English

انتقاد فرزند شهید هاشمی از مستند زیر صفر مرزی/ مستند زیر صفر مرزی با سفارش وزارت نفت و با اهداف دیگری تولید شده است

فرزند شهید علی هاشمی با انتقاد از مستند زیر صفر مرزی گفت: این مستند به سفارش وزارت نفت و با اهداف دیگری به غیر از دفاع مقدس تولید شده است.

انتقاد فرزند شهید هاشمی از مستند زیر صفر مرزی/ مستند زیر صفر مرزی با سفارش وزارت نفت و با اهداف دیگری تولید شده است

به گزارش خبرگزاری موج، در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت، مستند زیر صفر مرزی به نمایش گذاشته شد.

مستندی که در آن به بهانه ساخت زندگینامه شهید علی هاشمی فرمانده سپاه ششم امام جعفر صادق (ع) و فرمانده قرارگاه به کلی سری نصرت، دوران دفاع مقدس به شکل بسیار نامناسبی نقد شد.

ادبیاتی در مستند زیر صفر مرزی به کار رفت که نمی توان نام آن را نقد گذاشت.

ادبیاتی چون "جنگ پایان خواهد یافت و سران جنگ با یکدیگر دست خواهند داد ... ‌و من نمی‌دانم چه کسی وطن را فروخت! ‌ولی می‌دانم چه کسی هزینه جنگ را پرداخت" ، "جنگ زندگی آدم ها را نابود کرد" ، "آیا نمی توانستیم با دیپلماسی مانع از جنگ شویم؟" ، "مگر جزیره مجنون چقدر ارزش داشت که برای آن حتی یک نفر کشته شود؟" ، "واژه دفاع مقدس را آنقدر بزرگ کردیم که دیگر نمی توانیم آن را نقد کنیم!" به طور مکرر در این مستند به کار رفت.

در همین رابطه خبرنگار موج با حسین هاشمی فرزند سردار رشید سپاه اسلام شهید عالی هاشمی گفتگویی انجام داد و از وی پرسید، آیا این مستند با تایید خانواده این شهید بزرگوار ساخته شده است؟

وی در پاسخ گفت: یک بخشی از مستند زیر صفر مرزی به زندگی حاج علی پرداخت و سپس مسائل دیگری مطرح شد که ما انتظار آن را نداشتیم.

هاشمی افزود: خانواده شهید هاشمی انتظار داشتند که کار بهتری در رابطه با معرفی این شهید در مستند زیر صفر مرزی انجام می شد و این انتقادها را هم به کارگردان، تهیه کننده و عوامل مستند فوق منتقل کرده و به صراحت گفتیم که در بخش هایی از این فیلم کوتاهی و کم گویی هایی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: عوامل مستند زیر صفر مرزی قول دادند که بخش هایی از مستند را پیش از اکران رسمی به ویژه برای استان خوزستان اصلاح کنند.

فرزند شهید علی هاشمی گفت: مسائلی در مورد مشکلات منطقه و مسائل امروز مردم در مستند مطرح شده که اگر چه می توان بخش هایی از آن را قبول داشت و من هم آنها را قبول دارم، اما ارتباطی با شهید هاشمی و زندگینامه این بزرگوار ندارد.

مستند زیر صفر مرزی به سفارش وزارت  نفت ساخته شده است

وی تصریح کرد: این مستند به سفارش خود وزارت نفت ساخته شده و وزارت نفت نیز از عوامل مستند زیر صفر مرزی انتظاراتی داشتند و کارگردان و تهیه کننده باید حتما این انتظارات را در فیلم پیاده می کردند.

فرزند شهید هاشمی گفت: متاسفانه در مستند فوق مسائلی را باز کردند و در نهایت خودشان نتوانستند پرونده ای که باز کرده اند را به درستی ببندند و مطالبی مطرح شد که با واقعیت همخوانی نداشت و یا اساسا دیدگاه خانواده شهید هاشمی نبود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در مورد عملیات خیبر کم گویی های زیادی شده است. به نظر می رسد که عوامل مستند فوق اهداف دیگری را دنبال می کردند و سعی کردند در قالب مستند زندگی "حاج علی" این اهداف را پیدا کنند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه مگر شما مستند را پیش از اکران در جشنواره سینما حقیقت ندیده بودید؟ گفت: ما در جشنواره سینما حقیقت این مستند را ندیدیم. پس از جشنواره در باشگاه نفت از ما دعوت شد و مستند را پیش از اکران در باشگاه نفت دیدیم و همان موقع به عوامل انتقادهای خود را گفتیم و آنها هم قول دادند که این کم گویی ها را اصلاح کنند.

وی تاکید کرد: به عنوان نمونه در مورد ادامه جنگ تحمیلی حق مطلب ادا نشد. در مورد اتهام جاسوسی شهید هاشمی مسائل بزرگ نمایی شده است. همان موقع نیز به عوامل مستند زیر صفر مرزی گفتیم که این اتهام به آن شدتی نبود که شما در مستند مطرح کردید. درست است که در بعضی موارد چنین اتهامی مطرح شد، اما نباید اینگونه مسائل را بزرگ نمایی می کردید.

حسین هاشمی تاکید کرد: به هر حال امیدواریم که در نسخه نهایی این مسائل اصلاح شود و زندگی نامه شهید علی هاشمی فرمانده قرارگاه به کلی سری نصرت به شکل صحیحی به نسل جوان معرفی گردد.

کم کاری های مسوولان محلی را نباید به پای نظام و دفاع مقدس نوشت

وی افزود: یکی از انتقادهای اصلی ما به مستند زیر صفر مرزی این است که نباید کم کاری های مسوولان محلی را به پای نظام و دفاع مقدس نوشت. ممکن است مسوولی در استان نگاهی داشته و کم کاری کرده باشد. این موضوع ارتباطی با دفاع مقدس و نظام ندارد. نظامی که در اوج جنگ تحمیلی و به گفته سردار محسن رضایی قرارگاه به کلی سری خود را در اختیار یک فرد عرب زبان (شهید علی هاشمی) قرار می دهد، یعنی اوج اعتماد را به این قوم دارد و نمی توان یک سری کم کاری ها را پای این نظام نوشت.

فرزند شهید هاشمی اظهار داشت: بنابراین مسائلی که در مورد دفاع مقدس در مستند زیر صفر مرزی مطرح شده، به طور قطع مورد تایید ما نیست.

وی متذکر شد: اینها می خواستند جنگ را نقد کنند و بگویند جنگ به غیر از ویرانی و خرابی چیز دیگری نداشت، در حالی که نکات مثبت و برکات دفاع مقدس را هم باید دید و نمی توان از کنار آن به راحتی عبور کرد. ما باید شرایط دوران دفاع مقدس و شرایطی که جنگ به ما تحمیل شد را هم در مستند می آوردیم و بعد قضاوت را به عهده مردم می گذاشتیم.

هور را وزارت نفت خشک کرد، در مستند گفتند جنگ عامل خشکی هور بود!

هاشمی با تاکید بر اینکه در مستند فوق حق مطلب در مورد عملیات خیبر ادا نشد، گفت: در مورد جزیره مجنون یک نفر که همرزم حاج علی در جنگ بوده در این مستند می گوید که چه ارزشی داشت این تعداد شهید برای فتح جزیره مجنون داشته باشیم! به کارگردان و عوامل مستند زیر صفر مرزی گفتم، همین که این عملیات موجب شد عراق پنج سال نتواند حتی یک قطره نفت از این منطقه استخراج و صادر کند و دست به دامان کویت و کشورهای عربی شد، برای نتیجه عملیات فتح جزیره مجنون کافی است. حال شما چگونه می گویید ارزشش را نداشت.

هاشمی ادامه داد: همچنین در جای دیگری از این مستند ادعا شد که جنگ باعث خشک شدن هور شده است. این در حالی است که همه می دانند وزارت نفت هور را خشک کرد تا بتواند از اینجا نفت استخراج کند. حتی پس از پایان دفاع مقدس هم هور خشک نشده بود و نمی توان ادعا کرد که جنگ باعث خشکی هور بوده است!

وی در پایان تصریح کرد: نمی توان کم کاری های خودمان را به اسم دفاع مقدس تمام کنیم و تقصیر را گردن کسانی بیاندازیم که امروز دستشان از دنیای مادی و فانی ما کوتاه است. امیدواریم این مسائل در نسخه نهایی مستند فوق اصلاح شود.

بیشتر بخوانید:

مزخرف گویی زیر صفر مرزی به بهانه نقد دفاع مقدس/ عوامل مستند زیر صفر مرزی منتظر دریافت دست خوش از کدام جشنواره خارجی هستند؟

 

مستند زیر صفر مرزی نقد خوش نشین ها از دفاع مقدس است/ در مستند زیر صفر مرزی حرف های زشتی درباره دفاع مقدس بیان شد

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • لعراسب کرد

    حاج علی نمونه کامل مومن ولاینمدارشیعه است هرکس ب حاج علی ظن جاسوسی دارد نمیتواتدخودرامحب علی بداند علی هاشمی لبروی ایران وایرانیست توبه کنید

  • عیدی

    من حاج علی هاشمی را خیلی دوست دارم او خیلی خیلی برای ما زحمت کشید ازاو به عنوان یک قهرمان ملی یاد می کنم وهمواره ممنون او هستم خدا فرزندانش را هم حفظ کند

    • فاطمه

      سلام بر شهیدان

    • معصومه

      بزرگ مرد دوران دفاع مقدس علی هاشمی
      ممنونیم علی جان اجرت با حضرت زهرا

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه