English

اشک های محسن رضایی در برنامه حالا خورشید/ ما هیچ‌گاه در جنگ سلسله مراتبی عمل نکردیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از شیوه‌های من اقناع پذیری است، ما هیچ‌گاه در جنگ سلسله مراتبی عمل نکردیم و همه تصمیمات برای کربلای ۴ یک تصمیم جمعی بود.

اشک های محسن رضایی در برنامه حالا خورشید/ ما هیچ‌گاه در جنگ سلسله مراتبی عمل نکردیم

به گزارش خبرگزاری موج، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه حالا خورشید اظهار کرد: هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجهیم که یک عده‌ای می‌گویند کربلای ۴ لو رفته و فرماندهان به جان بچه‌های مردم توجهی نداشتند. امسال هم این گونه بود.

وی ادامه داد: پس از اظهارات مختلف افراد طی این مدت  توئیتی منتشر کردم در مورد این عملیات و گفتم که باید از زاویه دیگر هم به این عملیات نگاه کرد و آن این است که ما در حقیقت عملیاتی که انجام دادیم را تبدیل به یک فریب کردیم و ۱۰ تا ۱۵ روز بعد و درست در همان منطقه عملیات دیگری انجام دادیم. در واقع قصد داشتم پس از اینکه به این گستردگی به این عملیات پرداخته می‌شود، از این زاویه نیز به آن نگاه شود، ولی حرف بنده را طور دیگری برداشت کردند.

وی با بیان اینکه مانند روز روشن است که تحلیل عملیات کربلای 4 پسینی بود، گفت: این اولین بار نیست که این حرف را بیان می‌کنیم و بار‌ها گفتیم که انجام عملیات کربلای ۴ برای آن بود که از اروند عبور کنیم و اگر راهمان باز بود ما دیگر از شلمچه ادامه نمی‌دادیم و از همان جزیره ام‌الرصاص رفته و از جنوب بصره وارد می‌شدیم، اما وقتی مشاهده کردیم که جزیره ام‌الرصاص مسدود است و مصلحت ما نیست تقریبا دیگر حدود ساعت ۵ تا ۶ صبح دستور عقب‌نشینی را صادر کردیم. ما ساعت ۱۰:۳۰ شب عملیات را آغاز کردیم و ساعت ۶ به قرارگاه نجف دستور عقب‌نشینی دادیم.  پیشروی‌ها و عقب‌نشینی‌های ما در تاریکی انجام می‌شد و ساعت ۷ که آفتاب خود را نمایان می‌کرد، قرارگاه نور را به عقب فراخواندیم که این ۹ ساعت بعد از آغاز عملیات بوده است.

وی افزود: بنابر این من یک توئیتی زدم که بیایید از یک زاویه دیگر هم نگاه کنید که ما عملیات را تبدیل به فریب کردیم. منتهی از این حرف من یک طور دیگر برداشت شد.

رضایی تصریح کرد: این یک تحلیل پسینی است و ما عملیات کربلای ۴ را برای این طراحی کرده بودیم که به جنوب بصره برسیم، ولی چون به اهداف نرسیدیم چند ساعت بعد دستور عقب نشینی دادیم. این یک عملیات اصلی بود. ۲۶۰ گردان نیرو پای کار آورده بودیم، ولی چون اوضاع مناسب نشد، ۶۰ گردان بیشتر را وارد نکردیم.

فرمانده سابق سپاه تصریح کرد: جزیره ام‌الرصاص تقریبا ۲۴ ساعت در اختیار ما بود و  پس از آن دستور عقب‌نشینی صادر کردیم، به دلیل آنکه می‌خواستیم تصمیمی برای ادامه عملیات بگیریم و شاید عملیات را ادامه دهیم که این نشان دهنده آن است که تا این لحظه این عملیات اصلی ما بوده، ولی عملیات بزرگ ما به حساب نمی‌آمده است.

وی ادامه داد: عملیات‌های بزرگ ما به طور معمول ۴ الی ۵ مرحله داشت و حدود ۲۰ روز طول می‌کشید و بعضی هم مانند فاو تا ۷۵ شبانه روز ادامه داشت. کربلای ۵ بیست روز طول کشید، عملیات بیت‌المقدس بیش از ۲۰ روز طول کشید. هیچگاه عملیات‌های بزرگ در دوران دفاع مقدس یک مرحله‌ای نبوده است.

رضایی گفت: در صبح عملیات کربلای ۴ مطمئن شدیم که چه راه‌هایی باز و کدام یک بسته است و پس از آن عملیات را متوقف کردیم و ادامه ندادیم. ۲۶۰ گردان نیرو پای کار آمده بودند و قرار بود ۶۰ گردان در ابتدای عملیات وارد شوند و پس از آن در ساعت ۳ که من متوجه شدم دیگر بیشتر از ۴۰ گردان وارد نکردیم و ۲۰ گردان دیگر را با آن که مصمم به اعزام آنها بودیم، متوقف کردیم که حضور ۲۶۰ گردان نشان دهنده آن است که این یک عملیات بزرگ و چند مرحله‌ای بوده است. مرحله اول آن انجام شد و برای مراحل بعد تصمیم به فکر و اتخاذ تصمیمات آتی گرفتیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: وقتی مشاهده کردیم که وقتی نمی‌توانیم از ام‌الرصاص و جنوب نمی‌توانیم به سمت بصره حرکت کنیم، ولی از طرف دیگر راه شلمچه باز است، تصمیم گرفتیم تا از شلمچه عبور کنیم. در این مرحله یک الزامی وجود داشت اینکه اگرچه راه شلمچه باز و راه ام‌الرصاص بسته است، ولی باید برای حضور دشمن هم فکری کرد، ولی ما راهکاری را پیدا می کردیم که چه حرکتی انجام دهیم. پس از آن تصمیم گرفتیم که الان زمان خوبی است که این تلاش ناکام شده را به فریب تبدیل کنیم و این بدان معنا نیست که از ابتدا در ذهن ما بوده است که کربلای ۴ فریب شود و این برداشت اشتباه است. در واقع ما ۲۴ ساعت پس از آغاز مرحله اول کربلای ۴، آن را تبدیل به فریب کردیم، زیرا متوجه شدیم اگر غیر از این عمل کنیم احتمال موفقیت ما کم خواهد بود.

رضایی افزود: ما نام این عملیات را فریب نمی‌گذاریم و می‌گوییم که پس از انجام مرحله اول آن را تبدیل به فریب کردیم. تمام شهدای ما در این عملیات ۹۸۵ نفر است که اسامی آن‌ها در بنیاد شهید و سپاه موجود است و اینکه می‌گویند هزاران نفر شهید شدند چنین چیزی وجود ندارد البته که فرماندهان ما نسبت به یک شهید و یا مجروح هم حساسیت داشته‌اند.

هنوز مهدی باکری به خاطرم می‌آید قلبم به درد می‌آید

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: برای فرمانده حتی یک شهید یا یک مصدوم هم دردناک است، رابطه عاطفی ما در جنگ بی نظیر بود، ما به هم سردار و ژنرال نمی‌گفتیم، من برای همه «آقا محسن» بودم؛ یک برادر حاضر است شهادت برادرش را ببیند؟! من هنوز مهدی باکری به خاطرم می‌آید قلبم به درد می‌آید.

وی افزود: انجام عملیات کربلای ۴ را همه می‌دانستند، امام می‌دانست، شورای عالی دفاع هم می‌دانست؛ مصاحبه مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی به بسیاری از ابهامات می‌تواند پاسخ دهد.

همه تصمیمات برای کربلای ۴ یک تصمیم جمعی بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: یکی از شیوه‌های من اقناع پذیری است، ما هیچ‌گاه در جنگ سلسله مراتبی عمل نکردیم و همه تصمیمات برای کربلای ۴ یک تصمیم جمعی بود.

رضایی بیان کرد: ما دو اقدام خوب انجام دادیم. نیرو‌ها را تا اهواز عقب آوردیم و مارش پیروزی زدیم. به بچه‌های شنود گفتیم بیسیم‌های عراقی را شنود کنند. بچه‌ها گفتند آنها می‌گویند ایرانی‌ها عقب نشینی کرده‌اند و از روز سوم و چهارم نیروهایشان را به مرخصی فرستادند، خیلی‌های می‌گفتند چرا می‌خواهید کربلای ۵ را انجام دهید؟ این همان کربلای ۴ است!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برادر قاسم سلیمانی فرمانده اولین لشکر ما بود که به کربلای ۵ رفت و پشت بیسیم به من گفت که برادر محسن اینجا فتح المبین است و هیچ نیروی عراقی اینجا نیست.

رضایی تصریح کرد: روز چهارم عملیات کربلای ۴، ٩٩١ نفر آمار شهدا را به ما اعلام کردند و ١۵ روز بعد آمار دقیق‌تر را ٩٨۵ نفر اعلام کردند.

وی گفت: دستاورد کربلای ۵ این بود که قطعنامه ۵٩٨ به امضا رسید. صدام فهمید نمی‌تواند مقابل ایران دیوار باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  تصریح کرد: اگر کربلای ۴ نبود کربلای ۵ انجام نمی‌شد و جنگ تا به امروز ادامه داشت، صدام بر سرکار بود، اختلاف کویت و عراق شکل نمی‌گرفت،. پایان دادن جنگ کمتر از آزادسازی سرزمین‌ها نبود.

رضایی تاکید کرد: اگر به سه روز قبل برگردم درباره کربلای ۴ دقیق‌تر توییت می‌کردم و می‌نوشتم « عملیات کربلای 4 فریب دشمن شد»، سعی می‌کنم در توییتر دیگر از جنگ ننویسم، می‌خواستم ذهن‌ها را به کلمه «فریب» سوق دهم و پاسخی به این پرسش‌ها دهم.

شرایط کشور شرایط بسیار حساسی است

وی ادامه داد: من شرایط کشور را شرایط بسیار حساسی می‌دانم، دست همه آنها که به من نقد کردند را می‌بوسم، البته از سیاسیون انتظار بیشتری داشتم. خواهش می‌کنم آقایان حاشیه سازی نکنند به درد دشمن برسند.

ترامپ می‌خواهد رو دست به ما بزند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  تصریح کرد: آقای ترامپ می‌خواهد تا پایان امسال یا سال آینده یک فریبی علیه ما انجام داد و رو دست به ما بزند لذا من کلید واژه «فریب» را به همین دلیل استفاده کردم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه