English

احمد خاتمی:

مشکلات معیشتی مردم زیاد است

امام جمعه موقت تهران گفت: کمتر کسی است که مشکل و گرفتاری نداشته باشد. مشکلات معیشتی مردم زیاد است و سرمایه امشب یک سرمایه کلیدی است.

مشکلات معیشتی مردم زیاد است

به گزارش خبرگزاری موج، آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران شامگاه گذشته در مراسم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه امشب در یکی از بهترین مکان‌های ایران اسلامی در جوار امام ثامن الحجج (ع) جمع شده‌اید، امامی که تحقیقا دعوتنامه به شما داده و توفیق حضور در جوارش را پیدا کرده‌اید، اظهار کرد: بهترین ساعات روز سحر است، روایت داریم که جناب یعقوب که قول داد برای فرزندان خود دعا کند تا سحر صبر کرد. دولت سحر دولت عجیبی است و هر که از اولیاء خدا و حتی پیامبر اعظم (ص) آنچه از خدا گرفته از دولت سحر گرفته است.

عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری ادامه داد: قلب ماه‌های قمری رجب، شعبان و رمضان است و قلب شب‌های رمضان شب قدر و قلب این شب ها، شب بیست و سوم است. شبی که قرآن نازل شد و همه امور حکمت آمیز امشب فیصله داده شده و سرنوشت یک سال زندگی در این شب رقم می‌خورد و در بین روایات 14 روایت به قدر دانستن شب بیست و سوم تاکید شده است.

خاتمی عنوان کرد : اگر کسی در شب‌های 19 و 21 ماه مبارک رمضان تنبلی کرد و یا کار و مشکلی برایش پیش آمد حتما شب بیست و سوم را درک کند. آنچه از سوره قدر بر می‌آید این است که فرشتگان در چنین شبی نازل شده و حضرت ولی عصر در این شب میهمان دارد و این میهمانان با امام زمان(عج) سنخیت دارند. ملائک پاکان جهان هستی هستند و پرونده اعمال را به محضر بقیه الله می‌برند.

وی گفت: این سوال مطرح است که آیا سرنوشت خودمان را می‌توانیم با اختیار خود رقم بزنیم یا اختیاری نداریم؟ در این جمع هزاران دل عاشق هستند و در واقع کاروان عظیمی از دل با دنیایی از امید و حاجات به این مکان مقدس آمده اند، کمتر کسی است که مشکل و گرفتاری نداشته باشد. مشکلات معیشتی مردم زیاد است و سرمایه امشب یک سرمایه کلیدی است.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: ائمه می‌خواهند که خودمان سرنوشت خودمان را رقم بزنیم. هفت برنامه را اهل بیت(ع) برای شب‌های قدر ترسیم کرده اند تا هر چه که می خواهید از خدا بخواهید. در روایتی از امام صادق (ع) است که پیش نویس تقدیر در شب 19، پاک نویس مقدرات در شب 21 و امضای نهایی در شب 23 است.

خاتمی اضافه‌ کرد: در روایات تاکید بسیاری شده که شب‌های احیاء به ویژه شب بیست و سوم را بیدار باشید، شب زنده داری کنید. روایت است که پیامبر آب می‌پاشید بر روی صورت فرزندانشان تا این شب بیدار باشند. حضرت زهرا (س) نیز فرزندان خردسال خود را برای احیاء شب قدر آماده می‌کردند.

وی تصریح کرد: بیداری ائمه (ع) در شب قدر هدفمند است. اهل بیت (ع) در این ظرف دو مفروظ اصلی را ریخته اند که شامل توحید و ولایت است. دعای جوشن کبیر مصداق گره خوردن بنده با مخلوق است و هزار بار بیعت و آشتی با خدا در این دعا تکرار شده است. دعاهای شب احیاء در کمتر شبی رسیده است. دعا تنها درخواست نیست بلکه مطلوب هم هست. آنان که دعا نمی‌کنند مستکبر هستند.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: قرآن تجلی خداست، اگر می‌خواهید با خدا حرف بزنید قرآن بخوانید. وقتی قرآن را مقابل صورت گرفتید دعا کنید و آنچه در دل دارید بگویید. شب احیاء شب توحید و خداباوری و بازگوکردن اعتقادات است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری  گفت: مراسم احیاء که تمام شد تا مطلع الفجر هم ذکر خدا را بگویید. 9 ذکر شامل تکبیر، تحلیل، تسبیح، تحمید، استغفار، لا حول و لاقوه الا بالله، اعوذ بالله، بسم الله الرحمن الرحیم و صلوات بر محمدو ال محمد بسیار مورد تاکید است، این ذکرها را تا صبح زیر لب زمزمه کنید این اذکار سرنوشت را تثبیت می‌کنند.

خاتمی ادامه داد: در این مقطع بالاترین سرمایه همین توحید است. خداوند در قرآن می فرماید« و من یتق الله یجعل له مخرجا»؛ لذا کسی که آشتی با خدا داشته باشد خدا بن بست‌هایش را می‌گشاید.

وی با اشاره به داستان تولد حضرت موسی(ع)، ابراز کرد: قرار شد موسایی که فرعون برانداز است متولد شود. در آن سال 70 هزار کودک از بنی اسرائیل کشته شدند تا موسی متولد نشود ولی در این شرایط موسی متولد شد و با اینکه قابله از فرعونیان بود اما با تولد موسی محبتی در دل آن افتاد تا این قتل صورت نگیرد و در دامن آسیه همسر فرعون پرورش یافت، این خدا خدای سب ساز است. 

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری  با بیان اینکه ما به خدای سبب ساز و سبب سوز معتقدیم، ابراز کرد: خداوند ما همان خدایی است که آتش را بر حضرت ابراهیم(ع) سرد کرد، چنانچه دندان های حضرت از فرط سرما به هم می خورد و همین خدای سبب ساز است که 40 سال انقلاب ما را حفظ کرده و ما با این پشتوانه است که امید داریم و امیدمان هم به جا است. در این شب قدر با یا الله گفتن شما تمام مشکلات کشور به عون الهی حل خواهد شد.

خاتمی با اشاره به مظروف دوم یعنی ولایت، اظهار کرد: در این شب قرآن را به سر می‌گیرید و 14 معصوم را به درگاه الهی واسطه قرار می دهید این یعنی ولایت. شب 23 رمضان شب زیارت امام حسین(ع) است که از سوی ائمه اطهار(ع) به ویژه امام رضا(ع) به زیارت سید الشهداء (ع) تاکید فراوان شده و این زیارت یعنی ولایت، یعنی اینکه امام حسین(ع) را فراموش نکنیم.

وی عنوان کرد: دعا برای سلامتی حضرت ولی عصر(عج) پس از حمد الهی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان خیلی مورد تاکید است که این نیز مظروف است. شب احیاء شب بیداری با ظرف توحید و ولایت است. در این شب اسامی خدا و ائمه را با توجه و عشق صدا بزنیم. احیا دو عنصر اصلی دارد که شامل توحید و توجه به اولیاء خدا است.

خاتمی گفت: با دلی مملوء از عشق به خدا و محبت اولیاء الهی و امید مطمئن باشید هر جا که هستید خدا به شما توجه خواهد کرد فقط مهم این است که خدا دل را در قبضه خود بگیرد و راهش آئینه شدن است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی