English

ربیعی در حاشیه جلسه هیات دولت:

۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد

سخنگوی دولت از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در جلسه امروز هیات دولت خبر داد.

200 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری موج، علی ربیعی  سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروز پیرامون چند جلسه در دولت بحث شد. ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار به تفکیک ۲۳۲ میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای و ۱٢٨ میلیارد تومان تملک و دارایی برای استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه چهارمحال و بختیاری، فارس، مازندران و گلستان برای طرح‌های آبی تصویب شد.

او افزود: همچنین اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای تملک و دارایی برای زهکشی دشت گمیشان در اختیار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو قرار گرفت و هر دو وزارتخانه مجری این مصوبات هستند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در مورد دریاچه ارومیه گزارشی در جلسه هیات دولت مطرح شد و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد تا در اختیار کمیته ذی‌ربط خود قرار گیرد.

ربیعی با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل در مورد پسماند‌ها و زباله‌های بیمارستانی گزارش‌هایی تهیه شده بود، گفت: همین جا از رسانه‌هایی که در این زمینه فعال بودند سپاسگزاری می‌کنم. این موضوع در هیئت وزیران مطرح شده بود و رئیس جمهور دستور داده بودند که روی این موضوع کار صورت گیرد.

او اضافه کرد: در جلسه امروز گزارشی پیرامون پسماند‌ها به خصوص پسماند‌های بیمارستانی و بوی بدی که تقریباً در جنوب تهران و سمت فرودگاه امام خمینی (ره) به مشام می‌رسد در دولت مطرح شد و برای دفن پسماند‌ها در استان‌هایی که آسیب رسانی می‌کند در جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

سخنگوی دولت ادامه داد: در ۳ استان شمالی ما طرح‌هایی برای نیروگاه‌هایی که پسماند و زباله‌ها را به نیروگاه تبدیل کنند در دولت مطرح شد و تاکید شد به سرعت به سرانجام برسد.

ربیعی گفت: بحث دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه گذاری و احداث نیروگاه‌ها برای پسماند‌ها ندارند به دلیل اینکه حتی قیمت برقی که دولت می‌خرد مقرون به صرفه نیست.

او بیان کرد: امروز دولت این اختیار را به وزیر نیرو داد تا به نحوی از سرمایه گذاران حوزه نیروگاهی برای تبدیل پسماند‌ها خرید کنند که سرمایه گذاری مقرون به صرفه شود و تمایل پیدا کنند در اینجا سرمایه گذاری کنند. این هم تصمیم خوبی بود که می‌تواند سرمایه سرمایه گذاران را در این زمینه جذب کنند.

سخنگوی دولت درباره پسماند‌های مربوط به استان تهران و حومه آن گفت: در مورد استان تهران و پسماند‌های بیمارستانی استان تهران و مناطقی که این پسماند‌ها به آن انتقال پیدا می‌کرد در جلسه، مواردی مطرح شد و قرار شد شهرداری، مسئولیت تهران و حومه و حتی جایی که مرز شهرداری نیست را به عنوان مسئول مجری عهده دار شود و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌ها مانند سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت گردهم می‌آیند.

ربیعی تصریح کرد: کمیته‌ای تشکیل شد تا برای این پسماند‌ها و کم آسیب کردن و بی آسیب کردن تصمیماتی اتخاذ شود. به عنوان مثال رودخانه‌هایی که به بن بست می‌رسند و موجب باتلاق شدند برای آن‌ها و ساکنانی که در آن منطقه هستند تصمیماتی اتخاذ شود.

او گفت: برای کل کشور نیز وزارت کشور مسئول شد که در موضوع پسماند‌های استان‌ها به خصوص در شهر‌های بزرگ، تصمیمات مقتضی را در این زمینه بگیرد و انشاءالله چند وقت دیگر در جلسه هیئت وزیران شاهد گزارشی از وضعیت پسماند‌ها خواهیم بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: بحثی هم برای کاهش مصرف پلاستیک مطرح شد تا در مورد قوطی‌هایی که در قالب «پت»، که معمولا اقتصادی برای خود پیدا کرده است و در برخی کشور‌های دنیا استفاده از این‌ها ممنوع شده است و حتی گزارش شده در برخی کشور‌ها برای فروش این‌ها  جرایمی در نظر گرفته شده است، تصمیماتی اتخاذ شود.

ربیعی با بیان اینکه باید از طریق فرهنگ سازی این اقدام را آغاز کنیم تا به عنوان یک فرهنگ از داخل خانه آغاز شود، گفت: در این زمینه سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت پیدا کرد تا در کمیسیون زیربنایی آن را مطرح کند تا ان‌شاالله مصرف‌های پلاستیکی ما کم شود.

او تصریح کرد: موضوع مهم دیگری که امروز در دستور کار دولت بود بحث لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری و مالی بود که در دولت مطرح شد. دولت یک لایحه شفافیت را برای مجلس ارسال کرده است که همین جا از نمایندگان محترم و رئیس محترم مجلس درخواست می‌کنم این لایحه را در اولویت قرار دهند.

* لایحه شفافیت، کار زیربنایی مقابله با فساد است

ربیعی با بیان اینکه لایحه شفافیت، کار زیربنایی مقابله با فساد است، افزود: دو لایحه دیگر نیز در دولت مطرح است. لایحه ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد و همچنین تعارض منافع که لوایح سه قلویی هستند که در کنار هم مبارزه ساختاری، هدفمند و درازمدت با فساد را تتضمین می‌کنند.

سخنگوی دولت گفت: بخش‌هایی از این لایحه امروز در دولت مطرح و قرار شد در جلسه آینده مورد بحث و بررسی قرار گیرد، موارد مطرح شده مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جلسه امروز دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت ضمن آنکه آقای رئیس جمهور هم بر انتخابات پرشور و آزاد تاکید کرد تا همه جناح‌ها بتوانند در آن نقش آفرینی کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی