English

سردار جلالی:

دولت ها هیچ کنترلی بر شبکه های اجتماعی ندارند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در مدل زنجیره ای اطلاعات که مد نظر تلگرام است دولت ها هیچ کنترلی بر شبکه های اجتماعی ندارند.

دولت ها هیچ کنترلی بر شبکه های اجتماعی ندارند

به گزارش خبرگزاری موج، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور امروز یک شنبه 17 تیر ماه در جمع طلاب حوزه علمیه سراسر کشور در اردوی آموزشی، تربیتی، بصیرتی لاحقان ولایت در آبعلی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، شهدای ۸ سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم درباره فضا و معماری سایبری جهان و تاثیر آن بر انقلاب اسلامی و تهدیدات و فرصت موجود در این فضا، گفت: در مقطعی از زمان قرارگرفته ایم که سرعت فعل و انفعالات و انتقال داده ها بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اگر به سالهای قبل از ۲هزار میلادی نگاه کنیم می بینیم بعد از جنگ جهانی دوم از سال۱۹۹۰ حدودا چهل سال دنیا بر نظام دو قطبی شرق و غرب می چرخید و به دو قسمت کمونیست و امپریالیسم تقسیم شده بود و نظام امنیتی جهان نیز بر اساس این دو حوزه شکل گرفته و دنبال می شد.

رشد فناوری در حوزه ها مختلف موجب شکل گیری فرصت و تهدیدات مختلف شد است

سردار جلالی با بیان اینکه رشد فناوری موجب تحولات عظیم در حوزه امنیتی جهان شده، افزود: رشد فناوری و همزمانی آن با فروپاشی شوروی و نابودی قطب شرق، جهان به سمت نظام تک قطبی با محوریت آمریکا پیش رفت. رشد فناوری در حوزه های مختلف موجب شکل گیری حوزه های جدید و ایجاد فرصت و تهدیدات مختلف شد. این تحولات در حوزه نظامی جنگ ها و تهدیدات را تغییر داد و ماهیت جنگ نیز تغییر کرد. بخشی از این تهدیدات به حوزه رسانه آمده و نظام امنیتی جهان را تغییر اساسی داد و شاخص های قدرت نیز تغییرات اساسی یافت.

قدرت و قابلیت اداره مردم، پاسخ گویی به نیازهای آن ها در دنیا هدف اصلی جنگ ها

وی ادامه داد: فناوری می تواند معماری جهان و منطقه را تغییر دهد به شکلی که امروزه تمام اهداف نظامی در دنیا مبتنی بر مردم محوری است، اینکه چگونه مردم را کنترل و اداره کنیم. در دوره جنگ سرد هدف از جنگ تصرف سرزمین ها و اشغال سرزمین ها بود اما پس از سال ۱۹۹۰ که شاهد تغییرات اساسی در علم و دانش هستیم، قدرت و قابلیت اداره مردم و تامین نیازهای آن ها در دنیا هدف اصلی جنگ‌ها است و اگر به کشوری حمله شد و آن کشور توانست مردم خود را حفظ و اداره کند برنده جنگ است، حتی اگر ارتفاعات و سرزمین هایی را از دست بدهد، قادر است دوباره با ساماندهی مردم سرزمین های از دست رفته را پس بگیرد اما اگر مردم را از دست بدهد دیگر قادر به باز پس‌گیری سرزمین خود تا مدت ها نخواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: علوم و فناوری های همگرا بیشتر شامل علوم سایبر، بیولوژیک و نانو است که در حوزه های مختلف از جمله بیولوژیک و سایبری تلفیق می شود و حوزه های مشترکی به وجود می آید که پدیده های جدید زیادی ایجاد می کند.

شهر هوشمند، مدیریت هوشمند شهر و شهروند هوشمند

وی ادامه داد : امروز ما به واسطه رشد علم و تکنولوژی با پدیده ای مانند شهر هوشمند مواجه هستیم، شهری که مردم، مدیریت و زیر ساختهای آن هوشمند هستند. فضای سایبری، زندگی شهروندان و زیر ساخت‌های مورد نیاز آنها و مدیریت بر شهرها را تغییر داده است. در فضای سایبر زمان و فرصت بسیار سریع تغییر می کند که تقریبا نگاه بلند مدت در آن نمی تواند وارد شود.

۳ حوزه کلی در فضای سایبری

سردار جلالی گفت: در یک نگاه میان مدت، فضای سایبری را در سه حوزه کلی می توان تقسیم کرد. فضای IOT یا اینترنت اشیاء که ساختار هوشمند سازی تمام اشیاء را شکل می دهد. اینترنت اشیاء موجب می شود تمام اشیاء و هرچیز روی زمین مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباس شویی و حتی لباس و کلاه و کفش هوشمند شوند به شکلی که اینترنت اشیاء به سمتی پیش می رود که تا سال ۲۰۲۵ برآورد بر این است که ۲۰۰ میلیارد وسیله متصل به iot داریم و در واقع تمام اجزا و اشیا باهم به صورت هوشمندانه تعامل و ارتباط دارند.

جلالی/ مراسم بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر

وی افزود: زندگی هوشمند در همه چیز شکل می گیرد به عنوان مثال در iot نظامی همه تجهیزات نظامی هوشمند می شوند و بدون دخالت مستقیم انسان به کار گرفته می شوند مانند هواپیماهای بدون سرنشین که سیستم اداره جنگ، بمباران و تصویر برداری صحنه جنگ را به صورت هوشمندانه انجام می دهند. وقتی قابلیت سایبری به اشیا اضافه میشود، اشیا هوشمندی را شکل می دهد یعنی به عنوان مثال در حوزه نظامی یک ارتش هوشمند شکل می گیرد که البته برخی کشورهای پیشرفته به این سمت پیش رفته اند. پس ما برای مقابله با آن باید بتوانیم یک سیستم را طراحی کنیم که تهدیدات موجود را تشخیص و بتواند در برابر آن مقابله کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تاکید بر اینکه انقلابی در سیستم های هوشمند سازی اشیاء در حال رخ دادن است، اظهارداشت: بعد از حوزه نظامی که پیشگام رشد اینترنت اشیاء است، حوزه سلامت قرار دارد. در این حوزه کاشت تراش الکترونیک در قالب iot در علم پزشکی، که در نمونه های اولیه آن تراشه را در مغز انسان قرار می دهند به شکلی که بتواند حافظه را در بیماران آلزایمری برگرداند و بعد بتواند به کمک مغز آمده و به آن دستور دهد. این گونه اقدامات درباره قلب افراد، سالهاست انجام می شود و می توان گفت فضای سایبری حوزه درمان را نیز دربر گرفته و متحول نموده است.

علم و فناوری سایبری به میزانی رشد کرده که می توان صدها کتاب و داده را در سلول و dna افراد حفظ کرد

وی افزود: علم و فناوری سایبری به میزانی رشد کرده که می توان صدها کتاب و داده را در سلول و dna افراد حفظ و ذخیره کرد. به همین دلیل است که می گوییم در آینده، انسان در حوزه بهداشت کاملا قابل کنترل است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، حوزه شهری را یکی دیگر از عرصه های رشد و گسترش اینترنت اشیاء دانست و تصریح کرد: امروزه خانه هایی وجود دارد که همه لوازم آن هوشمند هستند و به واسطه تلفن همراه می تواند همه لوازم خانه را کنترل کرد. فرآیند هوشمند سازی همه اشیاء در حال انجام و پیشرفت است و همه حوزه ها مختلف را در بر می گیرد.

اینترنت و مردم

سردار جلالی گفت: حوزه دیگری که وجود دارد، اینترنت و مردم است. یعنی مدیریت بر مردم و افکار عمومی و اداره آنها که انواع مختلفی دارد و ما نمونه های آن را در یک سال گذشته دیدیم.

وی افزود : گوشی های موبایل به دلیل ابزارهای پیشرفته ای که در آن وجود دارد، به وسیله برنامه های متعددی که بر روی آنها قابل استفاده هست، سازندگان این گوشی ها به این اطلاعات دسترسی دارند و به نوعی مدیریت و کنترل و مردم را روی گوشی ها آورده اند و ما به عنوان یک مدل وارد این چرخه می شویم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به بارگذاری برنامه ها بر روی گوشی های موبایل و مواردی که توسط برنامه از ما اجازه آن گرفته می شود، گفت: در هنگام نصب کردن برنامه می بینیم که از شما تایید چند موضوع را می خواهد، اول اینکه به شماره تلفن های شما دسترسی داشته باشد و آن ها را به اشتراک بگذارد. عکس ها و پیام ها و پیج های شما را هم به اشتراک می گذارد و تایید همه اینها را قبل از نصب برنامه از شما می گیرد و اگر یکی از موارد را هم قبول نکنید برنامه نصب نمی شود.

وی ادامه داد : اطلاعات دفترچه تلفن گوشی همراه شما با تکنیک داده کاوی ۱ و با هوش مصنوعی ۲ با هم تلفیق شده و یک شبکه ای از ارتباطات ایجاد می شود و با جمع آوری اطلاعات مشخص می شود که شما با چه کسانی ارتباط دارید و این افراد که با شما در ارتباط هستند چه ویژگی ها و مشخصاتی دارند. این برنامه ها با استفاده از عکس و لوکیشن، مشخص می کند که شما صبح تا شب کجا هستید و چه کاری انجام می دهید؛ از طرف دیگر وقتی شما پیج های مختلف ایجاد می کنید هر نظری داشته باشید با هوش مصنوعی و داده کاوی تلفیق می شود و تقریبا همه اطلاعات درباره شخصیت شما را می تواند نشان دهد.

وی افزود: به عنوان مثال توسط این برنامه ها مشخص می شود شما طرفدار کدام تیم فوتبال پرسپولیس یا استقلال و دیگر تیم ها هستید، و یا اگر موضع گیری سیاسی کرده باشید نشان می دهد که طرفدار چه کسی هستید، اگر ابراز علاقه و یا نفرت به موضوعی کرده باشید آن را تجزیه و تحلیل کرده و به راحتی می تواند شخصیت سیاسی و داده های شما را تحلیل کند و به اشراف اطلاعاتی کامل از افراد مختلف برسد.

داده های حجیم با تحلیل هوش مصنوعی یک اشراف کامل به دست می آورد

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: در سال ۸۸ که فتنه پیش آمد یکی از اساتید به من گفت می تواند براساس داده های اس ام اس موبایل ها، نتایج انتخابات را تحلیل کند. بعد از آن یک مجله علمی به من نشان داد که همه گروه های سیاسی ایران را بررسی و سازماندهی کرده بود که به واسطه این اطلاعات می توانند نقشه سیاسی انتخابات ما را تهیه کنند و پیش بینی کنند که چه گروهی درپایان انتخابات رای می آورد. در پنج انتخابات اخیر دنیا از جمله انتخابات گذشته ایران، این سیستم های نرم افزاری توانسته اند با دقت ۹۸ درصدی، یک هفته قبل از انتخابات نتیجه را پیش بینی کنند. به این اطلاعات، big data گفته می شود که با تحلیل هوش مصنوعی به دست می آید. همین تاکسی های هوشمند و اسنپ، همه داده های شما را جمع آوری می کند و محل های رفت و آمد شما را ذخیره می کند.

استفاده دشمنان از نرم افزار مکان یاب و راهنما برای به دست آوردن اطلاعات های رفت و آمدها

وی در ادامه به نرم افزار مکان یاب و راهنما اشاره کرد و گفت: دشمنان ما با استفاده از نرم افزار های خاص اسم و آدرس تمامی افراد و هرکسی که هدف باشد را با جزئیات کامل به دست آورده، که کیست؟ و کجا می رود؟ در اینجا با مفهوم داده های حجیم روبرو هستیم، اگر به شما بگویند که اطلاعات شما به واسطه‌ی نرم افزارهای گوشی همراهتان در دست دیگران قرار می گیرد، شما شاید بگویید خوب مگر من چه کاره هستم؟ و اطلاعات من به درد کسی نمیخورد! اما زمانی که این داده ها توسط هوش مصنوعی به هم ربط پیدا می کند یک حجم بزرگ اطلاعاتی ایجاد می کند. به شکلی که دارنده این داده ها، اطلاعات بسیار دقیق و ریزی نسبت به جزئی ترین موضوعات کشور هدف در اختیار دارند. یعنی می توانند بفهمند در کازرون یا خرمشهر چه خبر است و چه کسی با چه چیزی مخالف است.

اشراف اطلاعاتی کامل صاحبان قدرت بر کشورها به واسطه شبکه های اجتماعی

وی افزود: اطلاعات این داده ها در اختیار دولت ما نیست، اینها در اختیار صاحبان شبکه های اجتماعی هستند. بنابراین اشراف اطلاعاتی کامل و دقیقی نسبت به جامعه دارند و می توانند ابزار کنترل کشور و مردم را در دست داشته باشند. آنها می دانند علایق مردم چیست، الگوهای رفتاری، تفکر و روش زندگی یک ملت را می توانند به دست بیاورند و به تعبیر ساده تر می توانند مدیریت اداره مردم را در اختیار بگیرند. به همین دلیل به آن اینترنت و مردم می گویند، اینکه چگونه مردم را در آینده اداره و کنترل کنند.

معماری جدید جهان بر مبنای توسعه زیر ساختهای سایبری است

سردار جلالی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: رهبر معظم انقلاب در آن جلسه فرمودند؛ معماری جدید جهان بر مبنای توسعه زیر ساخت‌های سایبری است که بر کشور ما هم اثر خواهد گذاشت.

وی افزود: من در خصوص نقش و تکلیف فقها در این خصوص مباحثی را دریکی از حوزه های علمیه تهران مطرح کردم. بسیاری از علما از جمله امام خمینی(ره) معتقدند آیه شریفه نفی سبیل ۳، شروع فقه سیاسی است و نفی سبیل، نفی تسلط بیگانه بر مسلمانان را مطرح می کند و امام خمینی در جلد دوم تحریر به این موضوع پرداخته اند. در گذشته تاریخ هم اگر نگاه کنیم وقتی آیت الله شیرازی بزرگ فتوای منع مصرف تنباکو را اعلام کردند استناد شان به همین آیه شریفه نفی سبیل بود.

سردار جلالی ادامه داد: آنجایی که فقها و مراجع فتوا می دهند که ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان حرام و باطل است برمبنای همین آیه شریفه نفی سبیل و منع تسلط کافر بر مسلمان است. امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند؛ اگر بیم تسلط کافر بر مسلمان در حوزه فرهنگی، اقتصادی و امثال آن وجود دارد بر همگان واجب است اقدامات سلبیه انجام دهند، بنابراین تکلیف الهی مبارزه با تسلط کافر بر مسلمان است.

شبکه های اجتماعی تلاش دارند تمامی امور مسلمانان را اداره کنند

وی در ادامه با بیان اینکه شبکه های اجتماعی تلاش می کنند تمامی امور مسلمانان را اداره کنند، تصریح کرد: شبکه های پیام رسان مانند همراه اول تنها پیام را انتقال می دهند اما ما با موضوع دیگری روبرو هستیم Social media یا شبکه های اجتماعی که محتوای بسیار بیشتری از متن را منتقل می کند. انتقال پیام و اطلاعات در قالب شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، توییتر، فیس بوک و دیگر موارد شکل انتقال پیام تغییر کرده و در قالب گروه و شبکه است. زمانی که پرده به میزان کمی کنار رفت در اسفند ۹۶ بود که تلگرام گزارشی را در قالب یک بیانیه شفاف منتشر کرد و در آن اعلام کرد برنامه ما در یک سال آینده چیست.

سردار جلالی گفت: تلگرام در این اطلاعیه حدود ۱۰ مورد را مطرح کرد. اینکه ظرف یک سال آینده تعداد زیادی شغل بر محور تلگرام ایجاد می کند و نظام بانکی را در شبکه تلگرام راه اندازی می کند و می توانید دریافت و پرداخت داشته باشید. سومین مسئله این بود که ارز اینترنتی که در حال جایگزین شدن پول است را در قالب ارز گران ارائه کرد و همچنین بلاک چین هایی تعریف کرد که کنترل حکومت ها را بر شبکه های اجتماعی به سمت صفر می برد و دولت ها هیچ دخالتی در آن نمی توانند داشته باشند که این اقدام را در مدت ده ماه انجام می دهد.

در بستر شبکه اجتماعی یک دولت تلگرامی درون دولت شکل می گیرد

وی ادامه داد: در مدل زنجیره ای اطلاعات که مد نظر تلگرام است دولت ها هیچ کنترلی بر شبکه های اجتماعی ندارند. اگر موارد فوق را بررسی کنیم می بینیم وقتی تلگرام می گوید یک میلیون شغل ایجاد می کند و نام آن را اقتصاد دیجیتالی نام گذاشته است، یعنی شغل های کوچکی مانند دی جی کالا، اسنپ و دیوار، مشاغلی بر بستر شبکه های اجتماعی ایجاد میکند. نکته قابل توجه این است که رگولاتوری مشاغل در داخل نرم افزار و شبکه است یعنی اسنپ در اختیار نظام خدماتی سیستم تاکسی رانی ما نیست که راننده آن توسط پلیس تایید صلاحیت شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: سیستم شبکه های اجتماعی برمبنای مخاطب طراحی شده که مخاطبین به راننده نمره بدهند. این نظام رگولاتوری مثلا در دی جی کالا شکل می گیرد و دی جی کالا وزارت بازرگانی ما می شود یعنی سیاست گذار و اداره کننده، نوع و قیمت، جنس و الگوی مصرف جامعه. پس شغل در بستر شبکه و خارج از کنترل دولت شکل می گیرد و اداره آن نیز با شبکه است و نظام بانکی و ارزی اینترنت، خارج از کنترل دولت و بانک مرکزی شکل می گیرد. اتفاقی که اینجا رخ می دهد این است که یک حکومتی داخل حکومت دیگر شکل می گیرد به عنوان تلگرام و زمانی که جمهوری اسلامی برخورد کند، آقای دروف می گوید مقاومت الکترونیک و دیجیتال ۴ . آنها حرف آخر را اول گفتند. ساختار شبکه های اجتماعی چگونگی اداره مردم را تعریف می کنند و می خواهند به افراد بگویند براساس شاخصه هایی که برای شما تعیین شده فکر کنید.

وی در ادامه به قابلیت های جدید اینستاگرام اشاره کرد و گفت: ربات های طراحی شده توسط اینستاگرام وقتی شما عکس مربوط به یک باشگاه ورزشی را چک می کنید آنها متوجه می شوند که شما علاقه مند به آن باشگاه هستید پس اخباری را به شما می دهند که به آن مرتبط است. این یعنی افراد را به صورت هوشمندانه شناسایی می کند و تلاش دارد هنجار ذهنی شما را همان طور که می خواهد طراحی و ساختار فکری شما را شکل می دهد.

دشمنان با استفاده از شبکه های اجتماعی تلاش دارند فکر مردم را جهت دهی کنند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: اینستاگرام در حوزه سیاسی افراد را به اشخاص هم سو مرتبط می کند و گروه های ضد انقلاب در خارج از کشور، از منافقین گرفته تا صهیونیست ها و اعراب از این ابزار استفاده میکنند. به دلیل ویژگی های فضای سایبری باید بدانید هر صفحه ای نشان دهنده این نیست که یک انسان واقعی پشت آن است. آنها به واسطه این ابزار تلاش می کنند فکر مردم و مسئولان را کنترل کنند.

وی ادامه داد: افراد و گروه هایی هستند که با استفاده از شبکه های اجتماعی، جریان سیاسی و مطالبه اجتماعی ایجاد می کنند و با کشاندن این موضوعات به رسانه و مطبوعات چالش ایجاد می کنند اما وقتی بررسی می کنید می بینید که موضوع از اساس اشتباه بوده و عده ای ضد انقلاب در خارج از کشور این موج را ایجاد کرده اند.

مدیریت افکار عمومی در حوادث از جنس عملیات روانی

سردار جلالی با اشاره به حوادث دی ماه سال گذشته و همچنین حوادث کازرون، گفت: مدیریت افکار عمومی در این حوادث از جنس عملیات روانی بود؛ یعنی همه حقه های فتو شاپ و ادیت فیلم و جابجایی و جایگذاری را استفاده کرده بودند و تصاویری که از نقاط مختلف جهان به دست آمده بود مانند مصر و بحرین را با ترفند های سینمایی به شهرهای ایران مرتبط می کردند. مخاطبان ما ممکن است سواد رسانه ای کافی نداشته باشند و فریب بخورند، مثلا در حوادث سال گذشته کانال تلگرامی با عنوان مال باختگان کاسپین در مشهد ایجاد شد و این کانال همه مال باختگان را برای شکایت و اعتراض فرا میخواند و اولین جایی که فرمان برخورد و اعتراض را اعلام کرد همین کانال بود.

وی ادامه داد: این کانال که ادمین آن در ترکیه بود و منافقین بر آن تسلط داشتند اما مردم فکر نمی کردند که ادمین در ایران نیست و این به دلیل قابلیت فضای مجازی است که مکان و فاعل را مخفی می کند و تنها سواد رسانه ای و سایبری مناسب می تواند به تشخیص درست کمک نماید.

شبکه های اجتماعی یک زیرساخت ملی در سطح امنیت ملی است

سردار جلالی شبکه های اجتماعی را مدل اداره مردم در فضای آینده دانست و گفت: تشکیل حکومتی در دل حکومت دیگر و تضعیف اختیارات حکومت مرکزی و قراردادن مردم روبروی حکومت مرکزی از جمله ویژگی های شبکه های اجتماعی است. در حوادث سال گذشته و همچنین حوادث کازرون با استفاده از داده ها و اشراف اطلاعاتی توانستند مردم را رو در روی هم قرار دهند. حال که این اشراف اطلاعاتی به دست بیگانگان بیفتد، حکم شرعی حکومتی حاکمیت اجتماعی بر مردم چیست؟ اگر براساس فتوای فقه ها اشراف یک مرد کافر بر یک زن مسلمان حرام است، اشراف یک شبکه بر کل مردم چه حکمی دارد؟ حتما حرام است.

وی افزود: اما برخی مسئولان خوش خیال و غرب باور ما این تسلط را پذیرفته و دنبال می کنند. ما امروز در حوزه شبکه های اجتماعی یک جدال خارجی با آمریکا و تلگرام است و آمریکایی ها تمام قد از تلگرام حمایت کردند. روسیه وقتی تلگرام را فیلتر کرد در مدت ۲۴ ساعت ابر پشتیبان آمازون و گوگل در اختیار تلگرام قرار گرفت و ابری را که روسیه فیلتر کرده بود آنها جایگزین تلگرام کردند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهارداشت: روسیه ابر گوگل را هم فیلتر کرد و آمریکایی ها دست به اقدام دیگری زدند و داده های تلگرام را در محتوای گوگل قراردادند که اگر داده های تلگرام را فیلتر کنید باید گوگل را هم فیلتر کرد. روسیه گوگل را هم فیلتر کرد این همه حمایت از تلگرام توسط آمریکا بسیار تعجب برانگیز است و نشان می دهد برخلاف آنکه تلگرام ابزاری برای اطلاع رسانی است یک نظام دیگر دارد که از آن برای براندازی حکومت استفاده می کند، بنابراین شبکه های اجتماعی یک زیرساخت ملی در سطح امنیت ملی است.

باید شبکه های اجتماعی داخلی باشد

وی افزود: متاسفانه در داخل کشور غفلت انجام شد و تلگرام طلایی و هاتگرام که نسخه ورودی تلگرام را فارسی کرده و در اختیار خود گرفتند و به داده های اصلی آن که دست تلگرام است متصل کردند و این ها جای شبکه های اجتماعی داخلی را گرفت، درحالی که تصمیم شورای عالی فضای مجازی و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن بود که شبکه های اجتماعی صرفا یک فضای اطلاع رسانی نیست. شبکه های اجتماعی یک مدلی از حکومت آینده بر مردم و نحوه اداره مردم در آینده است و تمامی امورات مردم در این شبکه ها حل و فصل شود، پس باید همه این شبکه های اجتماعی داخلی و ملی باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از شبکه های اجتماعی داخلی مانند سروش، ایتا، بله و ... زحمات بسیاری برای بومی سازی شبکه های اجتماعی کردند اما با اقدام برخی برای طلا گرام و هات گرام باعث شد تلاش ها نتیجه اساسی نداشته باشد و کم اثر شد.

مدل حکومت و معماری جدید جهان مبتنی بر فضای سایبری است

سردار جلالی تاکید کرد: مدل حکومت و معماری جدید جهان مبتنی بر فضای سایبری است و اداره امور مردم مبنی بر شبکه های اجتماعی و سایبری است، پس حضور و شناخت این موضوع بسیار مهم است. باید ابزار، شاخص ها، روش ها، هنجارها، مدل ها، استراتژی ها، بازیگران اصلی آن و اینکه چگونه شکل می گیرد و چگونه دنبال می شود بسیار مهم است که در بخش های مختلف باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: اگر شما به عنوان طلبه می خواهید راهنمای مردم باشید باید محور اساسی در این شبکه ها باشید و همه شبکه ها را بشناسید و از این ابزار برای مردم و به نفع آنها استفاده کنید. به دلایل مختلف نمی توان به مردم گفت شبکه های اجتماعی را کنار بگذارند و از فرصت های بسیار آن بهره برداری نکنند؛ پس باید این شبکه ها را برای خود کنیم، رابط های آن را شناسایی و با بومی سازی آن را تبدیل به یک زیر ساخت ملی کرده و افکار و دیدگاه های انقلاب اسلامی را مبتنی بر معماری این شبکه های اجتماعی کنیم. در واقع آینده اداره مردم مبنی بر اداره این شبکه ها است که بر همه امورات زندگی مردم اثر دارد و اگر ما به خوبی نتوانیم در این حوزه عمل کنیم دچار مشکل می شویم.

اداره مردم و شکل گیری ذهنیت مردم در شبکه های اجتماعی دنبال می شود

سردار جلالی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و باید به آن پرداخته شود اداره مردم، شکل گیری ذهنیت مردم، الگوی تفکر سیاسی و اجتماعی مردم و روش زندگی است که در شبکه های اجتماعی دنبال می شود. این شبکه اثرات بسیار مهم و دگرگون کننده ای بر دیگر حوزه ها دارد و ممکن است نظام آموزش و پرورش را نیز عوض کند. مثلا اثر این تکنولوژی بر شغل این است که مکان شغل را حذف می کند یا در حال بررسی هستند که مکان تحصیل حذف یا به حداقل برسد و تحصیل از طریق شبکه و از داخل منزل شکل بگیرد. پس اگر این حوزه را به خوبی نشناسیم و بر آن تسلط پیدا نکنیم غفلت بزرگی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی