English

روحانی در دفاع از وزرای پیشنهادی:

باید واقعیات را به مردم بگوییم/ بیش از هر زمان دیگر به رای نمایندگان مجلس نیازمندیم

رئیس جمهور گفت: ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. البته باید واقعیات را به مردم بگوییم. من در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می‌کنم با وحدت، یگانگی، اتحاد و ایستادگی ملت بی‌تردید در زمان کوتاه از مشکلات عبور می‌کنیم.

باید واقعیات را به مردم بگوییم/ بیش از هر زمان دیگر به رای نمایندگان مجلس نیازمندیم

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ظهر امروز (شنبه) در جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی، صنت، معدن و تجارت،‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی و آغاز راهپیمایی عظیم به سمت کربلای معلی گفت: در شرایطی که دشمنان در حال برنامه‌ریزی و توطئه علیه ما هستند و کلمه 13 آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خود اعلام کردند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است.

وی تصریح کرد: بی شک اگر عشق به امام حسین و پیروی از راه ایشان نبود،‌ امروز شاهد ایرانی مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول هشت سال جنگ تحمیلی نبودیم. همه جا و در همه سختی‌ها و موفقیت‌های بزرگ یاری اهل بیت و رابطه مردم با خاندان رسالت بویژه امام حسین (ع) مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرده است.بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور رییس جمهوری

رئیس جمهور با اشاره به جلسه امروز مجلس برای رسیدگی به صلاحیت وزرای پینشهاد دولت، خاطرنشان کرد: در این مقطع تاریخی جلسه امروز مجلس بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل پیشاپیش از ریاست محترم مجلس و اعضای هیات رئیسه و همه نمایندگان محترم تشکر می‌کنم،‌ چرا که جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل داده‌اند تا در مقطع حساس کنونی کابینه را تکمیل کنند.

روحانی گفت: آنچه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته مشاهده کردیم، پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بود؛ بی‌ تردید ما از لحاظ سیاسی در سطح جهان پیروزی کم نظیر تاریخی را در اختیار داریم؛ در تاریخ دنیا کمتر سراغ داریم که آمریکا در سطح جهانی تصمیم مهمی علیه یک کشور بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم پیمانان سنتی‌اش او را رها کرده باشند.  

وی ادامه داد: یک سال گذشته در همین محل (مجلس شورای اسلامی) به بحث و بررسی می‌پرداختیم که اگر روزی در حقوق لاینفک ملت بزرگ ایران، آمریکا در برابر ایران بایستد ، اروپا در کنار ایران و روبروی آمریکا قرار می‌گیرد، حتما اکثریت قاطع اعضای جلسه این موضوع را نمی‌پذیرفتند و می‌گفتند این یک خوش‌بینی محض است و غیر ممکن است، اما به نظر من با تحقق این اتفاق یک پیروزی سیاسی کم نظیر تاریخی برای ملت ایران در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است.

رئیس جمهوری با طرح این پرسش که چه کسی فکر می‌کرد ظرف چند ماه در سه صحنه بزرگ حقوقی، نمایندگان ملت ایران به پیروزی دست یابند، خاطرنشان کرد: در دادگاه بین‌ المللی لاهه ایران مقتدر تاکنون دو مرتبه طی ماه‌های اخیر در برابر آمریکا به پیروزی رسیده است؛ بار اول در زمینه صلاحیت، رسیدگی به دعوای طرح شده از سوی ایران بود که در این زمینه آمریکایی‌ها معتقد بودند لاهه صلاحیت رسیدگی ندارد و ما معتقد بودیم که این دادگاه صلاحیت لازم را دارد. در نهایت نیز لاهه علیه آمریکا و به نفع ایران رای داد.

روحانی ادامه داد: برای بار دوم در زمینه احکام موقت علیه آمریکا معتقد بودیم که این احکام باید صادر شود و آمریکا نیز با این موضوع موافق بود اما حقوقدانان ما و نمایندگان حقوقی ملت ایران به پیروزی رسیدند و چند روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رئیس دادگاه لاهه محکومیت آمریکا را صریحا اعلام کرد.بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور رییس جمهوری

وی همچنین به حکم صادر شده از سوی دیوان عالی کشور ایتالیا علیه آمریکا اشاره کرد و گفت: برای بار سوم طی روزهای اخیر در یک بحث حقوقی که طی آن حدود شش میلیارد دلار از اموال جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا توقیف شده بود در دادگاه عالی این کشور نمایندگان ایران در برابر نمایندگان آمریکا به پیروزی رسیدند و این اموال از توقیف آزاد شد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز ملت ما دست برتر را دارد،‌ اظهارکرد: از لحاظ افکار عمومی، جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات می‌داند و آمریکا را به عنوان کشوری که هم وفای به عهد ندارد و هم مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد، می‌شناسد.

روحانی خاطرنشان کرد: در پی موفقیت‌های بزرگ کسب شده، جمهوری اسلامی ایران به دو موفقیت دیگر نیازمند است؛ اولین آن، موفقیت از لحاظ اجتماعی و دیگری موفقیت از لحاظ اقتصادی است؛ تمام برنامه‌ها بر این بوده که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و در برابر آمریکا سر فرود آورند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های دشمن بر این بوده که در موضوعات دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی مردم را نسبت به آینده کشور و معیشت و آینده فرزندان خود مأیوس بسازند؛ در این دو موضوع اجتماعی و اقتصادی ما باید در کنار هم باشیم و آمریکا را به زانو در آوریم. بی تردید در این مصاف مهم تاریخی، دولت به عنوان سرباز مقدم این جبهه خواهد بود اما بدون مجلس، قوه‌ قضاییه و حمایت نیروهای مسلح و همچنین بدون هدایت و حمایت مقام معظم رهبری حتما نمی‌توانیم پیروز شویم.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: امروز خوشحال هستیم که هدایت جامعه را در این مقطع حساس رهبری بر عهده دارد و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است که با هدایت رهبری و حمایت مردم از مشکلات پیش رو به خوبی عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت و مجلس معتقدند مردم در رنج و فشار بوده و زندگی آنها به سختی می‌گذرد، گفت: مردم از ما می‌خواهند که مشکلات آنها را حل کنیم. این حق مردم است. ما موظفیم کشور را از مشکلات با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور دهیم. نتیجه جلسه امروز حتما بارقه امیدی برای ملت خواهد بود. ملت امروز می‌بیند که دولت و مجلس در کنار هم بوده و مصمم‌اند که مشکلات مردم را حل کنند.بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور رییس جمهوری

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که رسانه‌های بیگانه به مشکلات می‌دمند و می‌خواهند با تبلیغات دروغین افکار مردم را تسخیر کنند. رسانه‌ های بیگانه به دروغ می‌گویند که ایران گران‌ترین کشور است. اما من از ملت می‌پرسم آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در میان کشورها نیست؟ آیا بهداشت و درمان به طور نسبی جزو ارزان‌ترین میان کشورها نیست؟ آیا بنزین، گازوئیل، گاز جزو ارزان‌ترین میان کشورها نیست؟ آیا برق و آب در قیمت متعادل و مناسب نسبت به سایر کشورها نیست؟ آیا حمل و نقل در شرایط معتدل نیست؟ ما جزو کشورهایی هستیم که از لحاظ آموزش، بهداشت، انرژی و نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم جزو ارزان‌ترین کشورها هستیم.

روحانی تاکید کرد: با این وجود در بسیاری از نیازمندی‌های مردم مخصوصا آنها که حقوق ثابت دارند، مشکلی وجود دارد. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چون آمریکا فشار می‌آورد، نمی‌توانیم کاری کنیم. این پاسخ پذیرفته نیست. نمی‌توانیم بگوییم چون فروش نفت مشکل دارد پس در اداره کشور ناتوانیم. نمی‌توانیم بگوییم به لحاظ روابط بانکی و مالی با دنیا مشکلاتی داریم، پس نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. البته باید واقعیات را به مردم بگوییم. من در محضر نمایندگان ملت با صراحت اعلام می‌کنم با وحدت، یگانگی، اتحاد و ایستادگی ملت بی‌تردید نه در زمان چندان طولانی بلکه در زمان کوتاه از مشکلات عبور می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنها که می‌گویند ابر تورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند، خاطرنشان کرد: ما ابر تورم نداریم. ابر تورم از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی نادرست است. ما از یک تورم تک رقمی متاسفانه عبور کرده‌ایم اما حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم. مهار تورم امکان‌پذیر است و روند صعود تورم ادامه نمی‌یابد. تورم ما افزایش یافته است. رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری هم کاهش یافته اما در عین حال در هیچ زمانی به اندازه امروز ذخایر کالاهای اساسی ما در سطح بالایی نبوده است. انبار ذخایر کالاهای ما کاملا مطمئن است.

وی بیان کرد: با آنکه امروز مشکلات ارزی داریم اما میزان ذخایر ارزی ما از همه پنج سال گذشته بالاتر است. هم کل ذخایر بالاتر است و هم ذخایر اسکناس. ما مشکل لاینحلی نداریم و مشکلات موجود را می‌توانیم با کمک هم حل کنیم. چهار سال است که در گندم، خودکفا شده‌ایم که در دهه‌های گذشته این دستاور بی‌نظیر بوده است. در حوزه گاز و گازوئیل نیز خودکفا هستیم و در بنزین هم در ماه‌های آینده خودکفا می‌شویم.

روحانی تاکید کرد: ما بیش از هر زمان دیگر به رای نمایندگان مجلس نیازمندیم تا کابینه با سرعت کامل شود و چهار وزیر پیشنهادی مسئولیت را بر دوش بگیرند و با تلاش از مشکلات مردم بکاهند.بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور رییس جمهوری

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه  نطق خود در مجلس در دفاع از فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان این که بی تردید وزارت اقتصاد یکی از وزارتخانه‌های مهم ما در این مقطع  است، اظهار کرد:  درآمد ما بخش عمده آن از طریق این وزارتخانه تامین می‌شود، بنابراین بخش مالیات برای ما اهمیت خاصی دارد. امروز ما نیازمند به عدالت مالیاتی هستیم. در بسیاری از کشورهای دنیا آموزش، بهداشت، زندگی مردم و  حتی حقوق کارمندان اداری از مالیات پرداخت می‌شود، بنابراین ما امروز باید اخذ مالیات را افزایش دهیم و این کار از طریق افزایش کسانی که مالیات می‌دهند صورت بگیرد. ما در شرایط فعلی که رکود حاکم است، نمی توانیم مالیات را افزایش دهیم اما می‌توانیم کسانی را که فرار مالیاتی دارند به مسیر درست باز گردانیم.

وی با اشاره به نقل قولی از مقام معظم رهبری در یکی از جلسات خصوصی، اظهار کرد: رهبری انقلاب در یکی از جلسات به ما می‌گفتند که مالیات پرداخت کردن بر مردم واجب شرعی است و همه کسانی که تریبون دارند و مجتهدان شرعی باید به مردم بگویند که فرار مالیاتی حرام شرعی است. پس ما نیز نباید بگذاریم یک عده مالیات پرداخت کنند و بار سنگین آن را بر دوش گیرند، اما عده ای دیگر حقوق مردم را ضایع و پایمال کنند.

رییس جمهوری با اشاره به این که یکی از مسئولیت های مهم وزارت اقتصاد در شرایط فعلی اخذ مالیات و گمرکات است، اظهار کرد: بخش عمده ای از کار وزارت اقتصاد اخذ گمرکات است که برای تعادل در واردات و صادرات و همین طور سایر زمینه‌ها به کمک دولت می‌آید. همچنین کار مبارزه با قاچاق نیز یکی دیگر ازوظایف گمرکات است که از جمله مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید و البته در این زمینه  سازمان‌ها و نهادهای دیگری نیز با دولت همکاری می‌کنند.

روحانی افزود: امروز وزارت اقتصاد ما مسئول  کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی است. وزارت اقتصاد در کنار بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور باید تلاش کنند تا تورم را مهار کرده و به نظر من این شدنی است.

رییس جمهوری با تاکید بر این که امروز فرصت های خوبی برای تحولات اساسی در اقتصاد کشور داریم، تاکید کرد : یک معضل بزرگ ما در شرایط فعلی بانک ها هستند. آنها از یک طرف بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش می کشند. تا حدی که سرمایه‌گذاری به مدد بانک‌ها صورت می‌گیرد. تعاملات ما با سایر کشورها و روابط پولی و مالی‌مان با خارج از کشور از طریق بانک ها امکان پذیر است. پس آنها نقش مهمی دارند و پس انداز مردم را به سرمایه‌گذاری مثبت و در نهایت به افزایش رشد اقتصادی بدل می‌کنند، اما اگر به اصلاح بانک ها نپردازیم همان بانکی که می‌تواند راه گشا باشد، ممکن است به معضل اقتصادی بدل شود.

روحانی ادامه‌ داد: همه امروز می‌گویند که رشد نقدینگی در کشور بالا رفته است. این مشکل همیشه وجود داشته است. قبل از انقلاب از سال 41 تا 57 به طور متوسط رشد نقدینگی ما بالای 25 درصد بوده است و در مقاطع مختلف پس از انقلاب نیز به طور متوسط 26 تا 27  درصد بوده است، اما در دولت یازده رشد نقدیندگی 24 درصد و در آغاز دولت دوازدهم این میزان به 22.1 درصد رسیده است. پس دوستان بدانند که این رشد نقدینگی از آسمان نازل نشده است ،‌ بلکه همیشه وجود داشته است، اما رشد نقدینگی نیز  در سایه فرایند فزاینده یا رشد نقدینگی بر مبنای موضوعات پولی و مالی دو موضوع کاملا متفاوت است.بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی رییس جمهوری در نوبت شب

وی افزود: رشد نقدیندگی ما در سالهای اخیر بر مبنای پایه پولی و ضریب فزاینده بوده است. در حالی که معمولا در سال‌های قبل رشد نقدیندگی به خاطر استقراض دولت از بانک مرکزی انجام می شده است، اما امروزه رشد نقدیندگی ما در سایه رشد بانک ها از منابع بانک مرکزی شکل گرفته است، بنابراین انضباط   پولی و مالی خود را حفظ و حراست کرده است  ولی بانک ها ضمن این که بخش عمده از مشکلات ما را حل می‌کنند اما متاسفانه مشکل آفرین هستند. یکی از این موارد، کمک به رشد نقدیندگی است.

رییس جمهوری با بیان این که ما باید موضوع رشد نقدیندگی را حل کنیم، اظهار کرد: بانک‌های ما باید اصلاح شود و دست از بنگاه داری بردارند و تحت انضباط دقیق بانک مرکزی در آیند. ما در هفته‌ های اخیر به اختیارات بانک مرکزی افزوده ایم و در جلسات سه قوه و در شورای عالی اقتصادی از قانون عبور نمی‌کنیم. اگر موردی هم لازم باشد با یک سقف زمان بندی مشخص موقت نهایتا یک ساله این کار را انجام می‌دهیم و قانون را مجلس شورای اسلامی باید اصلاح کند. ما قانون را تغییر نخواهیم داد.

روحانی تاکید کرد : در مصوبه اخیرمان برای نظارت بانک مرکزی بر موسسات مالی و بانک های خصوصی و دولتی اختیار آن را افزایش دادیم. اما وزیر اقتصاد ما که دارای تجربه و تحصیلات اقتصادی است کاملا باید این را بداند که امروز بار سنگینی را بر دوش خود قرار می‌دهد.

وی با اشاره به کمک نمایندگان به وزیر پیشنهادی اقتصاد در زمینه عبور از شرایط حساس فعلی، اظهار کرد:  من از تمامی کاندیداهایی که امروز به شما معرفی کرده‌ام پرسیده ام که از 24 ساعت چند ساعت کار می‌کنند. آنان اگر کمتر از 14 ساعت کار کنند نمی‌توانند بار سنگین وزارت را به مقصد برسانند. ما نمی توانیم با هشت ساعت و 10 ساعت کار کردن به جایی برسیم. من از تمام نمایندگان خواهش می‌کنم که به عنوان کسانی که مخالف یا موافق درباره وزرای پیشنهادی سخن می‌گویند حتما انتظارات خود را از وزیر مربوطه اعلام کنند. آنان باید توقعات خود را به وزرا منتقل کنند و شرایط اجتماعی را برای آنان بازگو کنند. ما باید با توان بیشتر در این شرایط مسیرمان را ادامه‌ دهیم.

روحانی با تاکید بر این که بازار سرمایه در شرایط فعلی برای ما ا همیت بسیاری دارد، اظهار کرد: موفقیت این بازار در ماه‌های اخیر یکی از افتخارات ما بود. آن هم در شرایطی که تورم ما از نرخ تک رقمی عبور می‌کرد و نرخ اقتصادی پایین‌تر رفته بود، اما این بازار سرمایه بود که به ما کمک کرد.

وی با تاکید بر این که سرمایه‌گذاری اقتصادی خارجی در اختیار وزارت اقتصاد است، اظهار کرد: برخی می‌گویند که 10 یا 14 کارخانه خارجی از ایران رفته اند. این موضوع را کنار بگذارید. در شرایطی که آمریکا در برابر ملت ایران ایستاده است و نشان داده است که نه با دولت و نه نظام ،‌ بلکه با ملت ایران مخالف است و اگر غیر از این بود چرا تحریم دارو و مواد غذایی را انجام می‌دهد، ما همسایگان خوبی داریم که باید با آنان تعاملات بیشتری داشته باشیم.

رییس جمهوری ادامه‌ داد:  ما دوستان زیادی در اتحادیه اروپا، برخی کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و نیز کشورهای هند و چین را داریم و باید با آنها کار کنیم و به دنبال جذب سرمایه باشیم.بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی رییس جمهوری در نوبت شب

وی تاکید کرد : ما امروز یک وزارتخانه بزرگی را به آقای دژپسند می سپاریم و ایشان باید بار آن را بر دوش بگیرند. من برای انتخاب تمامی وزرای پیشنهادی ده‌ها ساعت مطالعه ، مشورت و تفکر کردم. البته  برخی از کسانی را که دعوت کردیم گفتند استخاره کرده‌ایم و بد آمده است. به نظر می‌رسد که استخاره در شرایط فعلی با ما همراه نبوده است. ما حتی برخی را هم دعوت کردیم اما وقتی با آنها به گفت‌وگو نشستم شنیدم که صدای لرزانی دارند. با خود گفتم این صدای لرزان نمی‌تواند بار وزارتخانه های مربوطه را در شرایط فعلی بر دوش بگیرند.

رییس جمهوری ادامه‌ داد:  احساس کردم وزرایی که معرفی کرده‌ام اراده و قدرت لازم را برای بر دوش گرفتن بار سنگین وزارتخانه در خود دارند. این بار امروز اگر با همکاری نمایندگان  نباشد به جایی نمی رسد.

روحانی با تاکید بر این که همان طور که گفته می‌شود و طبق قانون تصریح شده نمایندگان باید بر وزرا نظارت کنند، اظهار کرد: این وزرای پیشنهادی وزیر شما، دولت و ملت ایران هستند. پس همان طور که طبق قانون مشخص شده است نظارت کنید. اما در روحیه دادن به آنان در شرایط فعلی نیز کوشا باشید. من حتی می‌خواهم از این کار تعبیر به وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خودمان کنم. شما از آنان انتقاد کنید، سوال مطرح کنید، اما کمک هم بکنید. من دلم می‌خواهد وقتی وزیری از جلسه کمیسیون در مجلس شورای اسلامی به دولت باز می‌گردد، یا برای پاسخ دادن به پرسش‌های نمایندگان به مجلس شورای اسلامی می‌آید با روحیه و نشاط باز گردد.

روحانی با بیان این که امروز روز رقابت ما با احزاب یا اصولگرایان و اصلاح طلبان نیست، خاطر نشان کرد: امروز روز همبستگی جناح‌ها با یکدیگر است. ما همه با هم برادریم. دشمن اصلی ما یعنی آمریکا امروز شمشیر از غلاف بیرون آورده است و در برابر ملت ما گرفته است. ما باید با یکدیگر متحد باشیم و همه جناح های سیاسی ، چه چپ، چه راست، چه اصلاح طلب، اصولگرا و چه اعتدالی همه باید با هم باشند.

وی در پایان تاکید کرد: امروز نوبت رقابت های لیگ نیست. امروز ما در برابر یک دشمن به میدان رفتیم. همان طور که تیم‌ ‌ملی برای همه ما است، امروز تیم‌ ‌ملی ما است که به میدان رفته است. پس رقابت‌های لیگی را کنار بگذارید. اگر زمانی به انتخابات نزدیک شدیم در برابر هم می ایستیم و یکدیگر را نقد می‌کنیم، اما اگر قرار است همیشه به فکر انتخابات باشیم پس چه زمانی کار خواهیم کرد.

باید مشکل کامیون‌داران حل شود

حسن روحانی در سخنرانی خود در دفاع از محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نیز با اشاره به این که وزیر راه مسئولیت سنگینی بر دوش دارد، اظهار کرد: دولت در زمینه‌ مسکن بدهکار مردم است و باید مساله‌ی مسکن را جبران کند.

وی ادامه داد: در زمینه ی راه ، راه آهن، ، کشتیرانی و هواپیمایی نسبتا خوب کار شده است، اما در زمینه مسکن باید جبران شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که نقدینگی را می‌توان با آن هدایت کرد مسکن است. ما باید زمین مجانی در اختیار توسعه گر قرار داده و خانه ارزان در اختیار خانه اولی‌ها قرار دهیم. اگر مسکن راه بیافتد اشتغال مرتبط با مسکن هم راه می‌افتاد.

روحانی با بیان اینکه وزیر راه باید مشکلات ناوگان هوایی، دریایی و جاده‌ای را حل کند، خاطر نشان کرد: با وجود تحریم‌ها باید بخشی از بار ناوگان دریایی ما روی شانه ریل قرار بگیرد. کشتیرانی ما باید به سایر کشورها متصل شود و راه ترانزیت شمال – جنوب و شمال – غرب که برای ما اهمیت دارد به راه بیافتد. ما با رای شما نمایندگان مجلس می‌توانیم در زمینه حمل و نقل و راه آهن و جاده‌ها مشکلات را حل کنیم. در این زمینه مشکلاتی وجود دارد مثل مشکل کامیون‌داران که باید مشکلات آنها را از جمله لاستیک و بیمه آنها حل شود.

رئیس جمهور با اشاره به سوابق اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ، تصریح کرد:‌تسهیلات و تخصص وی در همین زمینه راه و شهرسازی است. وی هر جا بوده فردی فعال بوده است، البته من رفاقت نزدیکی با وی ندارم اما از زمان جنگ و بعد از جنگ او را می‌دیدم و وی فردی فعال در وزارت دفاع بود. در یک سال گذشته هم جز استانداران پرتحرک و فعال بوده است. با رای شما نمایندگان می‌توانیم مشکلات حوزه حمل و نقل و مسکن را حل کنیم. و اسلامی با کمک شما نمایندگان می تواند در این مسیر تحرک بیشتر و بهتری انجام دهد.

رحمانی فردی از جنس پارلمان است

حجت‌الاسلام والمسلمین  در ادامه جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس شورای اسلامی در دفاع از رضا رحمانی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با تاکید بر اهمیت این وزارتخانه اظهار کرد: امروز وزارتخانه مهم صمت بار سنگینی بر دوش داردy چرا که علاوه بر بخش صنعت و تولید، در حوزه تامین نیازمندی‌های مردم و کالاهایی که باید در اختیار آنها قرار بگیرد و همچنین هماهنگی‌هایی که باید با بانک مرکزی صورت بگیرد، نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به تلاطم‌های اخیر بازار ارز گفت: در ماه‌های گذشته عده‌ای از ارز یارانه‌ای سوء استفاده کردند. گرچه اکثر تجار، بازرگانان، صادرکنندگان و واردکنندگان، مغازه‌داران و بنگاه‌داران کشور از افراد دلسوز هستند، اما در جاهایی عده‌ای سوء استفاده‌گر نیز پیدا می‌شوند.

رئیس جمهور گفت: وزارتخانه صمت بسیار مهم و کلیدی است و در آن امضای طلایی وجود دارد. در همین زمینه من در جلسه‌ای که با آقای رحمانی داشته‌ام، به او گفتم که در این وزارتخانه در برخی از سمت‌ها، هر کسی را که قرار دادی، حتی اگر ابوذر و سلمان هم بودند،   بعد از یک سال او را عوض کن؛ چرا که متاسفانه در جامعه ما فرد سالم را عده‌ای دیگر آلوده می‌کنند و آنقدر دور او می‌گردند و طواف معکوس می کنند که آن فرد را در یک منجلابی قرار می‌دهند. در این زمینه باید حواسمان جمع باشد.

روحانی با بیان اینکه مدیریت صنعت، معدن، صادرات و واردات و کنترل بازار و قیمت‌ها از مسئولیت‌های بسیار سنگینی است که بر عهده وزارت صمت است، به شخصیت و کارنامه سوابق وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و اظهار کرد: آقای رحمانی فردی از جنس پارلمان است و در دوره‌های مختلف نمایندگی در مجلس شورای اسلامی تلاش بسیاری انجام داده است. من جزوه تذکرات، سوالات و نطق‌های او در دوران نمایندگی‌اش را خواندم و مشاهده کردم که همواره انتقادات، تذکرات و سخنرانی‌های او منصفانه بوده است.

وی ادامه داد: بسیاری از نمایندگان مجلس آقای رحمانی را به خوبی می‌شناسند و من معتقدم که او به خوبی می‌تواند بار صمت را بر دوش بکشد؛ چراکه فردی صالح و دلسوز است و  ان‌شاء الله با تلاش و کوشش او می‌توانیم شرایط بهتری برای مردم در این حوزه فراهم کنیم.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در جلسه امروز رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت همه چهار وزیر پیشنهادی باید پشت تریبون مجلس به مردم بگویند که چه کار خواهند کرد، افزود: در جلسه امروز نمایندگان مجلس نیز باید در بیان نطق‌های خود بگویند که این وزرا باید در دوران مسئولیت خود چه کنند و چه مسئولیت سنگینی را بر دوش گرفته‌اند؟

روحانی در پایان تاکید کرد: همواره دو موضوع برای مسئولان کشور اصل قرار داشته است؛ یکی رضای خود را و دیگری رضایت مردم و تمام احکام و وظایف و تلاش‌های مسئولان ذیل این دو اصل تعریف می‌شود.بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی رییس جمهوری در نوبت شب

در زمینه اشتغال باید تلاش بیشتری انجام دهیم

رئیس جمهور  همچنین در دفاع از محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی  کار ، تعاون و رفاه اجتماعی در ارتباط با وظایف وزارت‌خانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: این وزارت خانه امروز مسئولیت خاصی را بر عهده دارد. امروز اشتغال یک مسئله اصلی است. طی این پنج سال افتخار می کنیم که شاغلین کشور را از 20 میلیون و ششصد هزار به ۲۳ میلیون و سیصد هزار نفر رساندیم .

وی در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان که میان صحبت‌های او به آمارهای ارایه شده اعتراض می کردند گفت: سایت‌ها جلوی شما هستند ،مرکز آمار ایران را نگاه کنید. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم اشتغال ۲۰ میلیون و ششصد هزار نفر بوده و امروز ۲۳ هزار و سی صد نفر شاغل داریم.

روحانی خاطرنشان کرد: معنی اش این نیست که در اشتغال مشکل نداریم. همه خانواده ها که جوان بیکار دارند در انتظار تلاش بیشتر ما هستند؛ بنابراین در زمینه اشتغال باید تلاش بیشتری انجام دهیم .

وی افزود: شرایط کشور، امروز برای کارگران ما سخت است. بعضی از آنان ممکن است از کار منفصل شود؛ این وزارتخانه باید حواسش باشد که کارگران ما مشکلی نداشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه این وزارت خانه مسئولیت حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند  را بر عهده دارد گفت: ما ان‌شاءالله در روزهای آینده اولین اقدام‌مان را در این زمینه به عنوان کمک به اقشار کم درآمد در زمینه سبد غذایی که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خواهد داد، برخواهیم داد. امیدوارم این طرح هفته آینده توسط این وزارت خانه اجرا شود.

وی تصریح کرد: مسئولیت بعدی این وزارت‌خانه مسئله ساماندهای تامین اجتماعی است. صندوق های ما از حالت صندوق خارج شده است. همه صندوق های ما مشکل دارد. تمام اقداماتی که وزیر سابق کرده باید امروز مضاعف شود تا بتوانیم این صندوق ها را احیا کنیم و مشکلاتی که امروز در تامین اجتماعی ایجاد شده را حل کنیم.بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور رییس جمهوری

رئیس جمهور سپس گفت: این وزارت خانه است که باید به مردم مهارت یاد بدهد.  امروز مشکلمان این است که "در" یا "خانه ای" که می سازیم بعد از چند سال کلنگی‌ می شوند. ما در مهارت‌ها مشکل داریم. مسئول مهارت آموزی، این وزارتخانه است. کاری که باید به عنوان آشنایی مسایل فنی وحرفه‌ای جوانان ما یاد بگیرند بر عهده این وزارت خانه است.

روحانی در پایان با تشکر از ربیعی و آخوندی و کرباسیان و همچنین سرپرستان وزارت ‌خانه‌های مسکن ، راه و شهرسازی ، اقتصاد، صنعت و کار خطاب به نمایندگان گفت: شما نمایندگان در شرایط سخت دولت را یاری کرده‌اید و درخواست ما این است امروز ما را بیشتر یاری کنید تا با رای قاطع شما کابینه تکمیل شود. و ما در برابر مردم خجالت زده نشویم و هر روز از آنها عذرخواهی نکنیم، بلکه با تلاش مردم را راضی کنیم تا خداوند از ما رضایت بیشتری داشته باشد.بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با حضور رییس جمهوری

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی