English

در گفتگوی ویژه خبری:

امامی: در معامله قرن فلسطینی ها را محصور کرده اند/ رویوران: معامله قرن خیانت به مردم فلسطین است

سفیر اسبق ایران در مصر گفت: در معامله قرن می‌خواهند مناطقی را به صورت خاص در اختیار فلسطینی‌ها قرار دهند و آن‌ها را در داخل سرزمین اشغال شده فلسطین محصور کنند.

امامی: در معامله قرن فلسطینی ها را محصور کرده اند/ رویوران: معامله قرن خیانت به مردم فلسطین است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، پشت پرده طرح معامله قرن امشب ۸ بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مجتبی امانی سفیر اسبق ایران در مصر و خالد القدومی نماینده جنبش حماس و مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مجتبی امانی سفیر اسبق ایران در مصر با اشاره به طرحی که نتانیاهو، ترامپ و کوشنر به عنوان معامله قرن مطرح کرده‌اند گفت: آن‌ها تلاش دارند تا به زعم خود یک پایانی را برای موضوع فلسطین در نظر بگیرند به طوری که کشور‌های دیگر را دخیل کرده اند و سلسله اقداماتی را از سه سال قبل شروع کردند؛ لذا آن‌ها می‌خواهند مناطقی را به صورت خاص در اختیار فلسطینی‌ها قرار دهند و آن‌ها را در داخل سرزمین اشغال شده فلسطین محصور کنند.

او با اشاره به اینکه آن‌ها تصوراتی دارند و می‌خواهند بر اساس آن تصورات دولت را با مجموعه‌ای از فلسطینی‌ها تشکیل دهند ادامه داد: اسرائیلی‌ها به دنبال گسترش شهرک‌سازی هستند.

حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در تماس زنده تلفنی با اشاره به اینکه ترامپ همانند همه رفتارهای غیر قانونی خود در این ماجرا عمل کرده است گفت: او قدس را بخشید، چیزی در حدود یک سوم کرانه باختری را به اسرائیل بخشیده و کرانه باختری را به چیزی در حدود ۲۰ جزیره تقسیم کرده و قرار است این جزایر را با تونل به یکدیگر مرتبط کند.

او با اشاره به اینکه چنین ساختاری نمی‌تواند استمرار پیدا کند افزود: ترامپ درصدد گرفتن امکاناتی به زور از عرب‌ها است تا بتواند تونل‌ها و پیوستگی بین فلسطینی‌ها را ایجاد کند لذا کمک‌های شیوخ عرب در حقوق ملت فلسطین نیست فلسطین یک کشور مثله شده است، چنان مثله شده که بعد از این طرح نمی‌توان آن را دولت نامید.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حضور سفرای برخی از کشور‌های عرب برای رونمایی از این طرح گفت: امریکا از کشور‌های عربی دعوت کرده است لذا آمریکا هر لحظه که بخواهد می‌تواند به آن‌ها دستور دهد، زیرا آن‌ها تسلیم آمریکا هستند، حضور آن‌ها در کنار آمریکایی‌ها نمایانگر شاهد‌ی دروغین است که به دنبال حراج گذاشتن آرمان فلسطینی‌ها هستند.

رویوران با اشاره به اینکه حضور آن‌ها معادله را تغییر نمی‌دهد گفت: حضور سفرای عربی در کنار آمریکا نشانه خیانت نسبت به آرمان فلسطین است و لذا این وضعیت برای آن‌ها خطرناک است، فلسطین سرزمین انبیا است و نمی‌توان چوب حراج به مقدسات مسلمانان زد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد:  حضور سفرایی برخی از کشور‌ها در مراسم رونمایی از طرح معامله قرن، خیانت به مردم فلسطین است.

امانی سفیر اسبق ایران در مصر با بیان اینکه در طرح معامله قرن فلسطینی‌ها را محصور کرده اند و به سرعت شاهد افزایش شهرک سازی هستیم ادامه داد: قرار بر این شده مصری‌ها و اردنی‌ها سرزمین‌هایی را در قبال دریافت مبالغی برای اسکان فلسطینی‌ها به آن‌ها بدهند.

او با اشاره به اینکه ترامپ خود را وکیل و کفین فلسطینی‌ها می‌داند و از طرف فلسطینی‌ها این موضوع را اعلام می‌کند این در حالی است که فلسطینی‌ها طرح را قبول ندارند خاطرنشان کرد: مصری‌ها و اردنی‌ها در تلاشی که در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ انجام دادند امتیازاتی را دریافت و با اسرائیل سازش کردند، اما الان آنچه مطرح است مربوط به این موضوع می‌شود که قطع نامه‌هایی که درباره اراضی مربوط به اردنی‌ها صادر شده بود، با این طرح نادیده گرفته شده و لذا بحث‌های وجود دارد که در طرح معامله قرن یکسری مناطقی را به فلسطینی‌ها داده بودند که این مناطق خشک و لم یزرع بود که در جوار مصر تشکیل می‌شد.

امانی با بیان اینکه ممکن است  مصری‌ها و اردنی‌ها در قبال دریافت مبالغی، سرزمین‌هایی را در اختیار فلسطینی‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند بدهند؛ افزود: خود این موضوع و این که مصری‌ها و اردنی‌ها سالیان سال گفته بودند که از طریق قرارداد کمپ دیوید یک سری حقوق در مرز‌های ۱۹۶۷ برای فلسطینی‌ها قائل می‌شود این در حالی است که این حقوق از دست رفته تلقی شده است، ساختار منطقه با این طرح به هم می‌ریزد که علیه مصری‌ها و اردنی‌ها خواهد بود، احتمالا کمک‌های دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری که آمریکا به مصری‌ها درسال می‌دادند اکنون این موضوع دگرگون شده است و در پناه معامله قرن این کمک‌ها قطع خواهد شد، این موضوع درباره اردن هم صدق پیدا می‌کند.

او  با اشاره به اینکه در طرح معامله قرن اردن و مصر احساس می‌کنند تمام منافع و حساب‌هایی که در اثر مسئله سازش با اسرائیل و تبادل سفیر و از بین بردن حالت جنگی داشته اند الان تمام این امتیازات دستخوش تغییر است گفت: بعد از ۱۹۶۷ آمریکا بر مبنای تثبیت رژیم صهیونیستی و برپایه پیروزی‌هایی که در آن زمان به دست آورده بودند، یک سری امتیازاتی را به اطرافیانش داد تا اسرائیل را از هجوم اطرافیانش نجات دهد و بتوانند کشور صهیونیستی در منطقه تاسیس کنند و به جنگ‌ها و درگیری‌ها پایان دهند و در آن زمان به اردن و مصری‌ها امتیاز داد و جلسات متعددی برگزار شد در عین حال غربی‌ها و اسرائیلی‌ها برای حفظ ظاهر یکسری درخواست‌ها و اعتراض‌هایی به اسرائیلی‌ها می‌کردند که چرا خلاف قطعنامه شهرک سازی صورت گرفته است سعی می‌کردن ظاهر ماجرا را حفظ کنند.

«معامله قرن»؛ خنجر مسموم برپشت ملت فلسطین

خالد القدومی نماینده جنبش حماس در ایران درباره پشت پرده معامله قرن افزود: اگر این معامله به نفع فلسطین است چرا فلسطینیان حضور ندارند و مخالف این طرح هستند؟

او ادامه داد: این برنامه مسئله جدیدی نیست و آن‌ها برنامه‌هایی برای از بین بردن حق فلسطینی‌ها و حفظ منافع صهیونیست‌ها دارند.

آقای القدومی اضافه کرد: اگر تاریخ جدید را بررسی کنیم تفاهم نامه اولمرت و در سال ۲۰۱۰ طرحی با جزئیات شبیه به همین طرح معامله قرن بود که مشاور امنیت اسرائیل، آن را پیشنهاد داد. آن‌ها صحبت از سرزمین جایگزین برای فلسطینی‌ها در سینا“ و طراحی مسکن جایگزین در آنجا می‌کردند.

او افزود: آن‌ها نشست محرمانه‌ای با حضور نتانیاهو و رهبران عربی منطقه بدون حضور طرف فلسطینی برگزار و از معامله قرن صحبت کردند.

نماینده جنبش حماس در ایران با اشاره به اینکه این نام گذاری و مضمون این معامله، قدیمی نیست، ادامه داد: تلاش آن‌ها همیشه این بود که حق فلسطینیان را از بین ببرند.

وی اضافه کرد: هر کاری که این جنایتکاران دولت آمریکا و رئیس جمهور ترامپ انجام می‌دهند برای این است که حق فلسطینیان را بفروشند و امروز این کار را آن‌ها آشکارا می‌کنند تا فلسطینیان هیچ حقی نداشته باشند و قدس، تنها پایتخت اسرائیلی‌ها باشد.

آقای القدومی گفت: هنگامی که ترامپ خواست درباره دستاورد‌های خود صحبت کند پیش از اینکه معامله قرن را اعلام کند از همه محور مقاومت، شهادت سردار سلیمانی، مبارزه با تروریست ها، حماس و جهاد اسلامی صحبت کرد و آن‌ها را تروریست نامید.

او افزود: ترامپ می‌خواهد بین ما اختلاف بیندازد و ما تاکید می‌کنیم که متحد هستیم و مهم این است که چگونه باید متحد باشیم در مقابل این طرح,، زیرا این طرحی خطرناک است.

نماینده جنبش حماس در ایران درباره حضور سفرای عربی در مراسم اعلام طرح معامله قرن گفت: این سفرا در آنجا چه کاری انجام می‌دهند و چرا در آنجا حضور پیدا کردند آیا برای تایید نظریه نتانیاهو است که قصد عادی سازی این مسئله را دارد؟

آقای خالد القدومی افزود: لازم است بدانیم که ترامپ با بحران برکناری در کنگره و نتانیاهو نیز با همزمانی انتخابات سوم مواجه و در مرحله تشکیل کابینه است و این یک بحران حقیقی برای اوست.

او اضافه کرد: ترامپ و نتانیاهو هنگامی که در بحران داخلی قرار می‌گیرند به این راه‌ها پناه می‌برند.

مجتبی امانی سفیر اسبق ایران در مصر هم گفت: آن‌ها با ارائه معامله قرن تلاش کردند پایانی برای موضوع فلسطین قرار دهند و کشور‌های دیگر را در این موضوع دخیل کرده اند.

او ادامه داد: آن‌ها برای این منظور اقداماتی را از سه سال پیش آغاز کردند تا مناطقی را به صورت خاص در اختیار فلسطینیان قرار دهند و این مناطق را با خطوطی به هم وصل و فلسطینی‌ها را داخل سرزمین اشغال شده فلسطین محصور و از هر گونه تعامل خارجی دور کنند.

آقای امانی اضافه کرد: آن‌ها می‌خواهند با مجموعه‌ای از فلسطینی‌ها یک دولت تشکیل دهند و حق بازگشت را از آن‌ها بگیرند و شهرک سازی را گسترش دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه