English

محمدرضا عارف:

همه مسائل و مشکلات کشور را می‌دانیم

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: همه مسائل و مشکلات کشور را می‌دانیم و باید تلاش بیشتری انجام شود تا این محرومیت‌ها کم کم رفع شود.

همه مسائل و مشکلات کشور را می‌دانیم

به گزارش خبرگزاری موج، محمد رضا عارف رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، گفت: همه مسائل و مشکلات کشور را می‌دانیم و باید تلاش بیشتری انجام شود تا این محرومیت‌ها کم کم رفع شود. 

وی با بیان این‌که «استان تهران رتبه دوم را از لحاظ مدارس فرسوده دارد»، افزود: باید مسائل بازگو شود  زیرا با اتکا به خدا و عزمی که در مردم کشور است و نگاهی که به فرهنگ دارند مسائل حل‌شدنی است. در آغاز برنامه پنجم توسعه ۷۰ درصد مدارس نیازمند بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی بودند که اکنون به ۳۰ درصد رسیده است، امیدواریم با یک خیز و عزم جدی که در مدیران بخش‌های مختلف وجود دارد این عدد در پایان برنامه ششم به عدد کوچک یک رقمی برسد. اولویت‌هایی که مدنظر بود گزارشات مربوط به آن طراحی شد و در کارگروه این مسائل جمع‌بندی خواهد شد تا برخی مسائل در سال جاری عملیاتی شود. 

وی با اشاره به این‌که «بازدید از مراکز آموزشی در زمان خوبی انجام گرفت»، تصریح کرد: بودجه ۹۸ در حال پایه‌گذاری است که امیدواریم بتوان در کنار کارهای خوبی که امسال انجام می‌شود کارهای بهتری را در بودجه ۹۸ انجام دهیم. 

در ادامه احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در خصوص بازدید از مدارس شهرستان کوهرنگ و فارسان، گفت: دانش‌آموزان شما را متعهد یافتم معلمان شما با توجه به مشکلات جدی که دارند بی‌انگیزه نبودند به صورت نسبی انگیزه کاری بسیاری دارند، فضای آموزشی شما تقریبا در حد نرم کشوری است. هنرستان‌های استان نیازمند تقویت جدی هستند نیازمند به روز شدن هستند، همچنین سهم مدارس غیرانتفاعی کم است خصوصا در حوزه‌های شهرستانی باید اندکی افزایش یابند. قطعا بدانید که آموزش و پرورش وضعیت خیلی خوبی ندارد به طوری که ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی آموزش و پرورش است. 

وی خاطرنشان کرد: باید به این باور برسیم که هماهنگ با موضوعات باشیم و واقعیت را باید بپذیریم دولت بودجه را برای سال ۹۷ به تلفیق آورده بود و اعلام کرد بودجه آموزش و پرورش استانی شود یعنی تمام فشار بر روی استان وجود داشت برای اولین بار در طول تاریخ انقلاب بود که کمیسیون تلفیق آنچه به صحن آورد را تصویب نکردیم یکی از علت‌های اساسی این بود که اجازه نخواهیم داد بودجه آموزش و پرورش استانی شود. 

وی ادامه داد: آن‌چه مشاهده شد معلم در کوهرنگ معلمی نمی‌کند یک رزمنده هشت سال دفاع مقدس است احساس می‌شود به عنوان مدافع حرم برای حرم حضرت زینب دفاع می‌کند؛ بنابراین وظیفه است برای استان‌هایی همچون چهارمحال و بختیاری کار شود. 

وی با اشاره به این‌که «مجمع استان نیروهای همراهی هستند»، تصریح کرد: هر گاه آموزش و پرورش مشکلی داشت نمایندگان ایستادند و به نفع آموزش و پرورش، معلم و دانش‌آموز و به نفع فضای آموزشی مدرسه رای دادند.

هم‌چنین فریده اولادقبا عضو کمیسیون آموزش مجلس در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، با اشاره به حضور در مراکز آموزشی شهرستا بروجن، اظهار کرد: چیزی که در وزارت آموزش و پرورش نیاز است و دولت‌ها باید به آن توجه کنند تغییر نگاه در آموزش و پرورش است.

وی بیان کرد: بودجه سال ۹۶ وزارت آموزش و پرورش ۳۶ هزار میلیارد تومان بود که با دغدغه فراوان در کمیسیون تلفیق بودجه مصوب شد و در بودجه سال ۹۷، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود دارد که این کسری بودجه به تغییر در رویکرد و نگاه دولت‌ها به وزارت آموزش و پرورش برمی‌گردد. 

وی با اشاره به این‌که «دغدغه‌های آموزش و پرورش دغدغه‌های ملی کشور است»، تصریح کرد: در این بازدید اردوگاه تربیتی گندمان با توجه به این‌که در نقطه ترانزیتی قرار دارد باید نگاه ویژه‌ای به ساخت آن وجود داشته باشد. تمام مواردی که بازدید شد امید است در وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون مورد بررسی واقع شوند. 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو دیگر کمیسیون آموزش نیز گفت: توزیع استانی آموزش و پرورش باید عادلانه باشد. 

وی ادامه داد: البته در مورد لردگان با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، دانشگاه‌های بسیار ضعیف با تعداد اندکی دانشجو دارد که لازم است به سمت ایجاد فنی و حرفه‌ای پیش روند اگر بتوان آن را اجرایی کرد قطعا کار بزرگی است، قطعا در کمیسیون آموزش موضوعات پیگیری خواهد شد. 

در ادامه فاطمه سعیدی ضمن اشاره به بازدید از بخش‌های محروم شهرستان بروجن، اضافه کرد: مکان‌هایی بازدید شد که فاقد کتابخانه، پارک،‌ سینما، فرهنگسرا بود و هیچ امکاناتی برای جوانان که بخواهند تفریح سالم داشته باشند وجود نداشت، احساس می‌شود در بسیاری از استان‌های کم برخوردار و محروم کشور این مسائل وجود دارد. 

وی با اشاره به این‌که «دانش‌آموزان دو مقوله خانه و مدرسه را دارند»، افزود: تقاضا می‌شود خانه دوم آن‌ها را دریابید فاقد کتابخانه، زمین ورزش، تجهیزات هستند. 

در ادامه میرزاده  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در بازدیدهایی که انجام شد، دانشگاه علمی کاربردی تعاونی پیام می‌تواند الگوی یک دانشگاه کاربردی در کشور باشد، توجه به ایده‌ها در دانشگاه پیام نور ستودنی بود مشکل آزمایشگاه و پژوهش‌سرا در شلمزار نیاز به ساختمان دارد. ای کاش در سطح کلان کشور در دفاع از حقوق فرهنگیان به جای شعار با آمار و ارقام ثابت کنیم که حق فرهنگیان ضایع شده است. 

وی در خصوص آمار مربوط به سواد آموزی در استان، گفت: به هیچ عنوان نمی‌پذیرم از رتبه ۲۸ کشور طی دو سال به رتبه اول بتوان رسید. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه