English

امیرعبداللهیان:

خروج آمریکا از منطقه ساده نیست ولی رخ می دهد

مدیرکل امور بین‌ الملل مجلس گفت: خروج آمریکا از منطقه ساده نیست ولی رخ می دهد. آمریکا حضورش را در منطقه به اشکال دیگر ادامه می دهد؛ ولی حضور نظامی به سان قبل نخواهد بود.

خروج آمریکا از منطقه ساده نیست ولی رخ می دهد

به گزارش خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان مدیرکل امور بین‌ الملل مجلس در نشست بررسی ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سپهبد شهید سلیمانی که بعدازظهر امروز در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: اینکه سردار سلیمانی چه راهبردی در منطقه در کنار دستگاه دیپلماسی داشتند، اول مأموریت سد کردن راه توسعه رژیم صهیونیستی بود به طوری که این رژیم جعلی از نیل تا فرات توسعه نیابد، نیروی قدس سپاه آنها را پشت دیوارهای بتنی گرفتار کرد.

* نیروی قدس هیچ گاه از توطئه‌های صهیونیست‌ ها غافل نبود 

وی ادامه داد: نیروی قدس هیچ گاه از توطئه‌های صهیونیست‌ها غافل نبود و در همین تشییع پیکر هم شاهد بودیم که رهبران مقاومت فلسطینی خود را رساندند و پشت رهبری ایستادند. این موضوع به دلیل این بود که سردار سلیمانی هیچ گاه موضوع رژیم صهیونیستی و فلسطین را فراموش نکرد.

مشاور رئیس مجلس گفت: موضوع دیگر بحث مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری بود که بسیار نیز سردار موفق بودند.

امبرعبدالهیان افزود: رژیم صهیونیستی همیشه تلاش برای بی ثباتی و تجزیه کشورها در منطقه داشته است. ما در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند ابتدا بی دولت سازی کنند و با آنارشی تضعیف نهاد دولت را انجام دهند. ما این موضوع را در یمن، لبنان و عراق شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: بی دولت سازی اقدامی بود تا هرج و مرج در کشورهای محور منطقه ایجاد شود تا وضعیت را به سود خود تغییر داده و اگر موفق نشدند، تجزیه کشورها را به پیش ببرند.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: آمریکا در بخشی از حاکمیت خود که با لابی صهیونیستی ارتباط دارد، تجزیه منطقه را به پیش می برد تا اسرائیل در منطقه برآمده باشد. تجزیه عراق و سوریه در درجه اول بود، عربستان و ترکیه در درجه دوم و ایران و مصر در درجه سوم قرار دارد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما نگاه تأمین حداکثری منافع ملی با توجه به نفوذ خود در منطقه در کنار دستگاه دیپلماسی و سایر نهادهای ذیربط نیروی قدس و سردار سلیمانی را به پیش می بریم.

وی عنوان کرد: در مورد ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی باید بگویم که با اینکه ایشان یک نظامی بود، ولی در مذاکره یک دیپلماتیک به عنوان واقعی کلمه بود.

مشاور رئیس مجلس خاطرنشان کرد: آقای ظریف بارها به این موضوع اشاره می‌کردند که جلسات مکرری با سردار سلیمانی داشتند. اینکه یک فرد نظامی صدها جلسه با دیپلماتی چون ظریف که تجارب بسیار بالایی دارد، داشته باشد، نشان می‌دهد سردار سلیمانی چیزی در چنته داشته است.

امیرعبداللهیان گفت: سردار سلیمانی هر گاه فکر می‌کردند در مسیر جنگ باید به مسیر صلح بیایند، با زیرکی این کار را انجام می‌داد.

* سردار سلیمانی برای هر مرحله از مذاکره صدها ساعت جلسه می گذاشت

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: سردار سلیمانی برای هر مرحله از مذاکره صدها ساعت جلسه می گذاشت و تمام جزئیات را مطرح می کردند و حتی آداب تشریفات را یادآور می شدند. مثلاً می گفتند اگر آمریکا به نهار دعوت کرد، به شرط حضور عراق بپذیرید.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ضمن اینکه سردار سلیمانی یک نظامی بود و دیپلمات بود، ایشان بصیرت سیاسی را در تمامی موضوعاتی که درگیر بودند به حد اعلی رسانده بود. ایشان ظرفیت سیاسی بالایی داشت.

وی عنوان کرد: در اوج فعالیت های سردار سلیمانی به جزییات، مسایل اخلاقی و انسانی هم توجه ویژه ای داشت.

مشاور رئیس مجلس خاطرنشان کرد: من زمانی به دیدار بشار اسد در دمشق رفتم و بعد از آن به خواست سردار سلیمانی به منطقه غوطه شرقی رفتم که در آن درگیری با داعش وجود داشت. این اتفاق در تابستان بود. ایشان برای من چون می‌دانستند انجیر دوست دارم، نه تنها میوه را تهیه کرد، بلکه به هواپیما هم می فرستاد. این نشان می دهد که ایشان در اوج جنگ به مسائل ریز اهمیت می داد.

امیرعبداللهیان گفت: سردار سلیمانی فرد کوچکی نبود و خلأ ایشان به راحتی پر نمی شود.

وی درباره رفتار شناسی آمریکا افزود: در ارتباطات مقطع زمانی خلع سلاح عراق، باید بگویم متوجه شدم که تمامی تسلیحاتی که فکر می کردند می تواند به آنها آسیب بزند، از بین بردند و در زمانی حمله کردند که متوجه شدند سلاحی نیست تا به آنها آسیب نزند، حمله کردند.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: تصمیم به ترور سردار سلیمانی را نظام سیاسی آمریکا نگرفت ولی تصمیم برای پاسخ ندادن به حمله به عین الاسد، را نظام سیاسی گرفت.

امیرعبداللهیان بیان کرد: زمانی که ترامپ می خواست ترور سردار سلیمانی را اعلام کند، تنهایی آمد ولی زمانی که برای موضوع پاسخ ایران به پشت تریبون امد، همه مقام ها حتی ژنرال ها امده بودند تا بگویند تصمیم عاقلانه گرفته اند.

وی عنوان کرد: در زمان مذاکرات هسته ای از طریق سردار سلیمانی نکته ای به ما رسید تا به آقای ظریف برسانیم و ایشان هم به جان کری بگوید؛ این موضوع که در آن مقطع چند هواپیمای سی ۱۳۰ در فرودگاه موصل فرود آمده، فرمانده‌ای آمریکایی با سران داعش دیدار داشتند و سلاح به آنها داده اند.

مشاور رئیس مجلس خاطرنشان کرد: جان کری هم در نهایت تایید کرد که این یک گروه کوچک با رییس جمهور مرتبط بوده و دیگر نهادها مطلع نبوده اند.

امیرعبداللهیان گفت: ترور سردار سلیمانی به دلیل نشان دادن قدرت نمایی رییس جمهور آمریکا و دولت این کشور بود. اگر پاسخ قوی نمی گرفت، این مهم رخ می داد.

وی افزود: همه قدردان دستگاه دیپلماسی هستند که پاسخ های قوی داده شد و بستر لازم را برای پاسخ ایران فراهم کرد.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: ترور سردار سلیمانی برای ایجاد هرج و مرج و آنارشی در منطقه بود تا دولت سازی های مورد نظر آمریکا شکل بگیرد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: اقدام آمریکا یک بازتعریف جدید برای توجیه تداوم در منطقه بود.

وی عنوان کرد: منطقه بعد از ترور سردار سلیمانی با قبل از ترور فرق دارد. معادله جدید قدرت که ایران تشکیل داد، مشخص می کند آینده قدرت چیست. مقام معظم رهبری به طور مشخص اعلام کردند که آمریکا باید برود و باید بگویم که دیگر این کشور به راحتی در منطقه خیمه نخواهد زد.

مشاور رئیس مجلس خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از منطقه ساده نیست ولی رخ می دهد. آمریکا حضورش را در منطقه به اشکال دیگر ادامه می دهد؛ ولی حضور نظامی به سان قبل نخواهد بود.

امیرعبداللهیان گفت: محور مقاومت فقط سه کشور خاص نیست و دیگر کشورها هم برای تامین امنیت جمعی باید به این محور بپیوندند. سردار سلیمانی نقش مهمی در ایجاد ترتیبات سیاسی و امنیتی جدیدی که در مقطع جمهوری اسلامی شکل گرفت، نقش مهمی داشته و به امید خدا تاثیر ایشان ادامه دار خواهد بود.

* بعد از قطع رابطه میان تهران و ریاض ما با عربستان مقابله به مثل نکردیم

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس در پاسخ به سوالی در زمینه تحلیل رفتار کشورهای عربی بعد از ترور سردار سلیمانی اضافه کرد: اتفاقی که بعد از اقدامات ایران در ساقط کردن پهپاد آمریکا و حمله به پایگاه عین الاسد، مخالف توافق ترامپ با کشورهای عربی و به خصوص عربستان و امارات بود و هییت حاکمه آنها را هوشیار کرد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در آینده نه چندان دور شاهد رفتار بهتر و روشن تری میان ایران و کشورهای عربی خواهیم بود. بعد از قطع رابطه میان تهران و ریاض ما با عربستان مقابله به مثل نکردیم. آنها هستند که باید انتخاب کنند و تحولات اخیر می تواند به بازگشت روابط ایران با این کشورها به حالت طبیعی منجر شود.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: آقای رئیسی یک قاضی ویژه در مورد این پرونده تعیین می کنند و موضوع را در دادگاه محلی پی خواهند گرفت. همینطور در عراق نیز چنین دادگاهی شکل خواهد گرفت و نتیجه اعلام می شود.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس در مورد اهداف سفر سردار سلیمانی به عراق اضافه کرد: سردار سلیمانی ماموریتی که دنبال می کرد، تک بعدی نبود. از چند ماه پیش در موضوعات متعددی از جمله یمن، پیام هایی رد و بدل می شد. برخی از این موضوعات در کنار وزارت خارجه سردار سلیمانی ورود داشتند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: در موضوعاتی مانند عربستان افرادی مثل عادل عبدل مهدی کارهایی کردند تا تنش زدایی شود و همانگونه که نخست وزیر عراق گفنند، سفر سردار سلیمانی برای همین موضوع بوده است.

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس اضافه کرد: من پیش از این به دلیل تجاربی که داشتم، متصور بودم روسیه در دقیقه آخر هم پیمانان خود را فراموش می کند. ولی باید بگویم که روسیه پوتین با روسیه قبل از پوتین متفاوت است و می گویم که ما می توانیم با این کشور در مسایلی فراتر از سوریه همکاری کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه