English

یک کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با موج؛

اکثریت پارلمان عراق در اختیار شیعیان است/ شیعیان پارلمان عراق به زودی نخست وزیر را معرفی خواهند کرد

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اکثریت پارلمان عراق در اختیار شیعیان است، گفت: احزاب شیعه حاضر در مجلس عراق به زودی نخست وزیر را معرفی خواهند کرد.

اکثریت پارلمان عراق در اختیار شیعیان است/ شیعیان پارلمان عراق به زودی نخست وزیر را معرفی خواهند کرد

عبدالرسول شبیبی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری موج، اظهار داشت: انتخابات پارلمان عراق در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه برگزار شد و از آن تاریخ تا روز گذشته، شاهد فراز و فرودهای بسیاری در داخل این کشور بودیم و پس از کش و قوس های فراوان بالاخره نشست پارلمان برای انتخاب رییس، نواب و سایر پست های کلیدی برگزار شد.

وی افزود: طولانی شدن نشست پارلمان عراق برای انتخاب رییس مجلس، رییس جمهور و نخست وزیر موجب شد تا تحولات جدیدی در این کشور رخ دهد که از جمله آنها می توان به ناآرامی های جنوب عراق و اختلاف سیاسی بین احزاب و فراکسیون ها و ائتلاف های سیاسی اشاره کرد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: اختلافات فوق بهانه ای بود تا بازیگران منطقه ای و فرامنطیه ای به ویژه آل سعود، رژیم های مترجع، آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کنند تا روابط بسیار خوب ایران و عراق تخریب شود.

شبیبی گفت: انتخاب رییس پارلمان عراق گام بسیار مهمی در این کشور بود و خوشبختانه انتخاب فوق خط بطلانی بر توطئه های غرب و رژیم های مرتجع کشید و سبب شد تا تشکیل دولت جدید عراق با سرعت بیشتری انجام شود.

وی تاکید کرد: بنابراین انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رییس پارلمان عراق گام اصلی و مهمی در تشکیل دولت آینده این کشور به شمار می آید. گام های بعدی انتخاب رییس جمهور و نخست وزیر است.

انتخاب محمد الحلبوسی موجب بهبود روابط تهران – بغداد می شود

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه روابط ایران و عراق را در آینده چگونه پیش بینی می کند، گفت: در گام نخست توطئه رژیم های مرتجع، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط دو کشور با شکست روبه رو شد و به نظر می رسد که انتخاب محمد الحلبوسی با توجه به جایگاه و سابقه وی، موجب بهبود روابط تهران – بغداد شود.

شبیبی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی عراق انتخاب نخست وزیر بر عهده بزرگترین فراکسیون و ائتلاف پارلمانی است. با توجه به ترکیب آرا ، ائتلاف ها و فراکسیون های موجود در پارلمان عراق، در حال حاضر برتری در اختیار شیعیان و همپیمانان آنان است.

وی تصریح کرد: اساسا به همین دلیل تلاش شد تا میان احزاب شیعه و شیعیان عراق تفرقه افکنی و اختلاف ایجاد شود تا گروه ها و احزاب نزدیک به شیعیان نتوانند در کنار هم قرار گیرند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: خوشبختانه با تحولات اخیر و خنثی شدن بازی بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در جنوب عراق، اکثر فراکسیون ها متوجه شدند که ادامه روند موجود به سود کشورهای مرتجع منطقه ای و آمریکا بوده و مردم و دولت عراق را متضرر می کند.

در روزهای آینده شیعیان از میان خود نخست وزیر را انتخاب خواهند کرد

شبیبی اظهار داشت: گفتگو های مختلفی طی ماه های اخیر میان احزاب و گروه های سیاسی عراق مطرح بوده و با توجه به تحولات اخیر، ابتکار عمل در اختیار احزاب شیعه است و به نظر می رسد که در روزهای آینده شیعیان به یک توافق اصلی برای انتخاب نخست وزیر از میان دست یابند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار موج مبنی بر اینکه چه کسی در نهایت شانس بیشتری برای تصدی سمت نخست وزیری در عراق را دارد، گفت: با توجه به تکثر احزاب در عراق و دیدگاه های سنتی و نظر مرجعیت شیعه، متغیرهای زیادی برای انتخاب نخست وزیر وجود دارد و به همین دلیل نمی توان پیش بینی کرد که چه کسی مسوولیت تشکیل کابینه در این کشور را بر عهده می گیرد.

این تحلیل گر مسائل بین الملل افزود: البته همانطور که پیش تر بیان شد، اکثریت پارلمان عراق در اختیار شیعیان و گروه های ائتلافی با شیعیان است و پس از انتخاب محمد الحلبوسی می توان گرایش سیاسی نخست وزیر آینده را به روشنی دریافت.

بیشتر بخوانید:

ایران و عراق باید واقعیت های جامعه شیعه عراق را درک کنند​

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    این قدر شیعه سنی نکنید با همه مهربان باشید ولو کافر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه