English

روحانی در گفتگو با فاکس نیوز:

ترامپ اعتماد بین دو کشور را خراب کرد

رئیس جمهور تأکید کرد: ترامپ پایه و اساس اعتماد مورد نیاز را از بین برده است. زیرا من فکر می‌کنم بیش از موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شود، اساسی‌ترین مسئله مورد نیاز اعتماد است و ترامپ اعتماد بین دو کشور را خراب کرد.

ترامپ اعتماد بین دو کشور را خراب کرد

به گزارش خبرگزاری موج، حسن روحانی  رئیس جمهور در نخستین مصاحبه خود در جریان سفر به نیویورک با شبکه فاکس نیوز، اظهار کرد: آمریکا برخلاف ایران، حامی اصلی تروریسم در خاورمیانه است و هرجا که این کشور قدم گذاشته، تروریسم در آنجا گسترش یافته است.

حجت‌الاسلام روحانی  افزود: ترامپ در جریان انتقادات خود از ایران گمراه شده است.

او به کریس والاس مجری فاکس نیوز گفت: من از تعبیرات آقای ترامپ در مقابل تروریسم شگفت زده شده‌ام، زیرا امروز آمریکا حامی تروریسم در منطقه ماست و هر کجا آنان رفته اند، تروریسم در آنجا گسترش یافته است.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه به دخالت ارتش آمریکا در سوریه بدون اجازه بشار اسد به عنوان نمونه‌ای از تروریسم آمریکایی در منطقه اشاره کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکا کشوری است که بدون مجوز دولت، از فضای هوایی سوریه برای بمباران خاک آن کشور استفاده می‌کند.

* ترامپ بدون توجیه معتبر و غیرقانونی از توافق بین المللی خارج شد

حجت‌الاسلام روحانی در پاسخ به سوال مجری فاکس نیوز در مورد آنکه آیا فرصتی در نیویورک وجود دارد که رهبران دو کشور این هفته با یکدیگر صحبت کنند؟ گفت: اگر ما به دنبال دستیابی به اهداف بالاتر برای منافع هر دو کشور و مردمان طرفین هستیم، باید این دیدار‌ها برنامه‌ریزی شود و مذاکرات باید براساس آن هماهنگ شود؛ اما قبل از آن ما باید اعتماد متقابل ایجاد کنیم و اعتماد چیزی است که ترامپ از چارچوب آن خارج شده است. ما توافق (برجام) داشتیم. ترامپ بدون توجیه معتبر و غیرقانونی از توافق بین المللی خارج شد.

رئیس جمهور افزود:  اگر دولت ایالات متحده آمریکا مایل به صحبت است، باید شرایط لازم را ایجاد کند.

مجری فاکس نیوز در ادامه از آقای روحانی پرسید؛ در کنار آمریکا، دیگر کشور‌های امضا کننده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مانند انگلیس، فرانسه و آلمان نیز از رویکرد واشنگتن در مقابل تهران حمایت می‌کنند، با این رویه می‌شود گفت که ایران و آمریکا دوباره وارد مذاکرات جدید برای توافق هسته‌ای جدید شوند؟، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: ما یک‌بار به مدت دو سال با ایالات متحده آمریکا مذاکره کردیم و در طی یک دوره ۱۷ روزه، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه آمریکا بدون بازگشت به کشورهایشان مذاکرات مداوم داشتند. این کار بسیار دشوار بود، اما ما به توافق نامه‌ای رسیدیم که به امضا طرفین رسید و در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز قید شد، اما رئیس جمهوری آمریکا بدون دلیل و اسناد معتبر از این توافق خارج شد.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: ترامپ پایه و اساس اعتماد مورد نیاز را از بین برده است. زیرا من فکر می‌کنم بیش از موضوعاتی که به آن پرداخته می‌شود، اساسی‌ترین مسئله مورد نیاز اعتماد است و ترامپ اعتماد بین دو کشور را خراب کرد. بنابراین، این بسیار مهم است.

رئیس جمهور سپس پیشنهاد کرد که یک راه اساسی برای بازگرداندن اعتماد وجود دارد و آن رفع تمام تحریم‌ ها علیه کشورش است، که او آن را نوعی تروریسم توصیف کرد.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: اعتماد باید احیا شود و اعتماد به نفس مستلزم از بین بردن فشار‌های وارد شده به ملت ایران است، زیرا آمریکا با تحریم‌ های خود به وضوح نشان داده که حتی با فرزندان و افراد بیمار ما دشمنی دارد، آنها حتی در تهیه دارو‌های اساسی و تجهیزات پزشکی نیز برای ما مشکل ایجاد کرده‌اند.

رئیس جمهور گفت: این یک نوع تروریسم است. این غیر انسانی است و اگر این رویه متوقف شود قطعاً شرایط تغییر خواهد کرد و ما می‌توانیم در مورد بسیاری از موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف صحبت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه