English

بخش پایانی گفتگوی تفصیلی خبرگزاری موج با عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس؛

دو تابعیتی ها در ارکان حساس نظام نفوذ کرده اند/ ماجرای اختلاس ۳۵۰ میلیارد تومانی دختر آقای وزیر

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که دو تابعیتی ها در ارکان حساس نظام نفوذ کرده اند.

به گزارش خبرگزاری موج، محمدحسن آصفری نماینده سابق مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم که سال ها در حوزه های مختلف مدیریتی حضور داشته است، از خبرگزاری موج بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید گفتگوی تفصیلی با خبرنگار ما داشت که در سه بخش منتشر می شود.

پس از انتشار بخش های نخست و دوم این گفتگو، با هم بخش پایانی را می خوانیم:

یکی از طرح هایی که شما در مجلس نهم پیگیری می کردید، موضوع برخورد با مدیران دو تابعیتی بود. آیا خلع قانونی داشتیم که نیاز بود مجلس طرح جدیدی را در این زمینه در دستور کار قرار دهد؟

ما خلع قانونی نداریم. طبق قانون هر کسی که دو تابعیتی است، حق گرفتن مسوولیت در کشور را ندارد. در افغانستان یک دو تابعیتی پیدا کنند از دستگاه های اداری اخراج می کنند. اما ما با این همه مدیر دو تابعیتی برخورد نمی کنیم.

علت عدم برخورد با آنها چیست؟

ماجرا مانند همان حقوق های نجومی است. چرا با حقوق های نجومی برخورد نشد؟ کسانی باید با حقوق های نجومی برخورد می کردند که خودشان حقوق نجومی می گرفتند. امروز هم کسانی می خواهند با دو تابعیتی ها برخورد کنند که اگر سر نخ را بگیریم، بر می گردد به خودشان.

متاسفانه امروز دو تابعیتی ها در ارکان حساس نظام نفوذ کرده اند. ما می گوییم دو تابعیتی ها نمی توانند خادم خوبی برای کشور باشند، چرا که قسم خورده اند به کشور دیگری خدمت کنند. به عنوان نمونه فردی که رفته پای پرچم انگلیس و آمریکا و کانادا و استرالیا و ... زانو زده و قسم خورده تا حافظ منافع این کشور باشد، در صورت بروز هرگونه تنشی میان ایران و این کشورها چگونه می خواهد از منافع ملی ایران دفاع کند. این فرد خودش قسم خورده حافظ منافع دیگران باشد. بنابراین هرگز نمی توان حضور دو تابعیتی ها را در سمت های مدیریتی قبول کرد.

استیضاح هایی که در مجلس در مورد برخی از وزرای اقتصادی مطرح شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟

معتقدم که پیش از مجلس باید خود دولت به فکر ترمیم کابینه و عزل افراد ناکارآمد باشد. ما نباید به دولت به عنوان یک شرکت سهامی نگاه کنیم که گروه و احزاب همفکر در آن سهم دارند.

اختلاس 350 میلیارد تومانی دختر آقای وزیر!

استانداری در این دولت منصوب شده که بیشتر به فکر اداره شرکت خودش است. وزیری در این دولت منصوب شده که دخترش 350 میلیارد تومان در واردات خودرو و طرح شبنم اختلاس کرده است. وزیری در این دولت منصوب شده که در یک سفر خارجی 200 میلیون تومان برای خودش هزینه کرده است. وزارت بهداشت ما از وارد کنندگان لنز چشم است. چگونه این دولت می تواند از تولید و بخش خصوصی دفاع کند؟ باید این افراد عزل شوند تا مشکلات برطرف شود. دولت اگر می خواهد مشکلات کشور برطرف شود، باید این مسائل را حل کند.

تحلیلی از سوی برخی افراد مطرح می شود مبنی بر اینکه جریان اصولگرایی زبان گفتگوی با مردم را نمی داند و اصلاح طلبان نیز توان اداره کشور را ندارند. آیا با این تحلیل موافق هستید؟

ما دو جریان بیشتر نداریم. یکی جریان انقلابی و دیگری جریان غیر انقلابی. جریان انقلابی دلسوز مردم است و برای اسلام و انقلاب و مردم تمام تلاش خود را به کار بسته و از منافع شخصی برای منافع کشور می گذرد. جریان غیر انقلابی نیز تنها به فکر منافع خودش است. در هر دو گروه اصولگرا و اصلاح طب افراد انقلابی و غیر انقلابی داریم.

اما اینکه اصولگراها بلد نیستند با مردم صحبت کنند را قبول ندارم. اصولگراها به اصولی پایبند هستند که اصلاح طلبان به آن اعتقادی ندارند. مانند موضوع حجاب و یا موضوع ماهواره. ما می گوییم ماهواره کانون خانواده ما را هدف قرار داده، اما اصلاح طلبان به آن اعتقادی ندارند.

بحث بر سر همین موضوع است. چرا در اینگونه مسائل جامعه بخش زیادی از مردم بیشتر با حرف های اصلاح طلبان همراهی می کند؟ به عنوان نمونه اگر سخن اصولگرایان درباره مضرات ماهواره مورد قبول جامعه قرار می گرفت، نباید امروز شاهد این میزان تجهیزات ماهواره در خانه های مردم بودیم.

ماجرا به برنامه های اتاق جنگ نرم دولت برمی گردد. علت این است که دولت به جای پرداختن به مسائل اصلی، ذهن مردم را به مسائل فرعی هدایت می کند. مثلا خانمی که مشاوره می دهد به دولت می گوید ما می خواهیم حجاب را آزاد کنیم. مگر نگفتند باید برای حجاب رفراندوم برگزار کنیم و یا اینکه به صراحت گفتند کجای قرآن گفته است باید چادر داشته باشیم.

مردم نیز اصولا وقتی از یک موضوع نهی می شوند، بیشتر به آن سمت جذب می شوند. جریان اصولگرا تاکنون نتوانسته اند مردم را متقاعد کند که اگر این مسئله نباشد، به چه دلیل است. از آن طرف جریان اصلاح طلبی هم فقط به سبد آرای خود در انتخابات نگاه کرده و گفته اگر این حرف ها را مطرح کنیم، بیشتر رای می آوریم.

در این میان جریان اصولگرایی برای حفظ انقلاب و حفظ ارزش ها و اصول، مجبور به سکوت و تحمل برخی مسائل شده است.

البته اتحاد و انسجام لازم هم در جریان اصولگرایی وجود ندارد و حتی زمانی که دولت در اوج ناکارآمدی به سر می برد، لیدرهای اصولگرا سکوت کرده اند. در مقابل اصلاح طلبان برای اینکه سبد رای خود را داشته باشند، بیشتر تلاش می کنند مسائل را به انحراف بکشانند و موضوعات اصلی را از ذهن مردم دور کنند.

آیا اظهارات علی مطهری در راستای اینکه شکست برجام به خاطر موشک پرانی ها بوده را هم می توان در همین راستا تحلیل کرد؟

من با علی مطهری چند سال در مجلس همکار بودم و شخصیت وی را بیشتر پوپولیستی می دانم. ایشان امروز یک موضوعی را مطرح می کند که کف خیابان را به سمت خود جذب کند.

وی سیاستمدار آشنا به مسائل سیاسی دنیا نیست. مسائل را خوب لمس نمی کند. البته دوستدار انقلاب و نظام است. اما از لحاظ تفکری دارای بینش سیاسی و امنیتی نیست. لذا وقتی می گوید برجام به خاطر موشک پرانی ها شکست خورد، به این دلیل است که نسبت به مسائل منطقه و اصول امنیتی و دفاعی بی اطلاع است.

علی مطهری خیلی از مسائل را نمی داند و درک نمی کند

علی مطهری خیلی از مسائل را نمی داند و درک نمی کند و نمی داند اگر ما توان موشکی نداشتیم، اساسا آمریکا حاضر به مذاکره با ما نمی شد. ما اگر موشک های برد 2 هزار کیلومتری را نداشتیم، به هیچ عنوان آمریکایی ها با ما مذاکره نمی کردند. آمریکا اگر نمی دید ما 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد داریم، حاضر به حرف زدن با ما هم نبود.

آقای مطهری شخصیت بسیار متدین و دوستدار نظام و انقلاب است، اما نسبت به مسائل سیاست خارجی هیچ اطلاعی ندارد. نسبت به مسائل امنیتی و توطئه های امنیتی علیه ایران اطلاعی ندارد و من از او بابت این حرف ها خرده نمی گیرم، چرا که از روی ناآگاهی است.

محمد آصفری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

آیا به استناد همین توان نظامی است که در یک مصاحبه گفته بودید، ترامپ توجیهی برای جنگ با ایران ندارد؟

ترامپ به دنبال این بود که اجماع بین المللی را علیه ما بدست آورد. اگر این کار را می کرد حتما به ما حمله می کرد. اما اقدام هوشمندانه نظام جمهوری اسلامی و ایستادگی بر سر مواضع، او را به عقب راند.

برجام اگر هیچ دستاوردی برای ما نداشت، حداقل این حسن را داشت که مواضع ایران را دنیا شنید.

پس نمی گویید برجام به طور کامل غلط بود؟

من هیچ زمانی برجام را به طور کامل رد نکردم. برجام محاسنی داشت، اما معایب آن بیشتر بود. یکی از محاسن برجام این بود که به دنیا ثابت کردیم ما اهل مذاکره بوده و به دنبال سلاح هسته ای نیستیم.

با نخستین موشک ها می توانیم پایگاه پنجم دریایی آمریکا در منطقه را منهدم کنیم

ترامپ فکر می کرد اگر ما از برجام خارج شویم، ایران موضع گیری غیر منطقی مانند خود او خواهد داشت. لذا وقتی دید که نمی تواند اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند، دست از تفکرات نظامی علیه ایران برداشت.

از سوی دیگر توانمندی ایران به خوبی برای آمریکایی ها اثبات شده است. ما با نخستین موشک ها می توانیم پایگاه پنجم دریایی آمریکا در منطقه را منهدم کنیم. موشک های نقطه زنی داریم که می تواند تمام نیروهای دریایی آمریکا مستقر در بحرین را بدون کوچک ترین خطایی هدف قرار دهیم.

پهبادهایی داریم که فقط دانش آن را به حزب الله دادیم و حزب الله با ساخت این پهبادها به عمق 60 کیلومتری سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی نفوذ کرده است.

موشک های ما حیفا و مناطق مختلف رژِیم صهیونیستی را می تواند هدف قرار دهد. از سوی دیگر تفکر حزب الله دیگر مختص به ایران نیست و حتی در داخل خاک آمریکا نیز عده ای به این تفکر جذب شده اند.

ترامپ فرد عاقلی است که رفتار دیوانه وار دارد. ترامپ وقتی می بیند ایران توانمندی نظامی و دفاعی دارد، هیچ زمانی جنگی را علیه ما آغاز نخواهد کرد و او به اندازه ای عقل دارد که خود را وارد این چالش نکند.

در این شرایط نتیجه تنش های جدید میان ایران و آمریکا را چگونه پیش بینی می کنید؟

ترامپ نیاز به مذاکره با جمهوری اسلامی دارد. البته ما در موضوعاتی چون یمن و سوریه و عراق با آمریکایی ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم مذاکره داشتیم. اما امروز بیش از همه ترامپ به مذاکره نیاز دارد. چرا که اولا نتواست اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند و از سوی دیگر سه ماه دیگر انتخابات کنگره آمریکا را در پیش داریم و ترامپ می خواهد پیش از انتخابات کنگره تنش با ایران را به یک نتیجه برساند.

همچنین کاخ سفید برای هر اقدامی در منطقه خاورمیانه نیاز به ایران دارد. اما رهبری عظیم الشان انقلاب اسلامی به صراحت فرمودند که مذاکره با آمریکا ممنوع بوده و این فرمایشات معظم له فصل الخطاب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه