English

مطهری در نطق میان دستور:

با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم

ماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم اما نحوه اجرای آن برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است.

با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس گفت: شهادت سردار سلیمانی غم بزرگی بود که بر ما وارد شد و برای من یک غم مضاعفی بود برای اینکه بنده از ایشان وقت گرفته بودم که با ایشان ملاقات کنم. گفتند فعلا ایشان ایران نیستند و هفته بعد این دیدار انجام شود و ما قرار ملاقات با ایشان داشتیم که نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس دستور شورای اسلامی اظهار داشت: انشالله کمترین نتیجه شهادت شهید سلیمانی اخراج آمریکایی‌ها از منطقه باشد و مسئله قصاص ایشان البته به جای خود باقی است و حتما باید یکی از اینها قصاص شود.

وی افزود: من می‌خواهم اشاره‌ای به سرگذشت آزادی بیان در جمهوری اسلامی داشته باشم. امام (ره) زمانی که در پاریس بودند فرمودند در جمهوری اسلامی هم کمونیست‌ها می‌توانند اظهار نظر کنند. شهید مطهری هم در یکی از سخنرانی‌هایشان فرمود که در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی هم مجاز به فعالیت هستند و می‌توانند فعالیت کنند و حتی می‌توانند نماینده در مجلس داشته باشند. 

مطهری خاطرنشان کرد: شهید مطهری زود شهید شد و در زمان تدوین قانون اساسی نبود. ما در قانون اساسی چنین چیزی نداریم اما من می‌خواهم بگویم ما نگاه اولی را که در انقلاب وجود داشت را نباید فراموش کنیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نگاهی که به مجلس وجود دارد متفاوت از نگاه اولیه است. مجلس اساسا باید نمونه‌‌ای از جامعه باشد و همه اقشار جامعه در آن نماینده داشته باشند و اساس فلسفه وجود شورای نگهبان همین بود که چون مجلس نمونه کوچکی از مردم است بنابراین ممکن است مصوباتی داشته باشد که با شرع، انطباق نداشته باشد، بنابراین نهادی درست شده تحت عنوان شورای نگهبان که این مصوبات را بررسی کند. 

وی افزود: در انقلاب مشروطه هم همینطور بود. 5 نفر از علمای تراز اول را در نظر گرفته بودند که مصوبات مجلس را با شرع انطباق دهند و لذا تاکید بر این بوده مجلس از همه اقشار نماینده داشته باشند نه اینکه ما افراد را انتخاب کنیم که همه مُر اسلام باشند بخواهیم 290 آیت‌الله را روانه مجلس کنیم. مکن است افرادی به مجلس شورای اسلامی بروند که نماینده اقشار سهل‌انگار نسبت به دین هم باشند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نقطه شروع این محدودیت اجرای بد نظارت استصوابی بوده من با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم اما نحوه اجرای آن برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است. معنای درست نظارت استصوابی این است که غیر از استعلامات 4 گانه می‌توانند تحقیقات محلی هم داشته باشند اما این تحقیقات محلی باید مستند به احکام قضایی باشد.

وی افزود: اگر کسی حکم قضایی مبنی بر فساد اخلاقی و مالی وجود داشته باشد خب او را رد کنند، اما صرف گزارشات محلی قابل استناد نیست. 

مطهری خاطرنشان کرد: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید که اساسا نیازی به احکام قضایی نیست و ما می‌توانیم به گزارشات تحقیقات محلی استناد کنیم که به نظرم این کار درستی نیست و به طور کلی برای رد کردن یک کاندیدا باید عدم صلاحیت او احراز شود نه اینکه بگوید ما صلاحیت این آدم را احراز نکردیم. چرا یا چون فرصت کافی نداشتیم یا اسناد کافی در دستمان نبود. خب پس گناه کاندیدا چیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر فردی فساد مالی و اخلاقی نداشته و قانون اساسی را هم قبول دارد شما فرصت نکردید ببینید چرا اینها را رد می‌کنید؟ این مشکلی است که باید حل شود و متاسفانه هنوز حل نشده است. 

وی افزود: ما در همین مجلس نماینده‌ای داریم که در 13 سالگی به جبهه رفته، 8 سال اسیر بوده، 50 درصد جانبازی دارد، به خاطر یک گزارش محلی که توسط رقبای خود تهیه شده رد صلاحیت شده . خب این کار چه اثری در قشر انقلابی جامعه و مردم آن منطقه می‌گذارد؟این مشکلات باید حل شود. 

مطهری در پایان گفت: نیازی نیست شورای نگهبان اینقدر نگران مجلس باشد. هر کسی فساد مالی و اخلاقی ندارد و قانون اساسی را قبول دارد شما رد نکنید و بر عهده مردم بگذارید. به خدا مردم اشتباه نمی‌کنند. مگر مردم در مجلس اول اشتباه کردند. مجاهدین خلق هم کاندیدا داشتند. مجلس خوبی تشکیل شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی