English

کاظم جلالی:

رسانه‌ها باید رویکردشان به سمت دلگرم شدن مردم باشد

رییس فراکسیون مستقلین ولایی گفت: رسانه‌ها هم باید رویکردشان به سمت دلگرم شدن مردم باشد و پیگیری مسائل از سوی مسئولان را دنبال کنند. امیدواریم بتوانیم از این برهه به خوبی عبور کنیم.

رسانه‌ها باید رویکردشان به سمت دلگرم شدن مردم باشد

به گزارش خبرگزاری موج،  کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: اکنون در شرایط حساسی از لحاظ اقتصادی و سیاسی در داخل کشورمان هستیم شرایط خاصی است که می‌طلبد جامعه خبری و اصحاب رسانه متناسب با آن حرکت کنند باید مسائل اصلی را پیگیری و تعقیب کنیم.

وی با اشاره به گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها در شرایط تحریمی اظهار کرد: این گزارش‌ها ناظر به این است که ما چه‌طور اقتصاد بدون نفت داشته باشیم در کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد که هنوز به طور کامل استفاده نشده ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها برای کمتر کردن اثرات تحریم بهره گیریم. ما در مرکز پژوهش‌ها بررسی‌های مفصلی داشته‌ایم.

جلالی توضیح داد: در این بررسی‌ها از کتاب هنر تحریم نوشته نفیو هم استفاده کردیم؛ البته رژیم تحریم نسبت به سال‌های ۹۰ و ۹۱ به میزان زیادی متفاوت شده است. ما گزارش‌های طبقه‌بندی شده‌ای را به مسئولان در این باره داده‌ایم. ما در این گزارش‌ها تک تک صنایع و آثار تحریم بر روی آن را بررسی کردیم که چه‌طور می‌توان از آثار تحریم جلوگیری کرد.

رییس فراکسیون مستقلین ولایی با تاکید بر لزوم داشتن وحدت در شرایط فعلی ادامه داد: باید از همه توان استفاده کرد و همه دارای برنامه منجسم برای اداره کشور باشیم؛ تصمیم‌گیری‌ها به موقع باشد. امروز باید درست و زود تصمیم‌ ذگیری کنیم؛ رسانه‌ها هم باید رویکردشان به سمت دلگرم شدن مردم باشد و پیگیری مسائل از سوی مسئولان را دنبال کنند. امیدواریم بتوانیم از این برهه به خوبی عبور کنیم.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها نظام تحریم را تشدید کرده‌اند، گفت: استراتژی آمریکایی‌ها گفت‌وگویی نرم و فشار عملی به جمهوری است. گاهی دم از مذاکره و گفت‌وگو می‌زنند اما اقدامات سخت‌شان را در فشار به ایران دنبال می‌کنند. به قول رهبری زیر دستکش نرم مخملی آنها دست آهنی است.

*تحریم ظریف مقبولیت ندارد

جلالی با اشاره به تحریم ظریف گفت: این‌که وزیر خارجه یک کشور تحریم شود به هیچ وجه قابل توجیه نیست و مقبولیت ندارد البته نشان می‌دهد که بیان و دیپلماسی ظریف قوی و موفق بوده کما این‌که در سفر اخیر به نیویورک هم او را محدود کردند که نمی‌تواند بیشتر از شعاع ۸۰۰ متر رفت و آمد کند. این‌که او را تحریم کردند نشان می‌دهد که ثبات در سیاست خارجی آمریکا وجود ندارد؛ آنها شعار می‌دهند، اما رفتارشان طور دیگری است. امیدوارم از این مرحله با وحدت و کنار هم بودن و استفاده از ظرفیت‌های کشور پیش برویم. ظرفیت‌های ما کم نیست نمونه آن موضوع یارانه‌ها و نحوه توزیع آن است عدد بسیار بالایی می‌باشد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ارائه این مدل از توزیع یارانه‌ها هدفمند و عادلانه نیست. مدت‌ها مرکز پژوهش‌ها روی این مساله کار کرد حتی به طور مشترک ذیل کمیته عالی هماهنگی قوا وجود داشت. در آنجا مرکز پژوهش‌ها، سازمان برنامه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کمیته‌ای را تشکیل دادند و ذیل آن روی یارانه‌ها کار می‌کنند. امیدواریم تدبیری در این باره صورت گیرد؛ کما این‌که مرکز پژوهش‌ها هم گزارش‌های خوبی را تهیه کرده است.

جلالی با بیان این‌که این گزارش‌ها حالت تکلیفی ندارد درباره نحوه استفاده از گزارش‌های مرکز پیرامون اقتصاد بدون نفت گفت: تصور می‌شود که حتما باید نفت فروخته شده تا کشور را اداره کنیم حال این‌که گزارش‌های مرکز تاکید دارد که می‌توان بدون نفت کشور را اداره کرد.

وی افزود: ما بعد از تحریم اول و سپس تحریم دوم آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال گذشته و با خروج از برجام کمیته‌هایی را در مرکز پژوهش‌ها با حضور نخبگان و فعالان عرصه تشکیل داده و بیشتر از ۱۰۰ گزارش درباره تحریم‌ها داشتیم که بخش‌هایی از آن کمتر مورد توجه قرار گرفت. این گزارش‌ها ناظر بر آن است که چه‌طور در شرایط فعلی کشور می‌تواند در شرایط اقتصادی بهتری به سر رود و اثرات تحریم کمتر شود. این گزارش‌ها در جلسات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی هم قرائت شد. ما در این گزارش‌ها بر نحوه استفاده از ظرفیت‌های کشور تاکید کردیم. گزارش‌هایی که علاوه بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دفتر رهبری، ریاست جمهوری و وزرا و مسئولان عالی کشور فرستاده شده است.

جلالی توضیح داد: یکی از ظرفیت‌هایی که تاکنون به خوبی استفاده نشده، مالیات در کشور است؛ البته این به معنای فشار مالیات به مردم و اخذ مالیات از کسانی که منظم و به موقع پرداخت می‌کنند، نمی‌باشد. صحبت ما در مورد بخش‌هایی است که فرار مالیاتی کرده و یا معافیت مالیاتی دارد. همچنین در مورد یارانه‌ها هم وقتی بحث آن را مطرح می‌کنیم نباید ذهن‌ها فقط سراغ بنزین رود که البته آن را هم شامل می‌شود. نمونه عدم توزیع عادلانه یارانه درباره برق است که بی‌عدالتی دیده می‌شود، چون بیشتر یارانه به ثروتمندان داده می‌شود که از برق بیشتری استفاده می‌کنند و بخش‌های دیگرشان با درآمد کمتر آنچنان از برق استفاده نمی‌کنند.

همچنین در این مراسم جلالی از زهرا عبدالمحمدی خبرنگار باسابقه خبرگزاری فارس که مدتی در بستر بیماری به سر می‌برد تجلیل کرد و برای او شفای عاجل را از خداوند خواستار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی