English

صادق زیبا کلام در گفتگو با موج؛

تعرض به اتباع بیگانه در ایران نمونه رفتارهای نژادپرستی است

یک استاد دانشگاه معتقد است که تعرض به اتباع بیگانه در ایران نمونه ای از رفتارهای نژادپرستی است.

تعرض به اتباع بیگانه در ایران نمونه رفتارهای نژادپرستی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تعرض به برخی از اتباع خارجی در ایران از جمله زائرانی از کشور عراق و یا مهاجران افغان در فضای مجازی منتشر شد.

در همین ارتباط صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، اظهار داشت: هر نوع تعرض، بی احترامی، حمله و یا هر حرکت غیر عقلانی و غیر منطقی علیه ملیت های مختلف، اعم از عراقی، سعودی، افغان، آمریکایی و اروپایی یک اقدام بی شرمانه و نشانه و نمونه ای از رفتارهای نژادپرستانه است.

وی افزود: طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر اینکه به برخی از زائران عراقی در ایران تعرض شده در فضای مجازی منتشر شد و این رفتارها مانند رفتاری است که سفیدپوستان آمریکایی با سیاه پوستان داشته و یا مانند رفتاری است که آلمانی ها با پناهندگان سوری دارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: من نمی توانم تفاوتی میان این اقدامات قائل شوم و به همین دلیل تاکید می کنم که رفتارهای فوق عین نژادپرستی است.

زیباکلام گفت: آلمانی ها به پناهندگان سوری می گویند شما نباید در مملکت ما باشید و اینجا فقط جای آلمانی ها و اروپایی ها است. از آن طرف می بینیم عده ای به اتباع عراقی می گویند شما چون عرب هستید، نباید به ایران بیایید. نژاد پرستی شاخ و دم ندارد و باید از این رفتارها خجالت بکشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اینگونه واکنش ها به جای اینکه ریشه نژاد پرستانه داشته باشد، ناشی از مسائل سیاسی و اجتماعی باشد، گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست. ریشه تمام این مسائل را تنها در دیدگاه های نژادپرستانه می دانم. افراد می توانند به مسوولان انتقاد کنند و به عنوان نمونه بگویند چرا در عتبات عالیات هزینه می کنید و این پول را می توانید در استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان خرج محرومان کنید، اما حق ندارند به اتباع دیگر کشورها تعرض کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: امروز تصویری در فضای مجازی دست به دست می شود که بر روی یک دیوار در یکی از شهرستان ها نوشته شده است، ورود افغانی ممنوع!. من به عنوان یک ایرانی خجالت می کشم که بگوییم این جمله در ایران نوشته شده و به عنوان یک انسان خجالت می کشم در کنار این دیوار عکس یادگاری بگیرم.

افغانی

صادق زیباکلام در پایان گفت: همه مسائل را نباید به موضوعات سیاسی گره بزنیم و بگوییم که مثلا روابط ایران با عراق و یا روابط ایران با عربستان سعودی موجب این رفتارها شده است. به طور قطع بسیاری از مسائل ریشه در نگاه های غلط ما دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی