English

لاریجانی در همایش گام دوم انقلاب:

بیانیه گام دوم انقلاب جز اسناد استثنایی کشور است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: خطاب بیانیه هم حاکمیت و هم مردم است اما محور آن جوانان است. در جلساتی که با رهبری در مورد گام دوم صحبت کردم می‌دانم ایشان نقطه ثقل این بیانیه را جوانان می‌دانند و تحول را هم از اینجا منشا تاثیر می‌دانند.

بیانیه گام دوم انقلاب جز اسناد استثنایی کشور است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در همایش گام دوم انقلاب که صبح امروز در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد با بیان اینکه از دانشگاه امام حسین(ع)  و مسئولان آن و سپاه پاسداران تشکر می‌کنم که به بیانیه گام دوم که موضوع مهمی است توجه دارند و بحث آن را در کشور باز کردند، اظهار داشت:  بیانیه گام دوم جز اسناد استثنایی کشور و بسیار مهم از چند جهت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اولا پس از دوره چهل ساله انقلاب این بیانیه تنظیم شده است و چهل سالگی معمولا سال پختگی هم برای فرد و هم برای جامعه است و تجربیات بسیار غنی پشت این مساله وجود دارد. این نکته بسیار مهم است که تجربیات  حاصل شده در این چهل سال در این منظومه آماده است. این بیانیه توسط شخصی تنظیم شده است که خودش از استوانه‌های انقلاب چه قبل از پیروزی و چه بعد از پیروزی انقلاب است.

وی ادامه داد: ایشان قبل از پیروزی انقلاب یک شخصیت مبارز و تاثیرگذار در انقلاب بوده‌اند و بعد از انقلاب در همه جریان‌های انقلابی کشور حضور داشتند و مدت مدیدی مسئولیت اجرایی کشور را داشتند بنابراین تسلط بر همه زوایای کشور دارند. به خصوص سه دهه رهبری کشور در جمهوری اسلامی این تسلط ایشان را  در همه ابعاد مختلف کشور حاصل کرده است لذا نتیجه این همه تلاش قبل از انقلاب و بعد از انقلاب  و عصاره آن در این بیانیه آمده است که خیلی اهمیت دارد. نکته سوم جهت‌گیری کلان‌ کشور را مدنظر قرار داده است.

لاریجانی بیان کرد: در این بیانیه جهت‌گیری کلان وجود دارد و مهم‌ترین مسائل کشور مدنظر قرار گرفته است. به این معنا که هم حکمرانان مورد توجه قرار گرفته‌اند و هم مردم و در واقع یک مسئولیت همه جانبه در آن دیده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بیانیه بسیار خیرخواهانه است و به نظر بنده منظومه حکمت انقلاب اسلامی بوده که هر کس دستی در انقلاب داشته باشد این حس را پیدا می‌کند که این بیانیه کار را برای حکمرانان و مردم سخت کرده است.

او افزود: این بیانیه خطاب به حاکمیت و مردم تنظیم شده، اما محور آن جوانان هستند و در جلساتی که با رهبری در مورد گام دوم صحبت کردم متوجه شدم که ایشان نقطه ثقل این بیانیه را جوانان می‌دانند، بنابراین توجه نگارنده این حکت به آن سمت است که جوانان باید منشأ تحول در کشور باشند.

لاریجانی تصریح کرد: جوانان انگیزه کافی در حوزه مدنی و حکمرانی را دارند همان‌طور که در عصر انقلاب نیز همین بود، چراکه اگرچه توده مردم در میدان بودند، اما نقش آفرینان اصلی جوانان بودند بنابراین این گام دوم نفس و جان جدیدی به انقلاب می‌دهد.

لاریجانی افزود: تجربه گذشته نشان می‌دهد که جوانان نقش اساسی در پیروزی انقلاب داشتند و شجاعانه در صحنه‌هایی مانند جنگ وارد شدند و از همین سو بود که جنگ تحمیلی به سامان رسید؛ لذا تمرکز اصلی رهبر معظم انقلاب بر جوانان است و باید توجه کرد که چگونه می‌توان جوانان را به نحوی آماده ساخت که در صحنه‌های مدنی و حکمرانی کشور حضور پیدا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هدف اصلی نگارنده نظام نامه بیانیه گام دوم انقلاب را متوجه شویم می‌بینیم که توصیه پایه‌ای رهبر انقلاب این است که باید ترس و ناامیدی را از خود و دیگران بزداییم چراکه نخستین گام در جهاد فعلی کشور توجه به این امر است، هر تحولی که در کشور بخواهد رخ بدهد قطعاً در فضای امید امکان‌پذیر خواهد بود؛ همانطور که در انقلاب اسلامی نیز امید به تحول، تحول را رقم زد و امام خمینی (ره) بود که این روحیه امید را در میان مردم ایجاد کرد.

او بیان کرد: دشمنان و آمریکا به این موضوع تمرکز دارند که چگونه میان حاکمیت و مردم شکاف ایجاد کنند و بگویند که راه‌ها غلط است و نمی‌توان به نتیجه‌ای رسید لذا فضای کشور باید فضای حرکت به سوی هدف متعالی و امید به تحول باشد و معتقدم که رسانه‌ها در این راه می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.

لاریجانی تصریح کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که رهبر انقلاب تأکید ویژه‌ای به دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی دارند چراکه وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد عده‌ای گفتند حالا برویم به دنبال ساختار نظام و انقلابی حرکت کردن متعلق به زمانی بود که هنوز این نظام به پیروزی نرسیده بود که البته این حرف از ابتدای پیروزی انقلاب گاهی از زبان سیاسیون هم شنیده می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سخنان رهبری دو گذاره مهم دارد اول اینکه انقلاب یک حرکت زنده و تکاملی بوده و نظام جمهوری اسلامی همواره محتاج حرکتی انقلابی است و وقتی نظام شکل گرفت باید حرکت صورت گیرد، نظام جمهوری اسلامی مستدل از انقلاب بوده و ما در درون این شاکله دارای رهبری، قوای سه گانه و تشکیلات امنیتی هستیم، اما انقلاب به این تشکیلات محدود نمی‌شود به همین دلیل است که رهبری تأکید دارند که نظام همیشه محتاج انقلابی‌گری است.

او افزود: شهید مطهری وقتی درباره انقلاب صحبت می‌کردند بر تداوم راه آن و زنده بودن این حرکت و حیات انقلابی تأکید داشتند، لذا دفاع ابدی از نظام انقلابی یک مبحث کاملاً عقلانی است و بدون آن نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند زنده بماند.

لاریجانی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب بر ارزش‌های انقلاب تأکید دارند که جاویدان است چراکه همواره انقلاب‌ها رخ می‌دهند، اما ماهیت انقلاب اسلامی خاص بوده و مانند انقلاب‌های شوروی و صنعتی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر کدام از انقلاب‌ها در جهان ماهیتی داشت، اما انقلاب جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است البته درست است که به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز معطوف می‌شود، اما رویکرد اسلامی دارد لذا ارزش‌های انقلاب ما مبتنی بر تفکر دینی اسلام است و بر استواری فطرت انسان‌ها تکیه دارد.

او تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان توضیح داده‌اند که فطرت چیست و چرا ثبات دارد، انقلاب ما دینی بوده بنابراین دارای ثبات است، اما در مقالاتی که در خارج از کشور می‌نویسند گفته می‌شود که شما زمانی ارزش‌هایی را برای انقلاب دنبال می‌کردید، اما اکنون دنیا عوض شده است و چرا هنوز بر روی آن معیار‌ها ایستادگی می‌کنید؟ اما باید گفت که مسئله فطرت یک موضوع بسیار مسلم است و مرحوم شهید مطهری تأکید دارند که عرصه‌های مختلف معرفتی مبتنی بر فطرت است و این مؤلفه چه در صاحت فرد و چه جامعه دارای اهمیت است.

لاریجانی اظهار کرد: فیلسوفان گذشته چندان مقوله فطرت را باز نکرده‌اند، اما کسانی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری به آن پرداخته‌اند و در تفکر اسلامی نیز مسئله فطرت حائز اهمیت است چراکه انسان‌ها از نظر معلومات و معرفت استعداد‌ها و گرایشاتی دارند که بر روی اراده آنان تأثیر می‌گذارد به عنوان مثال مؤلفه کمال در همه انسان‌ها به صورت استعدادی بالقوه وجود دارد اگرچه شهید مطهری عدالت را نیز جزء فطرت انسان می‌داند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اخلاق، معنویت و اراده مؤلفه‌هایی است که باید روی آن‌ها ایستادگی کرد و آزادی نیز وسیله رسیدن به این اهداف است چراکه انسان‌ها برای دستیابی به استعدادهایشان و تحقق آن‌ها نیازمند آزادی هستند.

او تأکید کرد: نظام مردم سالاری دینی که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن تأکید شده بخش مهمی از انقلاب اسلامی و نقطه اوج آن بود و اگر ما کمال‌جویی را یک امر فطری بدانیم باید بپذیریم که این مؤلفه در سیاست نیز وجود دارد و مردم سالاری از درون این نظریه تبلور می‌یابد.

لاریجانی افزود: مردم سالاری دینی در مسیر طی شده فراز و فرود‌هایی داشته و در اوایل پیروزی انقلاب شهید بهشتی و آیت الله خامنه‌ای حزب جمهوری اسلامی را پایه‌گذاری کردند که فکر دقیقی بود چراکه مردم سالاری بدون تشکیلات مدنی خام است که عوارضی دارد و در این صورت هیجانات به عقلانیت سیاسی غلبه پیدا می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مگر می‌شود که مردم سالاری بدون تشکل‌های مدنی تحقق پیدا کند؟ و معتقدم که باید برای عقلانیت سیاسی نظام مدنی حاکم باشد.

او تصریح کرد: در دوره‌های گذشته توجه بسیاری به مقوله علم و فناوری صورت گرفته و گام‌های مؤثری نیز برداشته شده، اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بخش نخبگانی دانشگاه ما با نیاز‌های جامعه پیوند نخورده چراکه بودجه‌ریزی در کشور ما به صورت نفتی بوده، اما در کشور‌های دیگر دانشگاه‌ها بودجه دولتی ندارند و با انجام پژوهش هزینه خود را تأمین می‌کنند البته من مخالف مقاله ASI نیستم، اما مسئله مهم این است که تحقیقات باید مرتبط به نیاز‌های کشور باشد؛ البته دفاتری به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه ایجاد شد که خیلی موفق نبود و معتقدم که دانشگاه باید حس کند که برای حیات خود باید تحقیقاتش را به سمت تولید پیش ببرد.

لاریجانی بیان کرد: در بیانیه گام دوم به تولیدات درون‌زا نیز توجه ویژه‌ای شده البته آسان است که ما برای راه‌اندازی کاری پکیجی را از کشور دیگری وارد کنیم، اما اگر بخواهیم اشتغال به وجود بیاید و بخش تحقیقات نیز قوت یابد باید بر درون‌زایی تمرکز کنیم بنده زمانی که در صدا و سیما بودم اکثر تجهیزات مورد نیاز این سازمان از خارج وارد می‌شد و برای اینکه احیاناً خللی در کار ایجاد نشود به سراغ محصولات داخلی نمی‌رفتند، اما الان می‌بینیم که بسیاری از ملزومات این سازمان از داخل کشور فراهم می‌شود لذا هر زمان که جسارت داشته‌ایم توفیق یافتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایستادگی در مقابل استکبار گفت: مبارزه با استکبار دستاورد مهم انقلاب است و ما باید توجه کافی به مبارزه با این پدیده داشته باشیم اگر دشمنان در گذشته برای خرید تسلیحات به ما فشار می‌آوردند الان می‌گویند که چرا تسلیحات خود را به نیرو‌های مقاومت ارائه می‌دهید؟ و اگر آن زمان با ۴ هواپیما طبس را مورد هجوم قرار می‌دادند الان باید برای مقابله با ما ائتلاف تشکیل دهند، بنابراین ما با هدایت رهبری دستاورد‌های بزرگی داشته‌ایم این مسیر باید ادامه پیدا کند. اکنون آمریکا تمرکز دارد که چرا موشک‌های ایران فلان است و چرا در مسائل منطقه‌ای دخالت می‌کند به دلیل قدرت ماست.

او با اشاره به حوزه اقتصاد تأکید کرد: درست است که اقتصاد تنها هدف نیست، اما باید به آن توجه کرد و مرحوم مطهری زمانی که به شهادت رسید در حال تدوین مقاله‌ای بود که به اقتصاد اسلامی تأکید داشت لذا رسیدن به اهداف عالی حکومت بدون اقتصاد سالم ممکن نیست و اقتصاد سالم زاینده و ثروت‌زا است.

لاریجانی تصریح کرد: برخی کشور‌ها به دلیل آنکه تنها بر روی یک موضوع تمرکز می‌کنند به انحطاط کشیده می‌شوند چراکه گاهی تمرکز بر روی یک ارزش و توجه نکردن به مؤلفه‌های دیگر عامل انحطاط است و ما اگر می‌خواهیم گام دوم را برداریم باید به چالش‌ها توجه کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه وقتی بعضی از افراد رأی می‌آورند احساس فیلسوفانه‌ای پیدا می‌کنند و این فراز و فرود ضرر‌هایی را برای کشور به ارمغان می‌آورد، اصل ۴۴ آنقدر بد نوشته شد که چندان اجرایی نشد لذا وقتی انحصاری ایجاد می‌شود جلوی مسابقه گرفته می‌شود.

او افزود: نظام بودجه‌ریزی ما قدیمی بوده و درگیر روش دیوانه‌وار بزرگی هستیم و کوچک کردن دولت به اصلاح نظام بودجه‌ای بستگی دارد همچنین بدون داشتن طرح آمایش سرزمینی نمی‌توانیم به توسعه هماهنگ و متناسب با ارزش‌های منطقه‌ای دست پیدا کنیم لذا در تحقق عدالت و پویایی سند آمایش ضروری است.

لاریجانی تأکید کرد: جامعه از مجموعه افراد تشکیل می‌شود، شهید مطهری می‌گوید که بسیاری مسائل مانند ایمان اجبارپذیر نیست و با اجبار تکامل اخلاقی ایجاد نمی‌شود و این افراد هستند که باید خودشان انتخاب کنند لذا عدالت جنبه‌های مختلفی دارد و فقط معطوف به بخش اقتصاد نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: استقلال و آزادی عطیه الهی است و باید برای ما جا بیفتد که اگر آزادی نباشد استعداد‌ها شکوفا نمی‌شود.

او با اشاره به اهمیت استقلال تصریح کرد: استقلال نباید به معنای زندانی کردن سیاست و اقتصاد باشد البته در زمینه‌هایی باید استقلال داشته باشیم علی‌الخصوص در حوزه کالا‌های اساسی که باید در آن در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و معدن درون‌زایی وجود داشته باشد، اما در بخش‌هایی نیز باید مراودات بین‌المللی وجود داشته باشد.

رئیس مجلس در پایان تشکیل دبیرخانه دائمی برای بیانیه گام دوم انقلاب را ضروری دانست و گفت: این اقدام نیازمند کار پژوهشی و دانشگاهی است و باید ضعف‌ها دیده شود و راه علاج نیز به صورت واقع بینانه و معقول پیش بینی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه