English

با موافقت نمایندگان؛

یک فوریت لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد

یک فوریت لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی با موافقت نمایندگان تصویب شد.

یک فوریت لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد

به گزارش خبرگزاری موج، نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز یک فوریت اصلاح قانون پولی بانکی کشور که بر اساس ۴ صفر از پول ملی حذف می‌شود، در صحن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بعد از اظهارات مخالفان و موافقان و همتی رئیس کل بانک مرکزی یک فوریت این لایحه به رای گذاشته شد که با ۱۲۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف، ۳ رای ممتنع از ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن و ۲۰۳ رای مؤخوذه به تصویب رسید.

متن کامل لایحه به شرح زیر است:

ماده واحده

ماده ۱ قانون پولی وبانکی کشور به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

تبصره ۱ – برابر پول های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.

تبصره ۲- دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال  که در این قانون، «دوره گذار» نامیده می‌شود، حداکثر دو سال با رعایت تبصره ۴ این بند خواهد بود. طریقه جمع آوری و شرایط خروج اسکناس ها و سکه های ریال از جریان، بر طرق مفاد بند (ب) ماده ۳ و بند ج ماده ۴ قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می‌شود.

تبصره ۳- پس از پایان دوره گذار، تعهداتی که پیش از این بر اساس واحد پول ریال ایجاد شده است،   تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

تبصره ۴- بانک مرکزی موظف است ظرف ۲ سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز «دوره گذار»   فراهم کند.

تبصره ۵- آئین نامه اجرایی این قانون ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه