English

ظریف:

ما گرفتار جوسازی ها و شانتاژ آمریکایی ها نخواهیم شد

وزیر امور خارجه گفت : ما گرفتار جوسازی ها و شانتاژ آمریکایی ها نخواهیم شد، جمهوری اسلامی ایران هر زمان و هر گونه که خود صلاح بداند پاسخ مناسب به این اقدام آمریکا را خواهد داد.

ما گرفتار جوسازی ها و شانتاژ آمریکایی ها نخواهیم شد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امشب در گفتگویی که از شبکه اول سیما پخش شد ضمن عرض تسلیت شهادت شهید سلیمانی به مردم، هم‌رزمان و خانواده او،  گفت: صبح امروز سعادت شد تا خدمت مقام معظم رهبری تسلیم عرض کنم و باید بگویم که صلابت ایشان(رهبر انقلاب)  درس بزرگی به ما داد.

وی درباره نشست امروز شورای عالی امنیت ملی، افزود: ابتدا باید ببینیم که آمریکایی ها چگونه به این دام افتادند که این کار خطرناک را کنند. احساس ما این است که آنها خطای محاسباتی کردند و مشورت های نابجایی از سوی سران کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی به آنها داده شد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: کسانی به آمریکا مشورت دادند که کینه بسیار عمیقی از سردار سلیمانی داشتند.

ظریف گفت : آمریکایی ها در این ترور فرمانده حشد الشعبی را نیز به شهادت رساندند، ایشان را برخاسته از مردم عراق و برخاسته از فتوای مرجعیت دینی عراق بود؛ ترور او به معنای نقض حاکمیت عراق است.

وی ادامه داد:  آمریکا چندین نفر از قهرمانان عراق را به شهادت رساندند، در بیانیه حضرت آیت الله سیستانی نیز به این موضوع تاکید شده بود که آمریکا حاکمیت عراق را نقض کرده است که نتیجه طبیعی آن خشم بیشتر مردم عراق است، مشاهده کردیم در عتبات فریادهای علیه آمریکا از سوی مردم سرداده شد که پایانی نخواهد داشت. شروع این اعتراضات را آمریکایی ها به دست خود دامن زدند که بسیار خطرناک است.

وزیر امور خاجه ادامه داد: عامل اصلی این اقدام یک اقدام بزدلانه تروریستی بود که اتومبیل حامل شهید سلیمانی و شهید المهدی و اتومبیل همراهان او را مورد هدف قرار دادند. به خانواده های شهدای ایرانی و عراقی همراهان ایشان تبریک و تسلیت عرض می کنم. مخصوصاً شهید حسین پورجعفری که همیشه همراه او بود.

ظریف تاکید کرد: این یک اقدام واضح تروریستی بود که بزدلی از همه وجنات آن می بارید اینها توان برخورد با حاج قاسم را در حالت عادی نداشتند از این رو ناگزیر بودند که ایشان را به این شیوه به شهادت برسانند، به همان شیوه‌ای که شهید عماد مغنیه و شهید موسوی را به شهادت رساندند. بزدلان از این روش‌های تروریسم دولتی استفاده می‌کنند.

* آمریکایی‌ها در چند سال گذشته تروریسم اقتصادی را علیه مردم ما اعمال کرده اند

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در چند سال گذشته تروریسم اقتصادی را علیه مردم ما اعمال کرده اند،  یک جنگ اقتصادی که مردم عادی را هدف گرفته بود حالا هم تروریسم دولتی انجام دادند و شخصیت های دو کشور را به شهادت رساندند.

وزیر امور خارجه گفت: امروز گزارشگر ویژه سازمان ملل موضع‌گیری کرد و اعلام کرد این اقدام آمریکا غیرقابل قبول است.

ظریف با بیان اینکه آمریکا علیه شخصیتی اقدام کرد که در جهان اسلام جایگاه ویژه ای داشت، افزود: سپهبد شهید سردار سلیمانی در افغانستان در کنار مردم افغانستان با القاعده جنگید. در کنار مردم عراق و سوریه با داعش و جبهه النصره جنگید و این مردم می‌دانند که آزادی سرزمین شان از افراط و ترور در گرو  جانفشانی ها و عملکرد راهبردی است.

* پاسخ این خطاها،  خارج از اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود

وی اظهار داشت: این مردم از اقدام آمریکا کینه و نفرت دارند به همین جهت در سه بعد نقض حاکمیت عراق، نقض قوانین بین المللی و جریحه دار کردن احساسات مردم منطقه، آمریکایی‌ها خطا هایی را مرتکب شدند، پاسخ این خطاها،  خارج از اختیار جمهوری اسلامی خواهد بود. اینها اقداماتی کرده‌اند که نتیجه آن را بدون اینکه ما اقدامی کنیم خواهند دید.

وزیر امور خارجه گفت : آمریکایی‌ها یکی از بالاترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را با وقاحت به شهادت رساندند و رسماً این مسئولیت را پذیرفتند.

ظریف گفت: ما گرفتار جوسازی ها و شانتاژ آمریکایی ها نخواهیم شد، جمهوری اسلامی ایران هر زمان و هر گونه که خود صلاح بداند پاسخ مناسب به این اقدام آمریکا را خواهد داد.

وی گفت: فردا یا پس فردا که موضوع این ترور در پارلمان عراق مورد بررسی قرار گیرد مردم عراق خواستار خروج آمریکا از عراق خواهد شد، زیرا حضور آمریکایی‌ها در عراق جز خشونت و تروریسم هیچ فایده‌ای برای مردم این منطقه نداشته است.  

وزیر امور خارجه گفت:  مردم آمریکا احساس می‌کنند که امنیت آنها کاهش یافته است، اگر مردم آمریکا احساس می‌کردند که امنیت آنها افزایش یافته است حتماً قیمت بازار سهام آنها افزایش می‌یافت و یا قیمت نفت افزایش نمی‌یافت مردم آمریکا احساس می‌کنند نا امن هستند و این نتیجه اقدامات آمریکایی‌ها است و آمریکایی‌ها این عواقب این کار را بر عهده دارند؛ این احساسات و عواطفی که جریحه دار شده است به این زودی‌ها التیام پذیر نیست.

ظریف در مورد اقدامات وزارت امور خارجه، تاکید کرد:  وزارت امور خارجه اقدامات متعددی را آغاز کرده است و من با دبیرکل سازمان ملل متحد تلفنی صحبت کردم. همزمان نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیرکل شورای امنیت ارسال شده است؛ تماس‌هایی با وزرای خارجه برای بررسی موضوع انجام خواهد شد و سایر اقدامات حقوقی نیز در حال پیگیری است.

* جامعه بین‌المللی با بلایای جدید یکجانبه گرایی آمریکا روبرو است

وی اظهار داشت: جامعه بین‌المللی با بلایای جدید یکجانبه گرایی آمریکا روبرو است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در مذاکرات صلح سوریه برخی کشورهای کوچک منطقه صحبت هایی در مورد سردار سلیمانی می کردند که نشانه کینه از ایشان بود و مشورت های آنان باعث گرفتار شدن آمریکا شد. البته کینه آمریکا از اقداماتی که باعث شد سرمایه گذاری آنان در منطقه از بین برود نیز شامل می شود.

وی با بیان اینکه اقدام آمریکا در تجاوز به عراق که می گویند قلب جهان عرب است کار بدی بود، گفت: بالگردهای آنان نه تنها سردار سلیمانی را زدند که  قهرمان ملی عراق در مبارزه با داعش یعنی «ابو مهدی المهندس»  را شهید کردند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: تمامی نمایندگی های ما بسیج شده اند تا کارهای حقوقی را انجام دهند. بلای شومی  به راه افتاده که آمریکا می خواهد با زور کار خود را به پیش ببرد و این موضوع نمی تواند ادامه یابد.

ظریف ادامه داد: برخی کشورها می خوانند منفعلانه عمل کنند اما این اتفاق نمی تواند ادامه یابد. امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان ها و نهادهای بین المللی است و دیدید که ترامپ چگونه می آید در سازمان ملل علیه این نهادها صحبت می کند.

وی تاکید کرد: من در روزهای گذشته در چین و روسیه بودم و آخرین تحولات مربوط به حمله آمریکا به پایگاه حشدشعبی را مورد بررسی قرار دادیم. امروز بنده از صبح در جلسه بوده ام و متاسفانه فرصت صحبت با برخی همتایان غربی و منطقه ای فراهم نشد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کینه  از سردار سلیمانی فاصله ای میان دموکرات ها و جمهوری خواهان ندارد، اظهار داشت: این کار ترامپ برای کار انتخاباتی و همچنین فرار از استیضاح بود. حزب رقیب او نیز این کار را تبلیغاتی می بیند و مشاهده می کند که آمریکا می بیند کارهای ایشان وجه المصالحه کارهای شخصی است.  

ظریف با بیان اینکه سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا پیام نابخردانه ای از این کشور آورد که بعدازظهر جواب قاطع به آنها داده شد، افزود: سوئیس صبح امروز برای اعلام اعتراض احضار شد و بعدازظهر نیز برای اعلام جوابیه قاطع ما احظار شد.

وی با بیان اینکه اقدام غلط آمریکا بر مبنای غلط استوار بود، گفت: پمپئو تماس های  با مقام های جهان داشت و ادعا می کند به دنبال دیپلماسی هستند و نه جنگ، ولی واقعیت این است که آنها به دنبال مذاکره نیستند و آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد.

* اقدام اشتباه آمریکا باعث خروج این کشور از منطقه خواهد شد

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اقدام اشتباه آمریکا باعث خروج این کشور از منطقه خواهد شد.

وی اضافه کرد: نمی شود کتمان کرد که سردار سلیمانی شخصیتی بی نظیر بود و من نمی‌توانم رفتن این برادر خوب، هوشمند، بسیار باهوش، متفکر و با درایت را باور کنم ولی باید بگویم که در این ۴۰ سال بارها اتفاقاتی افتاد که به تعبیر امام(ره) هر پرچمی که افتاده، پرچم های دیگری برافراشته شده و نهال انقلاب را تنومند کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه