English

دبیرکل حزب موتلفه در گفتگو با موج:

اروپا مبادلات ۴۵۰ میلیارد دلاری خود با آمریکا را برای ایران به مخاطره نمی اندازد

حبیبی گفت: با توجه به تفاوت سی برابری حجم معاملات اروپا با ایران و آمریکا، دور از انتظار است که اروپایی ها برای تداوم اجرای برجام دست از منافع اقتصادی خود با ایالات متحده بر دارند.

اروپا مبادلات 450 میلیارد دلاری خود با آمریکا را برای ایران به مخاطره نمی اندازد

محمدنبی حبیبی درباره امکان ادامه اجرای برجام با اروپا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: به چهار دلیل مهم پس از خروج آمریکا از برجام، نباید انتظار داشت که اروپایی بتوانند تامین منافع ایران را در توافق هسته ای تضمین کنند. 

وی افزود: دلیل اول این است که میزان مبادلات اروپا و آمریکا در سال حدود 450 میلیارد دلار است در حالی که سطح روابط اقتصادی اروپا و ایران حدود 15 میلیارد دلار است. با توجه به اینکه در مراودات سیاسی، منافع اقتصادی حرف اول را می زند، در نتیجه این فاصله سی برابری نباید امید داشت اروپا مناسبات خود با ایالات متحده را به خطر اندازد. 

دبیرکل حزب موتلفه ادامه داد: دلیل دوم به اشتراک نظر اروپا با آمریکا در مساله نگاه به توانمندی دفاعی ایران اعم از موشکی و غیرموشکی برمی گردد. این موضوع مانع بزرگی برای ادامه برجام خواهد بود. دلیل سوم هم مربوط به نوع مروادات اروپا با رژیم صهیونیستی است که در موارد متعددی با تعاملات آمریکا با این رژیم شباهت دارد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: دلیل چهارم هم از نظر من دیدگاه نزدیک اروپا و آمریکا در مسائل منطقه ای با هدف تضعیف موقعیت ایران است. اروپایی ها هم مانند آمریکا اثرگذاری کنونی ایران را در خاورمیانه برنمی تابند. 

حبیبی همچنین اظهار داشت: اروپا در برخی موضوعات آسیب پذیری هایی دارد که آمریکا از این نقاط ضعف به نفع خود استفاده می کند و همین برگ برنده اجازه مانور مستقلانه کشورهای این اتحادیه را نمی دهد. 

نباید بگویم تحریم ها در اقتصاد ما اثری ندارد

وی در خصوص توانمندی اقتصادی ایران برای مواجه با بازگشت تحریم ها گفت: مسئولان دولتی عنوان می کنند که در این رابطه کارهایی انجام داده اند و شاید هم لزومی نداشته باشند این اقدامات رسانه ای شود. اما در مجموع تکیه به توان داخلی با مدیریت قوی می تواند مشکلات ناشی از تحریم ها را حل کند. البته این طور نیست که بگوییم تحریم ها اثری در اقتصاد ما ندارد اما ملت ما به هیچ وجه حاضر نیستند در برابر زورگویی های آمریکا سر تسلیم فرود آوردند. 

دبیرکل حزب موتلفه در پاسخ به این پرسش که به رغم گذشت چهل سال بسیاری از تولید کنندگان بعضا دولتی نتوانستن در زمینه کالاهای تولید شده اعتماد مردم را جلب کنند در شرایط فشار اقتصادی چگونه می توان این اعتماد سازی را انجام داد بیان کرد: بسیاری از این نابسامانی ها در نتیجه سوء مدیریت است. اگر مسئولان در انتصاب مدیران به لحاظ توانمندی دقت کنند، شاهد تغییراتی به نفع مقابله با تحریم های غرب خواهیم بود. 

حبیبی همچنین تاکید کرد: غربی ها فکر می کنند با اعمال تحریم می توانند بر فعالیت های ایران قفل و بست بزنند اما تجربه جنگ تحمیلی نشان داد این کار شدنی نیست. در آن زمان ما برای تعمیرات هواپیما و همچنین تهیه سلاح با محدودیت روبرو بودیم اما ارتقا توان داخلی باعث شد تا این کمبودها مرتفع شود. اکنون نیز به رغم سخت گیری های زیاد دنیا در دریافت کالاهایی با کاربرد دو منظوره، ما از علم هسته ای برخورداریم و علت این مساله در وجود افراد پای بند به انقلاب است که زمینه پیشرفت ها را فراهم می کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه