English

به بهانه سفر وزیر امور خارجه به سوئد؛

سوئد، کشوری با تورم و میزان جرم و جنایت در حد صفر درصد

کشور سوئد که امروز میزبان وزیر امور خارجه کشورمان است، یکی از مهمترین کشورها در حوزه فرهنگی و اقتصادی اروپا و حتی جهان به شمار می آید.

سوئد، کشوری با تورم و میزان جرم و جنایت در حد صفر درصد

به گزارش خبرگزاری موج، سوئد کشوری است زیبا در شمال اروپا در شبه جزیره اسکاندیناوی. از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنیا، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌ است.

نام این کشور در فارسی از نام آن در زبان فرانسوی (Suède) گرفته شده‌ است. پایتخت این کشور شهر استکهلم است. سوئد با مساحت  ۴۴۹٬۹۶۴ کیلومترمربع، سومین کشور بزرگ اروپا از نظر مساحت است.

 جمعیت سوئد بیش از ۹٫۲ میلیون نفر است که تقریبا ۷٫۹ میلیون نفر آن را سوئدی‌ها تشکیل می‌دهند. این کشور با تعداد ۲۰ نفر در هر کیلومترمربع از تراکم  جمعیتی پایینی برخوردار است که بیشتر این جمعیت نیز در جنوب سوئد مستقر هستند.

البته شایان ذکر است که آب و هوای سوئد در شمال این کشور خیلی مناسب نیست و یکی از علت هایی که مردم زیادی در جنوب سوئد زندگی می کنند، همین بهتر بودن آب و هوا در جنوب سوئد در مقایسه با شمال سوئد است. هم چنین بیش از ۸۵٪ مردم سوئد در ناحیه شهری زندگی می‌کنند. مردم سوئد به ظاهر آراسته و خوش پوش بودن مشهورند.

کشور سوئد از حکومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شکل پارلمانی اداره می‌گردد. پادشاه در این کشور مقامی تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر اداره می‌شود.

سوئد در حال حاضر یکی از بهترین کشورهای جهان در باب رفاه اجتماعی محسوب می شود و از جمله کشورهایی است که افراد زیادی در باب آن مشتاق هستند.

یکی از نکاتی که در باب سوئد بسیار اهمیت دارد این است که هزینه زندگی در سوئد نسبتا بالا است، زیرا مردم سوئد از توان اقتصادی بالایی برخوردارند و البته هزینه زندگی در سوئد در هر شهری ممکن است با دیگر شهرها متفاوت باشد، اما یک زندگی نرمال برای دو نفر معمولا شامل هزینه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار در استکهلم می باشد، به این معنا که اگر شما بخواهید در سوئد زندگی کنید و در استکهلم باشید و فقط دو نفر باشید حداقل یک زندگی نرمال برای شما ۲۵۰۰ دلار است.

اما یک نفر با ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار زندگی نرمال خواهد کرد ، البته شما می توانید در ماه با مقدار کمتر هم دوام بیاورید، اما زندگی سخت تری خواهید داشت و همچنین شما می توانید در سوئد بیشتر هم هزینه کنید که این بستگی به شکل زندگی شما دارد.

یکی از نکاتی که باید راجع به سوئد بدانیم این است که این کشور از رفاه اجتماعی بالایی برخوردار است، اما شکل زندگی در سوئد و آب و هوای آن غالبا در روحیه مردم سوئد تاثیر گذار بوده و مردم سوئد مردمی معمولا دیرجوش محسوب می شوند، البته این مردم بسیار صادق و مهربان هستند. اما در کل روحیه آنها روحیه سردی است و خیلی دیر به اشخاص نزدیک می شوند ، هرچند اکثرا بعد از دوستی ، دوستان خوب و مهربانی هستند .

با توجه به این که تحصیل در سوئد از سال 2011 به بعد از حالت رایگان خارج شده است ، تحصیل در سوئد سالی 10 تا 12 هزار دلار هزینه  دربردارد و هم چنین هزینه های زندگی شامل مسکن، خوابگاه ، خوراک و.... سالی 8 تا 10 هزار دلار است.

آب و هوا در داخل سوئد متفاوت است و تغییرات فصلی به خوبی در این کشور دیده می شود.

روزها در تابستان +12 درجه سانتی گراد در شمال و در روزهای زمستان -15 درجه  در شمال و +1 درجه در جنوب است.

تابستان سوئد با روشنی هوا شناخته می شود.  به طوری که در مالمو طول روز 7 ساعت و در همین ماه در کیرونا حدود صفر است.

بدین جهت کشور سوئد و هم چنین نروژ به کشور آفتاب نیمه شب مشهور هستند که البته این شهرت مربوط به شهرهای شمالی کشور سوئد و نروژ است.

همین پدیده و بسیار از مناظر زیبای سوئد این کشور را به کشوری  با طبیعتی زیبا و مناطق دیدنی تبدل نموده است.

دور ماندن سوئد از آثار مخرب جنگ های جهانی و نیاز کشورهای اروپایی به آهن و الوارو کاغذ و محصولات صنعتی سوئد موجب گردیده کشور سوئد از مناسب ترین شرایط برای رشد اقتصادی پایدار برخوردار گردد.

سوئد با داشتن یکی از پایین ترین نرخ های جرم و جنایت و محیط زیست پایدار کشوری با سطح رفاه اجتماعی بالا و مناسب برای زندگی است.

کشور سوئد دارای شهرهایی مدرن، شیک و امن برای زندگی بوده همچنین 90% از مردم سوئد در جنوب زندگی می کنند. قابل ذکر است که کشور سوئد به مدت سه سال متوالی در تمامی کشورها رتبه دوم را از نظر رفاه اجتماعی کسب نموده است.

طبق آمار سال 2008 سوئد بین 3 کشور برتر جهان در ضمینه رعایت تساوی حقوق زن و مرد قرار می گیرد. واحد پول کشور سوئد کرون بوده که البته یورو هم در این کشور در معاملات اقتصادی به کار میرود.

اصلی ترین سرمایه کشور سوئد نیروی انسانی تحصیل کرده آن است. این بدان مفهوم است که سوئد بر روی نیروی انسانی خود سرمایه گذاری کرده است. و همین امر سوئد را به یکی از مقاصد دانشجویان جهت تحصیل با اخذ ویزای تحصیلی تبدیل نموده است به طوری که بسیار از ایرانیان در سوئد در دانشگاه های سوئد مشغول به ادامه تحصیل هستند.

در گذشته نه چندان دور، تا اواخر قرن هجدهم میلادی، سوئد یکی از فقیرترین کشورهای اروپا بود، اما بعدها دوران رشد اقتصادی سوئد آغاز شد.

بعد جنگ جهانی دوم این رشد اقتصادی شتاب بیشتری به خود گرفت، درآمد خالص ملی کشور بالا رفت و شکوفائی رشد اقتصادی به وجود آمد.

درآمد کشور سوئد مثل دیگر کشورهای نسبتا کوچک صنعتی، وابسته به صادرات تولیدات صنعتی است که در حال حاضر از رشد بالائی در توازن بین صادرات و واردات برخوردار است.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۱/۱۲۰۰ میلیارد دلار بود و رشدی ۵/۴ درصدی را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌داد.

نرخ بیکاری این کشور ۶/۵ درصد است. آماری از جمعیت زیر خط فقر این کشور در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد این آمار نباید چندان بالا باشد.

تورم در این کشور نزدیک به صفر درصد است. ۳۵ درصد از محصولات صادراتی این کشور را ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد و بقیه شامل وسایل نقلیه موتوری، کاغذ و مشتقات آن، چوب، محصولات آهنی و فولادی و مواد شیمیایی است که به کشورهای آلمان (۸/۹درصد)، آمریکا (۳/۹ درصد)، انگلستان (۱/۷ درصد)، دانمارک(۹/۶ درصد)، فنلاند(۶ درصد)، فرانسه(۹/۴ درصد)، هلند(۷/۴ درصد) و بلژیک(۵/۴درصد) صادر می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    خوش به حال سوعدی ها چه کشور خوبی دارن

  • ناشناس

    .... همه داستان زندگی در سوئد اینها نیست ... فحشا و فقر طبقاتی بسیار بالاست/ نکته خنده دار جدید داستان تبلیغات تلویزیون سوئد اجاره خانه بشرط ارتباط جنسی با صاحبخانه در شهرهای بزرگ جهت ادامه تحصیل دانشگاهایی است که خوابگاه ندارن یا هزینه هایشان سنگین است...!!!...

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه