English

جای خالی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در سفر روحانی به ژاپن/گشایشی در این شرایط پدیدار می شود؟

پس از بازگشت روحانی از ژاپن گمانه زنی ها برای دستاوردهای این سفر آغاز شده است؛ برخی معتقدند این سفر صرفا سیاسی بوده و چراغ سبزی برای برقراری روابط با آمریکا و برخی دیگر روان سازی و بالا بردن حجم معاملات اقتصادی ایران و ژاپن را مطرح می نمایند.

جای خالی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در سفر روحانی به ژاپن/گشایشی در این شرایط پدیدار می شود؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، روابط ایران و ژاپن گذشته از سوابق تاریخی، با بستن یک قرار داد دوستی در سال 1308 به صورت رسمی برقرار شد.

در روابط این دو کشور همواره مسائل اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، چرا که هم ژاپن به نفت خام ایران نیاز دارد و هم ایران به بازار این کشور برای فروش نفت و تامین کالاهای صنعتی و فناوری نیازمند است.

آبه شینزو؛  روزهای ۱۲ تا ۱۴ ژوئن (۲۲ تا ۲۴ خرداد) به تهران سفر کرد و با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد و مجموعه‌ای از موضوعات از مسائل اقتصادی گرفته تا تجارت، سرمایه گذاری، فرهنگ و مناسبات سیاسی، راه‌های توسعه روابط، مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی و تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران در دستور کار ملاقات و گفت و گوی وی با مقام‌های ایران قرار گرفت.

و اما حالا سفر روحانی به ژاپن چند روزی بود که صدر رسانه ها قرار گرفته است. ژاپن تایمز در اولین اخبار روز خود درباره سفر روحانی به ژاپن اینگونه نوشت که حسن روحانی ریاست جمهوری ایران ابتدا در مالزی به شرکت در اجلاس سران کوالالامپور رفته و پس از آن راهی ژاپن می‌شود و توکیو هم اعلام کرده است به دنبال ابتکارات دیپلماتیک برای کاستن از تنش‌ها است.

* جاماندگان از قافله ژاپن

در سفر اخیر رئیس جمهور به ژاپن که بهبود شرایط اقتصادی یکی از مهم ترین اهداف آن بود، دو شخص مهم یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که می توانستند بهترین نقش را برای حسن روحانی داشته باشند همراه وی نبودند لذا خیلی دور از ذهن نیست که اهداف این سفر همچون مسافران آن ابتر بماند.

دژپسند و همتی

* سفر روحانی در مقطع کنونی به ژاپن تغییرات اساسی در روابط اقتصادی نخواهد داشت

محمد ساجدی کارشناس سیاست خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، با اشاره به اهمیت سفر روحانی به ژاپن ، اظهار داشت: سفر روحانی به ژاپن و مالزی از دو بعد مسائل بین المللی و مسائل منطقه ای قابل تحلیل است.

وی با اشاره به اجلاس مالزی، ادامه داد: نشست کشورهای اسلامی در مالزی، با غیبت دو کشور عربستان و پاکستان برگزار شد وعمران خان تحت فشار عربستان از تصمیم قبلی برای حضور در اجلاس مالزی منصرف شد.

 

بیشتر بخوانیم: 

مسوولین در توهم برجام؟/ دستاورد روحانی از سفر به ژاپن چیست؟

ژاپن می تواند شریک خوبی برای جمهوری اسلامی ایران باشد

سفر روحانی به ژاپن به زیان کشور خواهد بود/ شش سال از وقت کشور صرف توهم تعامل با آمریکا شد

 

کارشناس سیاست خارجی افزود: چهار کشور شرکت کننده در این اجلاس یعنی ایران، مالزی، قطر و ترکیه چهاررکنی هستند که دربرابر یک پدیده ای تحت عنوان  کنفرانس اسلامی اعلام موجودیت می کنند و جالبتر این است که کشورهایی مثل قطر و ترکیه که از حامیان داعش و عملا از متحدان عربستان بودند، با تغییر جایگاه خود در محور مقاومت و در کنار ایران قرار گرفتند.

ساجدی

وی با بیان اینکه ایران در کنفرانس مالزی طرح هایی پیشنهاد داد که مورد استقبال نخست وزیر این کشور قرار گرفت، گفت: با حضور شرکت های منطقه و تهران قرار شد به پیشنهاد تشکیل بازار منطقه ای، تشکیل پول های واحد و دوری از دلار جامه عمل پوشانده شود.

ساجدی با اشاره به طلب 2 میلیارد دلاری ایران از ژاپن،  تصریح کرد:  ژاپنی ها یک بار تلاش کردند که نقش میانجیگری میان ایران و آمریکا بازی کنند که موفق نشدند، لذا در حال حاضر نیز اعلام کردند که ما آماده همکاری های لازم برای میانجیگری میان ایران و آ مریکا هستیم و علاوه بر واگذاری رقم بدهی خود،  بتوانیم یک صندوق جدیدی (همانند اینستکس) را تشکیل دهیم.

وی گفت: سفر آقای روحانی در مقطع کنونی  به ژاپن هرچند تغییراتی اساسی در روابط اقتصادی نخواهد داشت اما در دراز مدت می تواند تاثیر گذار باشد.

ساجدی با اشاره به عدم حضور وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در این سفر، افزود: وزرای اقتصادی در این سفر حضور نداشتند چون مشخص نبود که پیشنهاد آقای آبه شینزو چه خواهد بود.

به هر حال هنوز جزئیات سفر رئیس جمهور از ژاپن و مالزی مشخص نیست اما طبق گفته ها، برآوردها و پیش بینی ها درخواست دریافت بهای نفت فروخته شده در این جلسات مطرح شده است، البته دور از ذهن نیست که ژاپن همچنان در تلاش برای ایفای نقش میانجی گری بین ایران و آمریکا قرار گرفته باشد.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده آیا گشایشی در شرایط سخت اقتصادی کشور پدیدار می شود یا خیر؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی