتماعی است که باعث شده هنوز او در رنکینگ هفتگی، بالاتر از انصاری در ردیف پنجم نامزدهای تهران و توابع قرار بگیرد. بالا رفتن این دو اصلاح طلب در لیست هفتگی نامزدهای مجلس نشان می دهد هواداران اصلاح طلبان، عزم خود را برای گرفتن سهم از مجلس یازدهم، جزم کرده اند و حاضر نیستند بازی را به همین سادگی واگذار کنند.

ولی بهترین نتیجه در بین اصلاح طلبان را علیرضا محجوب گرفته است. او امروز هفتم شد و با انتشار 133 مطلب، توانست بالاتر از مصطفی کواکبیان در رنکینگ روزانه بنشیند. البته فعالیت میدانی محجوب با شعار حمایت از کارگر، به شدت زیاد شده و کوچه پس کوچه ای در جنوب تهران و شهرهای اطراف نیست که تراکت های محجوب، جلودارزاده، مافی و بادامچیان در آن توزیع نشده باشد.

نمودار فعالیت های او در ساعات ابتدایی امروز به شکل محسوسی بالاتر از رقبای اصلاح طلبش بود ولی در ساعات انتهایی عصر و شامگاه، فروکش کرد که نشان می دهد تیم تبلیغاتی او احتمالا در یکی از خبرگزاری ها که به صورت ساعات اداری فعال است، قرار گرفته. او تمرکز خود را بر تلگرام قرار داده و با نشر بیش از 2100 پست از ابتدای فعالیت تبلیغی خود تا امروز، عرصه تبلیغ خود را در این پیامرسان تعریف کرده ولی نکته جالب درباره عملکرد محجوب، فعالیت او در خبرگزاری ها به خصوص خبرگزاری ایلنا است که باعث شده تاکنون بیش از 1600 رکورد از او منتشر شود.

به جز اسامی کاندیداهای هم جناح محجوب، تنها کلمه کلیدی که هواداران او به کار گرفته اند «دبیرکل حزب» است که نشان می دهد او به دنبال رای کارگران عضو حزب اسلامی کار است. محجوب در رتبه بندی هفتگی نامزدهای مجلس یازدهم در ردیف نهم قرار گرفته که جایگاه باثباتی برای او به شمار می رود زیرا بالاتر از چهره هایی نظیر کواکبیان، فرید موسوی، سروش و مقیمی قرار دارد. به نظر می رسد در روزهای آینده اقبال محجوب باز هم بیشتر شود و احتمال دارد جایگاه انصاری را گرفته و بالاترین نامزد اصلاح طلبان شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه